"לקחנו צעד אחורה, עברנו לשמירה על ההון הקיים"

ב-KCPS מעדיפים להיות זהירים גם במחיר של פספוס הראלי ■ בראיון ל"גלובס" ממליצים אנשי חברת ניהול ההשקעות על מפלט למשקיע

"בלון עם חורים", כך מדמה טל קינן, מנכ"ל חברת ניהול ההשקעות KCPS, את מצב הכלכלה העולמית. "בשלוש השנים האחרונות נשפנו ומילאנו הרבה אוויר בבלון. הוא אמנם נראה מנופח, אך החורים עדיין שם, ומה שמתחיל להיעלם הוא האוויר בריאות. השאלה היא איך סותמים את החורים", הוא אומר בראיון ל"גלובס".

KCPS מנהלת מאז 2005 נכסים עבור לקוחות מוסדיים ופרטיים מרחבי העולם. החברה מתגאה בחיבורה לגופי השקעה מתוחכמים ובעלי ניסיון, המקנים יתרון בהבנה וניתוח מגמות בשווקים. אך הפעם קינן וערן פלג, מנהל קבוצת ייעוץ וניהול ההשקעות בחברה, מודים שהדברים מבחינתם פחות ברורים.

"יש תקופות במחזור כלכלי, שבהן ניתן ומשתלם לקחת פוזיציה לכיוון מסוים. זוהי אינה אחת מהן. חוסר הוודאות גדול מאוד, וקשה לזהות מגמה. לכן אמירות חד-משמעיות בשוק הנוכחי הן מאוד לא אחראיות", אומר קינן. פלג מוסיף: "בשל הערפל לקחנו צעד אחורה, ועברנו בחודשים האחרונים לדפוס חשיבה של שמירה על ההון הקיים. אמנם ייתכן מאוד שנפספס תחילתו של ראלי, אך זה מחיר של ניהול סיכונים". בהתאם, ב-KCPS צמצמו בסוף אפריל פוזיציה מנייתית, ובתחילת יולי יצאו מסחורות למעט זהב.

לדברי קינן, התקופה הזו שונה מהמשבר האחרון, והדברים כעת מעורפלים הרבה יותר. "כמנהל השקעות אתה רוצה לתמחר נכס על בסיס ערך, ואז לבוא עם ביטחון לשוק, בהנחה שמתישהו שווי השוק יתכנס לערך. קשה היום לתת ערך לנכסים, שכן הנכסים נעים כמקשה אחת. יש ניתוק מערך".

לדברי השניים, הפוליטיקה היא שמסבכת כיום את הדברים. קינן: "הפוליטיקה היא הסיפור האמיתי, והיא משפיעה הרבה יותר מהערך. אנחנו מאוד תלויים בפוליטיקאים. אם הקנצלרית מרקל תצליח להעביר תוכנית סיוע מגובה באג"ח פאן-אירופיות, ואם הנשיא אובמה אכן יציג תוכנית שיקום אמתית - זה 'Game Changer'. לאף אחד אין מושג אם זה יקרה, ואין דרך לנתח זאת". פלג: "יש תהליך של איבוד אמון בהנהגות. בעבר אנשים חשבו שלפחות יש מבוגר אחראי. זה משנה את תהליך החשיבה, ומקטין את ביטחון המשקיעים".

- מה יעזור לכם לזהות מגמה ברורה?

"הנושא הפוליטי הוא קריטי כאמור וייתן את הטון. בנוסף, אנו מייחסים חשיבות למדדי מנהלי הרכש השונים, שמספקים אינדיקציה בזמן אמת לפעילות הכלכלית בהווה ובעתיד. דווקא נתון התעסוקה מהווה אינדיקטור פחות טוב להתאוששות הכלכלית, שכן הוא מפגר אחריה", אומר פלג. לדבריו, ניתן יהיה לזהות מגמה במהלך החודשיים הקרובים. עד אז בוחרים ב- KCPS לעמדת המתנה. קינן: "במקרה של מיתון, ירידה נוספת של כ-20% במדדים היא תרחיש סביר בהחלט".

קינן מוצא כעת מפלט בקרנות גידור הנייטרליות לשוק, המתאפיינות בנזילות גבוהה. "אני לא יכול לקחת הימור על כיוון השוק. לכן הקרנות הללו הן אלטרנטיבה טובה, ואנו חושפים את הלקוחות שלנו אליה. קרן כזו תספק תשואה חד-ספרתית גבוהה בסיכון מחושב, והטרייד-אוף הוא שאתה מוותר על תשואה גבוהה במקרה של ראלי". מהעבר השני של הנזילות מוצא קינן אטרקטיביות בקרנות המשקיעות בחוב במצוקה (Distressed Debt). "אפשר יהיה לעשות שם תשואות יפות מאוד בשנים הקרובות. החיסרון כאן הוא שאתה נועל את הכסף למספר שנים".

להקטין חשיפה

"כדאי להקטין חשיפה מנייתית, ולהתמקד במניות לארג' קאפ בפיזור גלובלי המחלקות דיבידנד גבוה. רמת הסיכון שם נמוכה יותר, הנזילות גבוהה ודיבידנד משחק משקל בכלכלה שצומחת באיטיות", אומר פלג, שמציין כדוגמה חברות הלת'קר וחברות מוצרי בסיס כמו טבק. לדבריו, הקטנת החשיפה המנייתית ב-30% מזו ההתחלתית שהמשקיע בחר לו, היא סבירה.

פלג אף מציע להגדיל רכיב מזומן לכ-15% מהתיק, לשם זהירות וכדי לנצל הזדמנויות שיבואו בהמשך. הוא מציין, כי KCPS יצאה במהלך אוגוסט מאג"ח ממשלת ארה"ב: "מימשנו רווחים, והתשואות שם כבר לא מעניינות". מנגד, הוא ממליץ על חשיפה לאג"ח מדינה קצרות של שווקים מתעוררים. "האיגרות הללו יכולות לתת תשואה של 4%-5% וחשיפה למטבעות שהם חזקים בסך-הכול".

לדברי פלג, הזדמנויות קיימות גם באג"ח קונצרניות. "בארה"ב ובאירופה נפתחו מרווחים באג"ח שאינן בדירוג השקעה. ניתן לקנות כיום חברות בתשואה של 7%-8%. בישראל הדבר נכון גם לחברות בדירוג A". לסיום, בשל החשש מכניסה מחודשת למיתון, פלג אינו ממליץ כעת על חשיפה לסחורות, ומציין כי גם בזהב הם החלו להקטין פוזיציה ולממש רווחים.

הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם