תגובות לאובמה וברננקי: "אין ברירה - הבחירות מתקרבות"

(עדכון) - אמיר כהנוביץ, כלל פיננסים: "למרות הביקורת הרבה, נראה שלא הייתה ברירה להצגת תוכנית שכזו" ■ אלכס זבז'ינסקי, דש: "ברננקי לא הוסיף דבר, וספק אם אובמה יכול ליישם את התוכנית שלו" ■ רונן מנחם, מזרחי טפחות: "התוכנית של אובמה מהווה חיסון מרובע"

לאחר שני הנאומים של קובעי המדיניות בארה"ב, הנשיא ברק אובמה הלילה ויו"ר הפד בן ברננקי אתמול, האנליסטים לא מאחרים להגיב. יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי, אכזב את המשקיעים בארה"ב ובעולם, כשלא התייחס (שוב) לתוכנית הרחבה כמותית שלישית (QE3), בטענה שציפיות האינפלציה בארה"ב "נשארות יציבות". עם זאת, יו"ר הפד העביר מסר מרגיע באומרו כי אין להורדת הדירוג של ארה"ב ע"י S&P השפעה מרחיקת לכת (לסיפור המלא).

הנשיא ברק אובמה חשף הלילה את תוכנית התמריצים החדשה בארה"ב בהיקף של 450 מיליארד דולר, לצמצום האבטלה ולדחיפת הצמיחה במשק האמריקני. עיקרי התוכנית: קיצוצים במסים, סיוע לרשויות ברמת המדינות, בניית תשתיות, מתן פיצויי אבטלה ועידוד יצירת משרות. (לסיפור המלא).

לדברי אמיר כהנוביץ', כלכלן המאקרו בכלל פיננסים, "די אם הנאום של אובמה יצליח להפחית מעט מהפחד ומאי הוודאות, כדי לתרום לשווקים ולכלכלה - בשורה התחתונה קשה לבודד את השפעת הנאום על האופטימיות של השווקים".

"למרות הביקורת הרבה, נראה שלא הייתה ברירה להצגת תוכנית שכזו, הכלכלה האמריקנית תקועה כבר יותר מדי זמן וגם אם הייתה ברירה כלכלית, ברור שלא הייתה ברירה פוליטית - הבחירות מתקרבות ואובמה היה צריך לנסות לעצור את הירידה המתמשכת בתמיכה במדיניותו", אומר כהנוביץ'.

להערכתו, "התוכנית תצליח להוריד מעט את שיעור האבטלה בארה"ב, ולו רק משום שהיא תתמוך בשוק העבודה הציבורי. עבור המשקיעים, שחיים מציפיות, ניסו קובעי המדיניות לתת מתנה של תוכנית קצת יותר גדולה ממה שציפה השוק, אך גם זה לא עזר".

"חיסון מרובע"

לדברי רונן מנחם, מנהל אסטרטגיה והשקעות בבנק מזרחי טפחות, התוכנית של אובמה מהווה "חיסון מרובע: כנגד התסכול בציבור, המשתקף היטב בסקרים ובמדדי הביטחון של משקי הבית; כנגד הרכב בית הנבחרים, שלא מקל עליו וקורא תגר על רוב תכניותיו; כנגד חברת דירוג האשראי S&P שהורידה את דירוגה של ארה"ב; וכמובן, כנגד ההאטה הכלכלית שבשער".

מנחם מעריך שאם תיושם, התוכנית משיגה מספר תכליות חשובות: הוכחת מודעות של מקבלי ההחלטות למידת חומרת המצב; הצגת משימה לאומית בצל המצב הבעייתי; סיום הקרקס הפוליטי שהתנהל בארה"ב בשנה האחרונה; איתות ברור בנושא נחישות המאבק בכל תרחיש של האטה כלכלית; הבטחה כי הצעדים לא יחשבו פושרים, בפרט לנוכח סימני השאלה לגבי הצלחתן של חבילות קודמות; מניעת אווירת בהלה מפני האטה; ותיאום בין הזרועות השונות.

לדברי מנחם, התוכנית של אובמה מהווה מענה לדבריו של ברננקי בשבוע שעבר, לפיהם יכולתו של הבנק המרכזי להגיש סיוע כלכלי נוסף מוגבלת ולכן הכדור במידה רבה נמצא במגרשה של הממשלה. "התכנית של אובמה מצביעה על תיאום בין הרשויות - נקודה חשובה מאוד מבחינת שוקי ההון ומדרגות האשראי בזמן רגילים בכלל ובתקופה רגישה זו בפרט".

דש: "שני האנשים המשפיעים ביותר בארה"ב - נטולי יכולות"

"שני האנשים המשפיעים ביותר בארה"ב הם כעת נטולי יכולות. ברננקי לא הוסיף דבר, וספק אם אובמה יכול ליישם את התוכנית שלו", כך אומר אלכס זבז'ינסקי, כלכלן המקרו של דש. לדברי זבז'ינסקי, "יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי לא חידש דבר בנאומו אתמול, כשמנה את הסיבות שמעכבות את ההתאוששות של הכלכלה האמריקנית, קרא לרפורמות כלכליות והבטיח שהבנק המרכזי ייתן את חלקו. ברננקי שוב לא פירט על איזה צעדים מדובר ולכן השווקים יצטרכו להמתין עד 20 בספטמבר לפגישת הריבית של הבנק המרכזי".

זבז'ינסקי מציין, כי רשימת האפשרויות של ברננקי פחות או יותר ידועה, אך יכולתם של הצעדים לחולל שינוי גדול בכלכלה האמריקנית מוגבלת. "תוכנית QE3 היא לא בדיוק דגם הרכב החדש ששני המודלים הראשונים שלו היו הצלחה מסחררת. ככל שהמספר בצד האותיות QE עולה, זה רק מפחית מיעילותם של הצעדים. יחד עם זאת, אלה הם הכלים של הבנק המרכזי ובהם הוא צריך לפעול", לדבריו.

באשר לתוכנית הכלכלית של הנשיא ברק אובמה בהיקף 450 מיליארד אירו, זבז'ינסקי מציין, כי אובמה עדיין לא פירט את הדרך בה יממנו את התוכנית, אך הבטיח שעד 19 בספטמבר תפורסם תוכנית פיסקאלית שתכלול את פרטי המימון, וכן, וזה החלק החשוב, תוכנית ארוכת טווח לקיצוץ בגרעון".

זבז'ינסקי סבור, כי הדרך אותה התווה אובמה מאוד נכונה - תמריצים המרוכזים בעידוד התעסוקה והשקעה בתשתיות בטווח הקצר, ותוכנית להקטנת החוב לטווח הארוך. "הבעיה היא שלמרות הנאום המרשים והמשכנע שנשא אובמה כאשר קרא למחוקקים להתגבר על המחלוקות ולפעול במהירות לטובת האומה האמריקנית, לא בטוח שהיריבים הפוליטיים ישתכנעו ויעניקו לו את האפשרות לרשום לזכותו הישגים כלכליים לפני הבחירות שיתקיימו בעוד 14 חודשים".

לסיכום, זבז'ינסקי מעריך כי הצעדים של הבנק המרכזי ושל הממשל, אך בעיקר אלה של הממשל, עשויים להעניק עידוד ותמיכה לכלכלה האמריקנית. הבנק המרכזי לבדו לא יצליח לחולל שינוי, אך הניסיונות לדיונים על תקרת החוב שהתקיימו בקיץ בארה"ב, מעלים הרבה ספקות סביב השאלה האם הספינה האמריקנית תחזור לשוט במרץ. תגובת השווקים לנאום אובמה לא תהיה סימן שמעיד על נכונות הצעדים שהוצעו, אלא סימן שמעיד על האמון ביכולת של הפוליטיקה האמריקנית ליישם אותם, אם יהיה".