מה יש לאל-אריאן, קרוגמן ופאבר להגיד על נאום אובמה?

הדעות בקרב המומחים הפיננסים על תוכניתו של נשיא ארה"ב לתמרוץ הכלכלה, חלוקות ■ מה יש למוחמד אל-אריאן, מארק פאבר ופול קרוגמן - שלושה כלכלנים בכירים - לומר בנושא?

הדעות בקרב מומחים פיננסים על נאומו של נשיא ארה"ב אובמה, חלוקות. דבריו של אובמה, שפרש הלילה (ו') תוכנית בהיקף 450 מיליארד דולר לאישוש הכלכלה האמריקנית, לטובת האצת הצמיחה ויצירת מקומות עבודה חדשים, מתקבלים בתגובות מעורבות בקרב כלכלנים נחשבים.

כך למשל, מעריך מוחמד אל-אריאן, המנכ"ל המשותף של קרן פימקו, כי התוכנית של אובמה עשוייה להטיב עם השווקים. "מנאומו של אובמה ניתן ללמוד שהממשל הפנים כי אנחנו נמצאים על הסף של משבר כולל בשוק התעסוקה האמריקני, וישנו צורך בתוכנית כוללת לטיפול במצב".

אל-אריאן סבור כי נאומו של הנשיא הינו, בסך הכל, חדשות טובות: "הממשל האמריקני סוף סוף מפסיק ליצור פתרונות אד-הוק ומציג תוכנית כוללת וארוכת טווח עם יעדים ברורים - אישוש הצמיחה ויצירת מקומות עבודה - במטרה לתמוך בכלכלה".

פאבר: "התוכנית היא בדיחה"

מנגד, סבור מארק פאבר, פרופ' לכלכלה שעורך ומוציא לאור את הדוח "Gloom Boom & Doom", כי החבילה שהציגה אובמה "היא פשוט בדיחה".

לדעתו של פאבר, כדי להתמודד עם האתגרים הפיננסים העומדים בפני ארה"ב, על הממשלה "לקצץ בהוצאות, ולא להוציא עוד. מדובר בהתחמקות של אובמה מהצורך לבצע קיצוצים בגירעון, זו בדיחה מוחלטת".

אולם, דווקא פרופ' פול קרוגמן, חתן פרס נובל לכלכלה ובעל טור ב"ניו יורק טיימס", הופתע לטובה מנאומו של אובמה, שהיה "נועז יותר באופן משמעותי מכפי שציפיתי".

למרות זאת, מזהיר כי קרוגמן כי "יש סיכוי כאן שהקונגרס ייאשר את התוכנית. ובכל זאת, יש גם לציין שלא מדובר בתוכנית שהייתי רוצה לראות בעולם אידיאלי - אולם אם התוכנית תעבור, היא עשוייה להשפיע על שוק התעסוקה באופן משמעותי".