עשרות הפגינו מול ביתה של יו"ר תנובה זהבית כהן: "היא חיה בסרט"

(עדכון) - המפגינים - אגודות הסטודנטים ומובילי חרם הקוטג' ■ כהן: "הבעיה אמיתית, תנובה עושה כל שביכולתה" ■ רן ליבנה: "בלבולי מוח, אנחנו פה כדי להגיד: תם עידן המונופולים"

אגודות הסטודנטים ומובילי חרם הקוטג' שילבו לראשונה ידיים, כאשר 30 פעילים משתי הקבוצות עמדו הבוקר (א') מול ביתה של זהבית כהן, יו"ר תנובה ומנכ"לית קרן אייפקס, ברמת-השרון. עשרות הפגינו תחת הכותרת "מעירים את זהבית", "בוקר טוב מונופולים, עם ישראל התעורר". אחד מהמפגינים היה מחופש לפרה, והמפגינים שתו חלב טרה במקום.

עם תחילת ההפגנה יצאה זהבית כהן אל המפגינים ואמרה: "תנובה מפרנסת כ-8,500 משפחות, ומצבת כוח-האדם של החברה עלתה ב-400. המחאה אמיתית, ואני גאה להיות ישראלית. חייבים חשיבה ופתרון מערכתי, הבעיה אמיתית וכואבת. תנובה עושה כל שביכולתה כדע לפתור את הבעיה, אנחנו שומעים את הלקוחות".

מיד עם תום דבריה נסעה כהן ועזבה את המקום.

לטענת המפגינים, כהן יצאה "מאופרת וזחוחה" ובחרה לדבר עם כלי התקשורת ולא עם הפעילים. כהן חזרה על דבריה שתנובה אינה הבעיה היחידה, ושנדרש פתרון כולל.

פעילי חרם הקוטג' הציגו מסמך דרישות רחב ומפורט מקבוצת תנובה. הפעילים דורשים כי תנובה תוזיל ב-30% את המוצרים שאינם חלב, כמו סנפורסט ומעדנות, וכדברי איציק אלרוב, ממובילי חרם הקוטג', "בלי לבלבל את הצרכן במבצעים או לשנות את כמות האריזה".

עוד דורשת הקבוצה פרסום דוחות תנובה לציבור, הוזלה של 20% במוצרי החלב הבסיסי, העמדת מחיר הגבינה הלבנה והקוטג' על 5 שקלים וכן הוזלת מוצרי הפרימיום של תנובה בחלב ב-25%.

הסטודנטים מתכננים להמשיך במחאה נגד תנובה, וביום שלישי יקיימו משמרות מחאה בסופרמרקטים.

רן ליבנה, יו"ר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל-אביב, הגיב לדברי כהן ואמר "זה בלבולי מוח. למה כהן לא הסבירה את מחירי הגבינה? העם דורש צדק חברתי, היא מונופול, אנחנו פה כדי להגיד כי תם עידן עידן המונופולים. נעשה את התפקיד בשבילם, נחרים עוד חברות".

עוד אמר ליבנה: "יש המון מאבטחים בתוך הבית, הטייקונים עדיין לא הבינו שזו לא מחאה אלימה, אנחנו לא באים לפגוע. יש פה עניין כואב לציבור, אנחנו לא יכולים לחיות ממבצעים. מה שזהבית אמרה זה ערבוב של קלישאות. זהבית כהן עדיין לא מבינה באיזה סרט היא נמצאת, אזרחי ישראל בקיץ 2011 לוקחים את הגורל שלהם בידיים".

"בוקר טוב מונופולים, עם ישראל התעורר"

מדובר בצעד הראשון של הסטודנטים, שהבטיחו מחאה "שכמוה לא נראתה בישראל". עד כה לדף הפייסבוק של החרם על תנובה הצטרפו 8,000 איש.

נזכיר כי ביום חמישי הודיעו 12 אגודות סטודנטים מרחבי הארץ כי הן מצטרפות ליוזמת אגודת הסטודנטים בתל-אביב להחרים את תנובה החל מיום שני ועד לחגים. כמו כן, במהלך סוף השבוע הצטרפו שתי אגודות נוספות לחרם.

רן ליבנה, יו"ר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל-אביב, מסר לפני ההפגנה: "מאז שהתחלנו את החרם לא קיבלנו תגובה או פנייה רשמית מתנובה, רק דרך התקשורת. הם אמרו לנו שאנחנו לא מבינים בשוק מוצרי החלב. בוודאי שאנחנו לא מבינים כשחברת תנובה מתנהלת כמו מבצר מבחינה כלכלית וכללית. אנחנו באים 'להעיר' את זהבית ולהגיד לה שאנחנו פה, ולא הולכים לשום מקום".

עוד מסר לבנה כי ההפגנה אינה הסוף של החרם, וכי ישנם מספר רעיונות נוספים כמו חלוקת פלאיירים במקומות מרכזיים כדי להמשיך וללבות את החרם.

תנובה: היינו הראשונים שהוזילו

מתנובה נמסר בתגובה כי "החברה מקדמת ומפתחת מזה 85 שנה את משק החלב הישראלי. אנו שבים ומדגישים כי הדרך היחידה להוזלת מחירי המוצרים באופן קבוע ולטווח ארוך, ולא רק במסגרת מבצעים מזדמנים, היא בכך שכל הגורמים בשרשרת - המחלבות, רשתות השיווק והרפתנים - יתנו את חלקם. רק כך ייהנו הצרכנים בישראל ממחירים נמוכים יותר לאורך זמן. בינתיים היינו הראשונים שהוזילו את מחיר הקוטג', לאורך זמן ואנו יוצאים בשורה של מבצעים אטרקטיביים לצרכנים שלנו".

נזכיר כי במכתב ששלחו הסטודנטים לכהן ביום חמישי הם טענוכי לא יתנו יד לכל הסדר שיביא לפגיעה ברפתנים, והבהירו כי החליטו "להחריף את פעולות המחאה לקראת החלת החרם בתחילת השבוע הבא, במטרה לגרום להפסקת ה'חליבה' של הציבור על-ידי תנובה".

עוד כתבו הסטודנטים כי "הידיעות שפרסמתם כי החברה מתנה את ירידות המחירים לצרכן בהשתתפות הרפתנים, אינן מקובלת עלינו. מאז שנת 2008, גם כשמחירי המטרה של החלב ירדו, תנובה העלתה את מחירי מוצריה לרשתות השיווק. אנו שמחים שאין בכוונתכם להוזיל את מחירי המטרה, שכן כל הוזלה של מוצרים שתפגע בפרנסתם של הרפתנים בישראל, לא תהיה מוסכמת על הציבור בישראל. אנו דורשים שמחירי המוצרים של קבוצת תנובה יוזלו משמעותית בעשרות אחוזים, באופן קבוע ובטווח הזמן המיידי".