ליידרמן: "אנשי עסקים בישראל מודאגים מאוד מבידוד"

הכלכלן הראשי של בנק הפועלים: "המשקיעים הזרים יצאו מהבורסה ונמצאים בעמדת המתנה" ■ על העלאת הדירוג לישראל: "לא תהיה למהלך שום השפעה" ■ ההמלצה למשקיעים: "חכו כמה חודשים עד שהמצב יתבהר"

ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, מזהיר מ"חוסר שיווי משקל" בעולם הכלכלי וטוען כי "הסביבה הכלכלית היא ברמת אי-ודאות מאוד גבוהה". בדברים שאמר היום (א') בפורום CFO באילת דיבר ליידרמן על המצב הביטחוני הרגיש בישראל, נוסף על הטלטלה שחווים השווקים בעולם, ונשמע פסימי במיוחד.

"הכלכלה שלנו נמצאת בנקודה מאוד עוצמתית עם תחזיות צמיחה גבוהות", אמר ליידרמן והתייחס גם להעלאת דירוג האשראי של ישראל על ידי S&P בסוף השבוע: "ציפינו שהסוכנויות ימתינו עד סוף חודש ספטמבר, או אולי אפילו עד סוף השנה עקב הסיכונים הגיאו-פוליטיים".

ואולם, ליידרמן טוען כי עקב הציפיות בשוק למהלך שכזה, להעלאת הדירוג "לא תהיה שום השפעה", שכן השווקים כבר תימחרו את המהלך: "תוספת האינפורמציה הכלכלית בהודעה הזו היא שולית. המשקיעים כבר מבינים שמדינת ישראל מחזיקה בכלכלה סולידית". על המצב הגיאו-פוליטי וההתרחשויות הצפויות בחודש ספטמבר, אמר ליידרמן כי "המצב משפיע בעיקר על הפיחות בשקל, שנחלש מול הדולר בשיעור משמעותי מתחילת החודש".

עוד מזהיר ליידרמן כי "אינתיפאדה שלישית תפגע באופן מהותי בכלכלה ובחברה ישראלית", וכי סיכון משמעותי עוד יותר הינו בידודה של ישראל מבחינה בינלאומית בכלל, ומול ידידתנו הגדולה בפרט: "בכמעט כל שיחה עם אנשי עסקים שומעים על הצורך לשמור על היחסים עם ארה"ב".

הזרים מקטינים פוזיציות

"בחודשים האחרונים רואים משקיעים זרים רבים שמכרו את הפוזיציות השקליות שלהם, וחזרו להשקיע בדולר", הסביר ליידרמן את ההתפתחויות בקרב הזרים, ברקע המצב האזורי. "הם בעמדת המתנה, ומחכים להיווצרותם של תנאים טובים יותר כפי להיכנס בחזרה לשוק".

במבט לעתיד, ממליץ ליידרמן לגלות "גישה דפנסיבית", ולחכות כמה חודשים "עד שתתבהר התמונה" בשווקים הגלובליים. "אני מדבר עם טריידרים שאומרים לי: 'לא משנה מה קורה, אני מפסיד כסף'", הוסיף.

ליידרמן חזר להתייחס למשבר החוב באירופה, וציין כי להערכתו "בסופו של דבר יהיה צורך לעשות הסדר חובות בגוש האירו". הוא קרא לתזמון המשבר הנוכחי באירופה "רגע האמת", והזהיר כי תוכניות הצנע המוחלות במדינות המחזיקות בחובות כבדים, דוגמת איטליה וספרד, "יובילו בסוף לפיצוץ פוליטי - ההערכה שלנו היא שגוש האירו לא יתפרק, והמצב יצטרך להחמיר כדי לשכנע את הפוליטיקאים לפעול".