מכירת דלק נדל"ן לא תתבצע במתווה הנוכחי

הקרן האמריקנית שחתמה על מזכר הבנות לרכישת השליטה בחברה מידי יצחק תשובה, אינה מוכנה להבטיח פירעון האג"ח ללא "תספורת" ■ הצדדים ינסו לגבש מתווה חדש לעסקה

קרן CIM האמריקנית, שבשליטת אבי שמש ושאול קובה, לא תשקיע בדלק נדל"ן על-פי המתווה שסוכם בין הצדדים. כך נודע ל"גלובס". בחודש שעבר דיווחה חברת הנדל"ן שבשליטת יצחק תשובה, על מזכר הבנות לא מחייב; לפיו, הקרן שבשליטת צמד הישראלים לשעבר תרכוש את מניותיו של תשובה בדלק נדל"ן תמורת הלוואת בעלים נחותה של 500 מיליון שקל שתעמיד לחברה, והתחייבות להעביר הסדר חוב ללא "תספורת" בחברה. תשובה מצדו הביע נכונות להעמיד הלוואה משלו, בהיקף של 100 מיליון שקל, אף היא נחותה ביחס לחוב למחזיקי האג"ח ובנוסף הסכים להעביר את מניותיו לרוכשים ללא תמורה. ההלוואה מתווספת לחוב של 120 מיליון שקל של החברה אליו באג"ח ובהלוואות כך שבסך הכל תשובה היה אמור להשקיע במסגרת העיסקה כ-220 מיליון שקל.

החתימה על ההסכם נקבעה למחר (ב'), אלא שבין הצדדים התגלעו חילוקי דעות, על רקע סירובם של שמש וקובה להתחייב להסדר חוב ללא "תספורת", שמשמעותו תשלום של כ-2.1 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח של דלק נדל"ן. עם זאת, ככל הידוע הצדדים השאירו פתח לחזרה לשולחן המו"מ כדי לגבש מתווה חלופי. את תגובת דלק נדל"ן לידיעה לא ניתן היה להשיג.

דלק נדל"ן, הפועלת בתחום הנדל"ן המניב בישראל, קנדה ומערב אירופה, נקלעה למשבר לפני כשלוש שנים, ומאז היא מממשת את נכסיה במאמץ לעמוד בהחזר החובות בזמן. עד כה מימשה החברה נכסים בהיקף של יותר מ-5 מיליארד שקל, אך היא עדיין נתונה במצוקה תזרימית, וללא הסדר חוב לא תוכל לעמוד בתשלומים לנושיה בזמן.

לפני מספר שבועות פנתה החברה, שבניהולו של ערן מיטל, למחזיקי סדרת האג"ח הקצרות כ"ה, בבקשה לדחיית תשלום הקרן הקרוב בסך 300 מיליון שקל, ובמקביל ביקשה לקדם מתווה מוסכם להסדר חוב; ואכן, תשובה הצליח להשיג פסק זמן של חמישה חודשים, כאשר הודיע כי יעמיד ערבות של כ-30 מיליון שקל למחזיקי סדרת האג"ח האמורה.

הפחתות בחניונים באנגליה

את הרבעון השני של 2011 סיימה דלק נדל"ן בהפסד של 386 מיליון שקל, והגירעון בהון העצמי שלה התרחב ל-1.7 מיליארד שקל. כפי שנחשף ב"גלובס", לדוחות הכספיים של החברה התווספה לראשונה הערת "עסק חי", בגלל חשש מיכולתה להחזיר את חובותיה. בהתאם לכך, לא נכלל בדוחות תזרים מזומנים חזוי.

הפסדי דלק נדל"ן הנם ברובם חשבונאיים, ונובעים מהפחתות הקשורות בפורטפוליו החניונים שלה באנגליה - הנכס הגדול והמשמעותי ביותר של החברה היום. מדובר בפורטפוליו של 127 חניונים, שבגינו נרשמה ברבעון הפחתה של 717 מיליון שקל (בנוסף נרשמה הפחתת שווי של 112 מיליון שקל בגין בניין בגרמניה).

שמש וקובה, הרוכשים המיועדים, נולדו וגדלו בשכונת סלע בהרצליה, והתגייסו לגרעין נח"ל בקיבוץ סופה שליד עזה. עם שחרורם מהשירות הצבאי עבדו כפועלי ייצור במפעל תדיראן, ובשנות ה-80 של המאה שעברה הגיעו לארה"ב. השניים עבדו בחוף המערבי בשיפוצים, חשמל וגינון, ואת שותפם לקרן CIM, ריצ'רד ראסלר, הכירו כשעבדו בביתו המפואר.

הצמד מחזיק כיום יחד כמחצית ממניות הקרן. קרן CIM הצליחה להשתלט על שורה ארוכה של נכסים נדל"ן מניבים בצפון אמריקה, בין השאר בזכות גיוס הון מקרנות פנסיה בארה"ב. ההתמחות של הקרן היא בפיתוח אזורי עוני בערים גדולות.