איגודי היוצרים על פרשת ערוץ 10: "קשה לזכור מקרה כזה"

טוענים: "התנצלות יכולה לנבוע אך ורק מטעות אמיתית ומהכרה של העיתונאי בה, ובשום פנים ואופן לא כתוצאה מאיומים כלכליים של בעל ההון, שלעיתונאי אין שום סיכוי לעמוד מולם"

איגודי היוצרים בטלוויזיה ובקולנוע פירסמו היום (ב') גילוי דעת, בו הם מביעים הזדהות עם עובדי חברת חדשות ערוץ 10. "אין ערך להתנצלות כזו, ואין ערך לעיתונות שכזו, שבעלי הון מסוימים שפועלים בחברה הישראלית מנסים לכפות עלינו", כתבו היוצרים.

"איגודי היוצרים בטלוויזיה ובקולנוע מביעים את הזדהותם המלאה עם עובדי חברת החדשות של ערוץ 10 בשעתם הקשה", נכתב בגילוי הדעת, "זוהי שעה קשה לא רק להם, כי אם לכל שוחרי חופש הביטוי וחופש העיתונות במדינת ישראל".

"עיתונאי יכול לטעות, אין בכך כל ספק, ומשעשה כן חובה עליו להתנצל באופן כן ובלתי מסויג. אלא שהתנצלות יכולה לנבוע אך ורק מטעות אמיתית שנעשתה ומהכרה של העיתונאי בה, ובשום פנים ואופן לא כתוצאה מאיומים כלכליים של בעל ההון, שלעיתונאי אין שום סיכוי לעמוד מולם", נכתב.

למרות ההזדהות, באיגוד - ארגון המונה את איגוד הבמאים, איגוד המפיקים לקולנוע וטלוויזיה, אק"ט (איגוד עובדים בקולנוע ובטלוויזיה בישראל), איגוד התסריטאים, שח"ם (ארגון השחקנים בישראל), פורום היוצרים הדוקומנטרים ואיגוד העורכים - העדיפו לא להתעלם מחילוקי הדעות הקשים שנפערו בין היוצרים לבין הערוץ בשנים האחרונות.

"אין זה סוד", נכתב, "שבעבר הלא רחוק היו לנו, היוצרים, חילוקי דעות קשים עם בעלי ערוץ 10 ועם חלק מעובדיו, על רקע ההשקעה הלא מספקת של הערוץ לאורך שנים ביצירת מקור ישראלית. מצד שני, נכונותם לאורך זמן של הבעלים לקיים חברת חדשות חיה ובועטת, שרשמה לזכותה כמה מהגילויים העיתונאיים החשובים ביותר בשנים האחרונות, ראויה היתה לכל שבח. הסטייה שלהם עתה מקו זה בוטה והפגיעה בחופש הביטוי קשה במיוחד".

לטענת היוצרים, ההתנצלות כפי שבאה לידי ביטוי במהדורת שישי האחרונה של השבוע "אינה הפעם הראשונה שעיתונאים בישראל נאלצים להעמיד את היושרה העיתונאית שלהם אל מול האינטרסים, כלכליים ואחרים, של הבעלים של כלי התקשורת בהם הם עובדים".

יחד עם זאת טוענים באיגוד כי ההתנצלות האחרונה הייתה יוצאת דופן, שכן "קשה לזכור מקרה כזה, שבו בעל הבית אפילו לא מנסה להסתיר את הכפפת האתוס העיתונאי בפני שיקולים זרים".

איגוד היוצרים הפנה גם אצבע מאשימה אל השידור הציבורי במדינה ואמר כי "על רקע מצבו העגום של השידור הציבורי במדינת ישראל, שאינו מצליח להוות אלטרנטיבה ראויה לשידור המסחרי, יותר משהיא עצובה - ההתנהלות של בעלי ערוץ 10 בעיקר מטרידה".

בסוף גילוי הדעת ציטטו חברי האיגוד את גילוי הדעת של עובדי חברת החדשות עליו חתמו בכיריה אתמול (א'): "אין זכות קיום לערוץ 10 ולחברת החדשות, אלא כאשר כל צופה יודע שמה שהוא שומע מאנשי חברת החדשות הוא מה שהם חושבים - ולא מה שהונחת עליהם מלמעלה".