שיכנע את אחיו לסרב לתת גט - ויפצה את האישה ב-38 אלף שקל

‎‎ביהמ"ש קבע כי האח שידול והסיט לסרבנות גט, תוך התניית הגט בתנאים רכושיים סחטניים‏

‎‎אח ששיכנע את אחיו הנשוי לסרב לתת גט לאשתו, חייב לפצות את האישה שנותרה עגונה בגין הנזקים שגרם לה בגין ייעוץ, שידול וסיוע לסרבנות - כך קבע לאחרונה בית המשפט לענייני משפחה בירושלים, שחייב את אחיו של סרבן גט לשלם לאישה העגונה פיצוי בסך 38.4 אלף שקל.

‏השופט מנחם כהן ציין כי "קו גבול דק עובר בין מצב בו קרובי המשפחה תומכים ומסייעים לבן משפחה בתהליך הגירושים עמו הוא מתמודד, לבין מצב בו תמיכה זו או סיוע זה הופכים למעורבות בלתי לגיטימית שיכולה לעלות כדי שידול והסתה, בגינם יימצאו הקרובים אחראים בנזיקין".

במקרה זה, נקבע "הנתבע סייע, ייעץ ושידל את אחיו, באופן פעיל ובוטה, לסרב להעניק הגט לידי התובעת, תוך התניית הגט בתנאים רכושיים סחטניים, בבחינת שידול והסתה לסרבנות".

התובעת, אישה שהגישה תביעת גירושים כנגד בעלה, שאובחן כחולה נפש, טענה כי הבעל סירב להעניק לה את הגט במשך כעשור כתוצאה משידולו של אחיו, ולפיכך הגישה תביעת נזיקין כנגד האח לבית המשפט לענייני משפחה. ‏

התובעת טענה כי האח לקח חסות על בעלה לשעבר, ניהל עבורו את ההליכים בבית הדין הרבני, שלט בו, שידל והסית אותו שלא להתגרש, אלא אם תיענה לדרישותיו הרכושיות והסחטניות.

‏מעשי האח, נטען בתביעה, גרמו לאישה נזקים רבים, בהם אובדן חירות, אובדן איכות חייה, פגיעה ביכולתה להקים משפחה (שכן היא הגישה את תביעת הגירושים בהיותה בת 32, ובחלוף 10 שנים היא כבר נעדרת יכולת להביא ילדים), בושה, סבל, בדידות וצער.

לכן, האישה דרשה כי האח יחויב בפיצוי של 3,000 שקל לכל חודש בו נמנע הגט וכן בפיצויים עונשיים בסך 50 אלף שקל.

מנגד, האח טען כי הוא אולץ מכוח הנסיבות לסייע בידי אחיו הלוקה בנפשו, עליו נכפה מצד התובעת הליך גירושים מכוער, וכי זעק את זעקת אחיו למשפט צודק והוגן, כדי שלא יקופחו זכויותיו ברכוש.

‎‎‏"בובת מריונטה"

בית המשפט קבע כי אין ספק כי הבעל עיגן את האישה במשך שנים ארוכות וגרם לה לנזקים רגשיים, וכי התמיד בסירובו תוך התניית הגירושים בענייני רכוש. זאת, למרות שאלה נדונו במסגרת התביעה הרכושית, שהוא עצמו הגיש לבית המשפט לענייני משפחה, ולפיכך אין זאת אלא סרבנות גט לשמה.

‏באשר לאחריות האח כמשדל, השופט קבע כי לולא השידול - שנועד להשגת יתרונות כלכליים - אין ספק כי הבעל היה מתרצה ונותן לאישה את הגט שנים קודם לכן.

"החסוי, אשר היה נתון למרותו ולשליטתו של הנתבע כ'בובת מריונטה', יכול היה ליהנות מפירות חלקו בדירה כבר לפני שנים רבות, לו רק היה נוהג בתום-לב ומנהל משא-ומתן כן וסביר עם התובעת, ללא קשר למתן הגט", כתב השופט.

הנתבעת יוצגה בידי עו"ד גיתית נחליאל; את הנתבע ייצגה עו"ד ורדה בן-דוד. ‏‎‎‏