מהכפר ברומניה לעשירי העולם: האימפריה של האחים עופר

שלושה חודשים אחרי אחיו סמי - נפטר יולי עופר, מבעלי בנק המזרחי-טפחות ומליסרון

המיליארדר יולי עופר נפטר אתמול (א') בגיל 87 - שלושה חודשים אחרי אחיו סמי, שנפטר בתחילת יוני השנה בגיל 89.

השורשים של משפחת עופר בעיר הנמל גאלאץ שבמזרח רומניה, שם נולדו האחים סמי (שמואל), דוד ויהודה (יולי) ליוסף וצילה הרשקוביץ. ב-1924 עלו בני המשפחה לישראל. יולי היה אז בן שישה חודשים, והמשפחה התיישבה בחיפה.

תחילתה של האימפריה הענקית והרב-לאומית שהקימו האחים עופר בעבודה כספקי המזון של אוניית הפאר הרומנית "טרנסילבניה". בהמשך הפכו לסוכנים שלה ושל אוניות נוספות ממזרח אירופה, ולאחר שנים אחדות הם רכשו אוניות בעצמם והפכו לחברת ספנות בינלאומית. ההון הרב שצברו בעסקיהם הפרטיים שהתמקדו בספנות ובנדל"ן היה רחוק מעיני הציבור.

רק כאשר החלה המשפחה לבצע השקעות ענק במשק בחברות כבלים, גרנית הכרמל, המרינה בהרצליה ובנק המזרחי, היא החלה לככב במדורי הכלכלה בתדירות גבוהה. בין השנים 2003 ל-2006 פיצלו האחים את העסקים, כך שכל פלג יחזיק בנתח אחר מהאימפריה שבנו. הפלג של אחיו סמי עופר שולט בחברה לישראל שיש לה אחזקות בצים, בכי"ל, בבז"ן, בטאואר, בבטר פלייס ועוד. בנוסף מחזיקה המשפחה בחברת עופר אחזקות, בעלת עופר ספנות; עופר היי-טק, עופר תעופה ועופר מדיה (המחזיקה בזכיינית ערוץ 2 רשת); וכן פסיפיק דרלינג וטנקר פסיפיק, חברת ספנות פרטית, חבס ועוד.

הפלג של משפחת יולי עופר ממוקד היום בשלוש חברות ציבוריות: בנק מזרחי-טפחות, הרביעי בגודלו בישראל (ביחד עם משפחת ורטהיים), ענקית הנדל"ן המניב, מליסרון, שרכשה לאחרונה את השליטה בחברת בריטיש ישראל, וחברת פרימיום PIH, השולטת בסנטראל יורופיאן ועוסקת בנדל"ן ומלונאות, ומחזיקה ברשת חנויות המחשבים אייבורי.

בתוך המשפחה התגלע לאחרונה סכסוך לאחר שהמפקח על הבנקים, דודו זקן, דרש ממשפחת עופר להפריד את ההחזקות בנדל"ן ובבנק בגלל שהמינוף של החברה חרג מעבר להיתר של בנק ישראל. כדי לתקן את הבעיה, נדרשה משפחת עופר להפריד את האחזקות בנדל"ן ובבנק לשתי חברות אחיות. לצעד זה נדרשה הסכמה של כל בעלי המניות, אולם הבן דורון, כך התברר, אינו מוכן לשתף פעולה.

אודי אנג'ל, בן למשפחת האופים המפורסמת מירושלים, היה נשוי לבתו של יולי עופר, ליאורה ולשניים בן ובת. בני הזוג התגרשו בשנת 1995, אף אנג'ל נשאר עד היום מקורב ומעורב במשפחת עופר והוא נושא בכמה משרות מפתח בחברות שונות שבשליטתן.

ההחזקות של יולי עופר ומשפחתו
 ההחזקות של יולי עופר ומשפחתו