"בלומברג": הסיכוי לחדלות פירעון של יוון קפץ ל-98%

אסטרטג בכיר: "ההשפעה של חדלות פירעון עם אפקט הדומינו תהיה חמורה מאוד ותסחוף את מערכת הבנקים באירופה"

"הסיכויים לחדלות פירעון של יוון בחמש השנים הקרובות, עלו ל-98%", כך עולה ממאמר ב"בלומברג" היום (ב') המסכם את מצבה של יוון ואת הסיבות המובילות ככל הנראה לחדלות פירעון במדינה.

ראש ממשלת יוון, יורגוס פפאנדראו, ניסה היום להרגיע את השווקים והכריז על קיצוצים נוספים שבהם תנקוט יוון: הקבינט היווני החליט לקצץ במשכורת של חודש לכל אחד מהנבחרים ולהעלות את התשלום על נכסים למשך שנתיים שייגבו דרך חשבונות החשמל. מהלכים אלו יסייעו ליוון לעמוד ביעדי הגירעון שהציבו לה באיחוד האירופי, יעדים העומדים על 17.1 מיליארד אירו (23.6 מיליארד דולר) ב-2011, ו-14.9 מיליארד אירו ב-2012. למרות תוכנית הצנע של יוון, הערכות הן כי המדינה אינה עושה מספיק כדי להימנע ממצב של חדלות פירעון.

פטר טשיר, מייסד קרן הגידור TF Market Advisors בניו-יורק, אמר בהתייחס לתוכנית הצנע שמנסה יוון להנהיג, כי ללא כל ספק התוכנית לא עובדת.

בבלומברג מציינים כי הגירעון התקציבי של יוון התרחב ב-22% בשמונת החודשים הראשונים של השנה, תשואת האג"ח לשנתיים של המדינה עלתה ב-70% והבורסה התכווצה בכשליש בחודשים האחרונים. ממשלת יוון צופה כי הצמיחה תתכווץ ביותר מ-5% השנה, הרבה מעבר להתכווצות של 3.8%, כפי שחזו כלכלני הנציבות האירופית.

"ההשפעה של חדלות פירעון עם אפקט הדומינו תהיה חמורה מאוד כיוון שהבאות בתור הן איטליה וספרד וזה יסחוף איתו גם את כל מערכת הבנקים באירופה", אמר שוקי מן, אסטרטג ב- Societe Generale SA בלונדון.