35 עו"ד ניצנה דרשן לייטנר

יו"ר ארגון שורת הדין

תובעת ארגוני טרור ברחבי העולם בשם קורבנות ישראלים. מאז החלה בפעילותה זכתה בתביעות בסך כולל של למעלה ממיליארד דולר

המהלך החשוב שלי השנה: "הטיפול המשפטי בנושא המשטים נגד ישראל. נקטתי בפעולות משפטיות כדי לעצור חלק מהמשטים. בין היתר, הוצאנו מכתבי התראה לכ-30 חברות ביטוח ימי, ובהם התרענו שאם הן יבטחו את הספינות המשתתפות, הן עלולות לחוב בנזיקין וגם בפלילים בגין סיוע לארגון טרור".

רגע שיא השנה: "כשנודע לי שהפעילות של שורת הדין מעכבת בפועל את הספינות. הסיבה שהן לא יצאו מיוון הייתה בזכות פעילות של משמר החופים היווני, שאנחנו יזמנו - פנינו אליהם וביקשנו שיעלו על כל ספינה וספינה ויבדקו את הרישום, קיומם של אמצעי בטיחות ועוד.

"רגע שיא נוסף התרחש כאשר מאבק משפטי של שבע שנים נגד קרן הולילנד פאונדיישן, שתומכת בטרור, הגיע לסיומו בפסק דין לטובתנו, בבית המשפט בטקסס. גייסנו חקיקה אמריקאית - שאנחנו הבאנו לקיומה ב-2004, בתיק אחר נגד איראן - שלפיה זכותם של קורבנות הטרור לממש פסק דין גוברת על כל חוק אחר. הייתה התרגשות גדולה עם הניצחון הזה.

"תיק משמעותי נוסף שהסתיים השנה הוא בפסק דין שהארגון שלנו השיג נגד צפון קוריאה בגין הפיגוע שביצע קוזו אוקמוטו בלוד בשנת 1972. בית המשפט הפדרלי בפורטו ריקו פסק לטובתנו סכום של 372 מיליון דולר".

רגע משבר: "אנחנו ארגון שמתנהל אך ורק מתרומות. באחד מרגעי המשבר הקשים השנה, אחד מהתורמים הביע מורת רוח בנושא מסוים, ואני פירשתי את התסכול שלו ככוונה להפסקת התמיכה בנו. בסופו של דבר זו הייתה רק אי הבנה, אבל התהליך נמשך חודש שבמהלכו נעדרה שינה מעיניי".

קשיים בתפקיד: "אני צריכה לנהל מלחמות עם כל העולם, לדאוג שלא נחרוג מהתקציב. צריך להבין שמדובר בתביעות מטעמם של נפגעי טרור, אי אפשר לעצור אותן באמצע או לחדול לטפל בהן. מצד שני, הן עולות הון עתק, ואין פה שום גבייה של שכר טרחה מלקוחות, כי כולם קורבנות וגם קשה מאוד לגבות את סכומי הפיצויים, כשמדובר במדינות תומכות טרור. התהליכים המשפטיים נמשכים שנים, וזה מתיש. לפעמים אני לא ישנה בלילות רק מהדאגה".

תובנה לחיים: "גם אם תיק מתנהל 11 שנים, בסופו של דבר הוא יכול להגיע לידי מימוש".

החולשה שלי: "דחיית דברים לדקה האחרונה. מי שעובד איתי יודע, שלעולם לא מגישים דבר לבית המשפט אף לא דקה אחת לפני היום האחרון, שאת התוכן להרצאה הקרובה מתכננים שעה לפני, ואת הרכב ובתי המלון לחופשה בחו"ל מזמינים יום לפני הטיסה. זה נורא, אבל זה לא ישתנה".

החוזקה שלי: "הופעה בציבור. אני נותנת הרצאות שמרתקות את הקהל, וזה מושך את האנשים לתמוך בפעילות שלנו. לא תמיד הייתי כזו, ולמדתי לפתח את זה - לנאום בפני קהל, לרתק את השומעים או את השופט בבית המשפט, לשחק עם הטונים של הדיבור, ולשים את ההפסקות הנכונות בדברים שלי".

עצה לקריירה: "לא לחשוש, להעז, ולעולם לא לוותר. בתחום שבו אני עוסקת, תמיד יהיו דברים חסרי תקדים, שאצטרך להיות הראשונה שמנסה אותם".

מודל השראה: "הורים ששכלו את ילדיהם בפיגועי טרור, והחליטו שהם בוחרים בחיים, ונותנים את כל כולם כדי להילחם חזרה".

אשת השנה שלי: "עו"ד יוכי גנסין, מנהלת תחום עניינים מנהליים בפרקליטות המדינה. בשנה האחרונה היא נלחמה בעוז בארגונים המבקשים לערער על זהותה של ישראל כמדינה יהודית, ופונים לבית המשפט העליון בעתירות נגד המדינה ונגד כוחות הביטחון".