47 מרים אבו רקייק

מייסדת חברת בת המדבר

יזמית בדואית פורצת דרך. השנה החלה לייצר קו מוצרי קוסמטיקה בתל שבע, הכולל מוצרים וטיפולים על בסיס צמחים, ולהפיץ אותו בישראל ובצרפת. זאת למרות קשיים והתנגדות מצד החברה הבדואית המסורתית

המהלך החשוב שלי השנה: "ביולי השקתי את ליין הקוסמטיקה הבדואי האותנטי הראשון בעולם, והגשמתי חלום. התחלתי כעסק זעיר ב-2005, והשנה הצלחתי למתג אותו, ולגבש אותו לקו קוסמטיקה שמופץ בחו"ל - בצרפת. הליין*מבוסס על נוסחאות בדואיות אותנטיות משפחתיות. אני מייצרת את כל הסבונים, השמנים והצמחים, ושולחת למפעל לייצור בתל שבע, כדי לקבל את אישור משרד הבריאות".

רגע שיא: "כשהצרפתים פנו אליי, וביקשו שאשווק אצלם. הרגשתי שאם אני עשיתי את זה, אחרי מה שעברתי בעשר השנים האחרונות, כל אחת יכולה".

רגע משבר: "היו כמה. הייתי אמורה להתחתן וזה התבטל, וגם כשהמשפחה הפגינה חוסר תמיכה בעסק - ביקשו שלא אעשה, וחלק אמרו שיהיה לי קשה. מבחינה כלכלית, נכנסתי להרבה חובות כי רכשתי חומרים, ציוד, מקום. גם השיווק ואישורי משרד הבריאות עלו הרבה מאוד כסף. הייתי בלחץ, אבל לקחתי הלוואה וגם אחיותיי עזרו לי, ומהמינוס התחלתי מחדש. לקחתי חווה נטושה של אחי, והפכתי אותה לחנות תוך שלושה חודשים".

קשיים בתפקיד: "היותי אישה בדואית זה הקושי המרכזי. זו מוגבלות - אני מוגבלת בניידות שלי, לא יכולה לנסוע בלי מלווה, בלי אישור מהמשפחה. אני יכולה לקבוע פגישה ולבטל אותה, כי לא מאשרים לי. אני לא חופשייה, אבל מנסה לעבוד עם מה שיש, עם מה שהמצב מאפשר לי".

החוזקה שלי: "האמונה שלי שאצליח".

עצה לקריירה: "להיות אני כל הזמן ולא לוותר, בעיקר בהתמודדות מול חברות גדולות".

אשת השנה שלי: "דליה איציק, אישה שעושה את מה שגברים עושים. אני בוחרת בה מהכיוון הפמיניסטי, כי היא רוצה להיבחר כנשיאה".

(