בנק ישראל: היקף המשכנתאות צלל ב-18% תוך 3 חודשים

תמהיל המשכנתאות משתנה: היקף המשכנתאות בריבית קבועה זינק ב-55% ב-3 החודשים האחרונים, בעוד שבתקופה זו ירד היקף המשכנתאות בריבית משתנה ב-28%

מחירי הדירות הגבוהים וצעדי בנק ישראל להגבלת המשכנתאות עושים את שלהם: היקף נטילת המשכנתאות בישראל הסתכם ב-3.94 מיליארד שקל בחודש אוגוסט, ירידה של 3.6% לעומת חודש יולי. יתרה מזאת - מדובר בירידה של 18% מאז השיא במשכנתאות שנרשם בחודש מאי האחרון (4.8 מיליארד שקל). כך עולה מנתונים שמפרסם היום (ד') בנק ישראל.

הירידה בהיקף המשכנתאות נובעת בעיקר מירידה בהלוואות בריבית משתנה, בעוד שהציבור נוטל יותר משכנתאות בריבית קבועה. בחודש אוגוסט עלה היקף המשכנתאות בריבית קבועה ב-9% לרמה של 917 מיליון שקל, בעוד שהיקף המשכנתאות בריבית משתנה ירד ב-7% ל-3 מיליארד שקל.

היקף המשכנתאות בריבית קבועה זינק ב-55% ב-3 החודשים האחרונים, בעוד שבתקופה זו ירד היקף המשכנתאות בריבית משתנה ב-28%. כזכור, בנק ישראל הטיל מגבלה חריפה על משכנתאות בריבית משתנה וקבע כי רכיב המשכנתא בריבית משתנה יעמוד על שליש מסך המשכנתא. עדיין, המשכנתאות בריבית משתנה המשיכו לשלוט בשוק באוגוסט והיוו 76.7% מסך המשכנתאות.

בישיבת הריבית האחרונה שלו בחודש שעבר, בנק ישראל לא פסל אפשרות להשתמש בכלים נוספים כדי להגביל עוד יותר את שוק המשכנתאות בעתיד, אם יהיה צורך בכך.

"בנושא מחירי הדירות, צוין כי במקרה של שינוי כיוון בריבית, הצעדים המקרו-יציבותיים אשר ננקטו צפויים להמשיך ולרסן את הביקוש לדירות", נכתב בפרוטוקולים. בבנק לא פוסלים אפשרות לנקוט צעדים נוספים בתחום המשכנתאות: במקרה הצורך, יישקלו צעדים נוספים".