ארה"ב והאיחוד האירופי במסר חריף לארדואן: "תירגע"

האמריקני, באיחוד האירופי ובנאט"ו איבדו את הסבלנות אל מול השתלחויותיו ראש ממשלת טורקיה ■ בכיר באיחוד האירופי: "הוא מנסה להקים מחדש את האימפריה העות'מנית"

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, ממשיך להשתלח יומם וליל במדינת ישראל - אך בעוד שבירושלים שומרים על שתיקה יחסית, בוושינגטון ובבירות אירופה איבדו ככל הנראה את הסבלנות.

לפי גורמים מדיניים בכירים בישראל, העביר בימים האחרונים הממשל האמריקני מסר תקיף לארדואן בדרישה שהאחרון ירגיע את דבריו הפומביים והלוחמניים לעבר ישראל. במקביל, העבירה מפקדת נאט"ו בבריסל מסר דומה לאנקרה בערוץ שונה - דרך הדרגים הבכירים בצבא טורקיה.

שרי "פורום השמינייה" שדנו היום (ד') במצב עם טורקיה עודכנו כי בין היתר, הובהר לטורקים כי "לא ניתן להיות חברים בברית נאט"ו, ובאותה נשימה להתפרע באזור". גורם בכיר בלשכת ראש הממשלה הבהיר כי מבחינת ישראל, לא יחול כל שינוי במדיניות כלפי טורקיה ובקו המאופק אל מול ההתלהמות באנקרה.

האיחוד האירופי: "מדיניות אנטי-ישראלית לא תיצור לארדואן חברים"

גם באיחוד האירופי החליטו הערב לשבור שתיקה לנוכח השתלחויותיו מחוסרות הרסן של ראש ממשלת טורקיה. בריאיון ל"דר שפיגל" הגרמני האשים אלמר ברוק, נציג יחסי החוץ בפרלמנט האירופי, כי ארדואן "מבקש להפוך את טורקיה לא רק למעצמה אזורית במזרח התיכון, אלא לחדש ימיה של האימפריה העות'מנית - כל זאת, באמצעות הסלמת הסכסוך עם ישראל".

חבר אחר בפרלמנט האירופי, אלכסנדר גראף למבסדורף, הזהיר כי צעדיו של ארדואן מכרסמים באופיה הדמוקרטי של טורקיה וביקש להעביר אליו מסר שלפיו "אנקרה לא תזכה לחיבה בקרב מדינות המערב באמצעות הרטוריקה של ראש ממשלת טורקיה, שמשולה לירי תותחים. מדיניות אנטי-ישראלית היא לא מה שתיצור לארדואן חברים באירופה".