חילוקי דעות בין ביניש ונאמן בנוגע להצעת החוק לבוררות חובה

נשיאת העליון ביניש: "הצעת החוק לבוררות חובה מאפשרת הפרטה של שירותי המשפט בישראל" ■ שר המשפטים נאמן בתגובה: "כל הדיבור על הפרטת מערכת המשפט אינו שווה פרוטה"

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, ושר המשפטים, יעקב נאמן, מצויים במחלוקת חריפה ביחס להצעת החוק להעברת סכסוכים אזרחיים מבית משפט השלום לבוררות חובה.

כך עולה מדברים שאמרה אמש (ד') ביניש בטקס פתיחת שנת המשפט בלשכת עורכי הדין, ומתשובתו של נאמן, שניתנה הבוקר (ה') בישיבת ועדת החוקה של הכנסת, הדנה בהצעת החוק הממשלתית בהכנה לקריאה שנייה ושלישית.

"ידוע לי ששר המשפטים מאמין שהצעת החוק לבוררות חובה היא הפתרון היחיד והחיוני לעומס במערכת המשפט", אמרה ביניש אמש. "בעיניי, הצעה זו בעייתית ומעוררת קשיים עקרוניים. החשש העיקרי הוא כי הצעת החוק מאפשרת הפרטה של שירותי המשפט בישראל. קשה להתעלם מהחשש כי הצעת החוק עלולה לפגוע בזכות הגישה לערכאות, ויש בה כדי לכרסם בתפקידיה הבסיסיים ביותר של הרשות השופטת.

"כללי האתיקה החלים על שופטים אינם חלים על בוררים, שאינם כפופים לאותה מערכת מחייבת של נורמות, המבטיחה הימנעות מהימצאות במצב של ניגוד עניינים או אף הימנעות ממראית-עין של ניגוד עניינים. יש להיזהר מקידום פתרונות שעלולים לפגוע בזכות הגישה לערכאות ולכרסם בתפקידיה הבסיסיים של הרשות השופטת".

נאמן השיב לדבריה של ביניש בחריפות, הבוקר בישיבת ועדת החוקה: "כל הדיבור על הפרטת מערכת המשפט אינו שווה פרוטה", אמר שר המשפטים. "אין פה כל הפרטה, יש כאן אי-ידיעת החוק. יש בישראל כחצי מיליון תיקים שכלל לא מגיעים לדיון משפטי. מבדיקה שערכתי התברר לי כי רוב התובעים בתיקים אלה הם אותם אזרחים הבאים מהשכבות החלשות ומבקשים לקבל צדק מבית המשפט מול גופים גדולים כמו חברות ביטוח, אבל בגלל הפקק במערכת רבים מהם מתייאשים ומבטלים את התביעה, ולכן הצעת החוק הזאת באה לעזרתם, ותביא לבניית אמון מחדש במערכת המשפט".