"אנחנו בשוק דובי; נקווה שלמדנו את לקחי ליהמן ברדרס"

מנהל מחלקת המחקר ב-BNP פאריבס: "יש לקוות שבסופו של דבר כולם יעבדו יחד כדי למנוע את המשבר הבא"

"יש לקוות שכולנו למדנו את הלקח מקריסתו של ליהמן ברדרס, ושבסופו של דבר כולם יעבדו יחד כדי למנוע את ההשלכות החריפות שמשבר יוליד", כתב היום (ה') פליפה גיג'סלס (Phillippe Gijsels), מנהל מחלקת המחקר בבנק BNP Paribas בבריסל, במזכר ללקוחותיו.

לטענתו של גיג'סלס, החדשות האחרונות בדבר פעולותיהם של הפוליטיקאים ברחבי אירופה כדי למנוע את התפשטות משבר החוב, מעודדות את המשקיעים ברחבי השווקים הגלובליים, ועשוייה לסמן היפוך כיוון.

גיג'סלס מציין במיוחד את הפגישה המשולשת של מנהיגי צרפת, גרמניה ויוון - אשר התקיימה אתמול והובילה לעליות שערים במדדים המרכזיים בארה"ב ובאירופה. "הסקפטיות בשווקים ברמות גבוהות מדי, אנחנו בשוק דובי אגרסיבי", כתב גיג'סלס, שסבור כי למרות הכל השווקים פגיעים והמסחר ימשיך להתאפיין בטלטלות.

"ראינו מכירות יתר מוגזמות בשווקים, ולפיכך צפוי שיתרחש ראלי של תיקונים בשלב מסוים", דברי גיג'סלס. מנגד, הוא מזהיר שלא לנסות להמר על השווקים בתקופה זו של טלטלות: "לחפש כרגע את התחתית זה משחק מסוכן, בעיקר ברקע המצב הפוליטי בארה"ב ובאירופה".

"הבעיה הגדולה היא שאין תוכנית אב להתמודדות עם המשבר הפיננסי הגלובלי", טוען גיג'סלס. "יש דיונים בהם עושים צעד קדימה ושניים אחורה. יותר מדי קולות משמיעים יותר מדי דעות".

להערכתו, רק הגעה לנקודה בה "המשבר יצביע באופן חד משמעי על סיכון להישרדות גוש האירו וכלכלת ארה"ב", תוביל את הפוליטיקאים בכל העולם להתאגד ולמנוע את המשבר. עד אז, טוען גיג'סלס, המצב בשווקים ימשיך להיות לא ברור.