"השפעת המחאה החברתית על השוק ניכרת במדד החולף"

גורמים בשוק מגיבים לפרסום כי מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט עלה ב-0.5% ■ אמיר אמיר כהנוביץ: "פישר יימנע בינתיים מהורדת הריבית" ■ מה חושבים שאר הגורמים בשוק?

לאחר שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחה היום (ה') כי מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט הפתיע ועלה ב-0.5%, מיהרו גורמים בשוק לצאת בתגובות המנתחות את הנתונים שפורסמו. נזכיר כי הערכות בשוק עמדו על עלייה של 0.3% במדד. (מדד המחירים לצרכן - לכתבה המלאה)

מבין הסעיפים שהתייקרו במיוחד במדד: מחירי החשמל שעלו מאמצע חודש אוגוסט בשל השיבושים באספקת הגז ממצרים. מחירי המזון דווקא רשמו ירידה של 0.2%. בהתייחס לסעיף הדיור, מדד מחירי הדיור עלה ב-1.3% - עלייה המבטאת את השינויים במחירי שכר הדירה. להלן תגובות של גורמים בשוק לפרסום:

■ אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי בכלל פיננסים: "מעניין שלאחר מדד יולי הנמוך (מינוס 0.3%) האמינו רבים שנגמר עידן המדדים הגבוהים, על רקע המשבר העולמי ועל רקע המחאה החברתית בנוגע ליוקר המחייה בישראל, אך מחירי הסחורות עדיין מראים יציבות, השקל נחלש מתחילת השנה וכמו שראינו מחירי הדיור (המרכיבים כ-25% מהמדד) לא מראים סימני שבירה. המדד הגבוה מחזק את הערכתנו כי בנק ישראל ימנע לפחות בינתיים לחזרה להפחתת ריבית, למרות שהפחתות כאלה מגולמות ע"י השוק ומתבצעות בבנקים מרכזיים רבים בעולם".

■ יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו: "המדד הגבוה הפתיע לאור הירידה החדה שנרשמה בענפי היצוא, התמתנות בפעילות הכלכלית והשפעת המחאה החברתית שהובילה לצמצום בביקוש הצרכני. המדד עשוי להציב מכשול בפני נגיד בנק ישראל בדבר הפחתת הריבית, כמתבקש לאור ההאטה הפעילות הכלכלית בעולם ובישראל כמו גם התכנסות תוואי האינפלציה לשנה קדימה אל עבר רמות הנמוכות מ-3%".

■ אורי גרינפלד, מנהל מחלקת מחקר מאקרו בפסגות: "העלייה במדד מיוחסת בראש ובראשונה לסעיף שירותי הדיור בבעלות. השפעת המחאות החברתיות מורגשות גם במדד הנוכחי כאשר סעיף המזון ירד. גם חלק מהעלייה בסעיף הדיור הנמדד בעזרת חוזי שכירות מתחדשים וחדשים ניתן לייחס למחאה".

■ יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון: "מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט שב ומציג את בעיית שרותי הדיור כבעיה מספר אחת בזירה האינפלציונית. החדשות החיוביות במדד אוגוסט הן המשך ירידת מחירי המזון ב-0.2% כהמשך ישיר להשפעת המחאה החברתית, מגמה שצפויה להמשיך בתקופה הקרובה. פישר יותיר את ריבית הבסיס ללא שינוי למרות המדד הגבוה, וזאת כיוון שבתקופה הנוכחית האיום האינפלציוני משני לעומת האיום על המשך הצמיחה העולמית ככלל, והצמיחה בישראל בפרט".

■ יאיר דרורי, אנליסט ראשי בתכלית-דיסקונט: "השפעתה העמוקה של המחאה החברתית על המחירים בשוק ניכרה במדד החודש החולף. העלאת מחירים כמעט שאינה אופציה ומרבית היצרנים חוששים להעלות מחירים. יחד עם זאת, חלק מההוזלות, שמוגדרות עדיין כמבצעים, אינן נכללות משום כך בבדיקת הלמ"ס ואינן באות לידי ביטוי במדד. הנגיד סטנלי פישר צפוי להותיר את הריבית ללא שינוי חודש נוסף. מדדים נמוכים יותר ברבעון האחרון של השנה, יאפשרו לנגיד לשקול הורדה של הריבית בחודשים הקרובים".

■ יהודה אלחדיף, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה: "מדד חודש אוגוסט אינו מרמז על עליה דרמטית ברמת המחירים במשק. לפיכך אין כל הצדקה להקרבה בתחום הצמיחה בכדי להשיג יעד אינפלציה נמוך יותר. ההידרדרות בצמיחה מחייבת כיום הימנעות מהעלאת הריבית במשק ואפילו הפחתתה, כדי לתת עדיפות לעידוד הצמיחה ושימור כושר התחרות של המגזר העסקי. הנתונים מוכיחים כי הצמיחה עד כה לא חלחלה למעמד הביניים ולמגזר העסקים הקטנים והבינוניים, שעדיין כורעים תחת נטל האשראי ויוקר המחייה".

■ יוסי שמואלי, מנכ"ל משותף בחברת T-I-M: "למרות שלאחרונה הורגשה הקפאה בשוק הנדל"ן, סעיף הדיור תרם לעליית המדד בצורה די מפתיעה. מה שעשוי להוביל להחלטה, על השארת הריבית במשק ללא שינוי, או אולי אפילו לירידה מינורית, על רקע המשברים העולמיים".