גורדון בראון: "גוש האירו לא ישרוד במתכונתו הנוכחית"

גורדון בראון בפורום הכלכלי העולמי: "יש צורך לשינויים מבניים עמוקים באירופה - בלי עבודת צוות בינלאומית, אנחנו בפניעשור אבוד של צמיחה נמוכה ותעסוקה נמוכה"

"גוש האירו לא ישרוד במתכונתו הנוכחית. יש צורך לשינויים מבניים עמוקים ושיתוף פעולה בינלאומי רחב בתחום הצמיחה", כך אמר היום (ו') גורדון בראון, לשעבר ראש ממשלה ושר האוצר של בריטניה, בפאנל מיוחד על צמיחה כלכלית עולמית שנערך במפגש החמישי השנתי של ה-WEF בסין.

בראון הזכיר כי ב-2009 במשבר הבנקים, סוכם ב-G20 לעשות 3 דברים: למנוע מיתון, דבר שהושג, לבנות מחדש את מערכת הפיננסית עולמית ולהסכים על תוכנית צמיחה גלובלית. "את שני הדברים האחרונים לא הצלחנו לשעות, נהפוך הוא - אפילו התחילה מלחמת מטבעות. אין לנו הסכמה לגבי הצמיחה הגלובלית וזה מאוד חסר", הוא טען.

לדברי בראון, אירופה סובלת מבעיה חמורה במערכת הבנקאות: "הבנקים האירופיים חסרי הון, יש מינוף עודף, החובות עולים על ההכנסות - ולזאת נוספה בעיית החוב הריבוני של המדינות".

הבכיר הבריטי הזהיר כי ללא תיאום ושיתוף פעולה בינלאומי "נראה לפחות 10 שנות צמיחה נמוכה ותעסוקה נמוכה - עשור אבוד. זה מה שהביא לעשור אבוד בכלכלה ב-1930 ואז קייינס הציע תוכניות לעידוד הצמיחה. זו גם הבעיה עכשיו, בעיה של יצירת צמיחה".

בראון התנגד לטענה כי הבעיה היא של מנהיגות, טענה שנשמעת כעת ביתר שאת. "יש גם כישלון במנהיגות, אבל זה לא הבעיה המרכזית. קל להאשים את הפוליטיקאים, הם לא מספקים את התשובות - אנו חייבים קודם להסכים על מה צריך לעשות - זה לא שהפוליטיקאים יודעים מה צריכים לעשות ולא עושים".

לדבריו, "באירופה כיום אין קונסנסוס לגבי מה צריכים לעשות. אני סבור שגם ברמה הבינלאומית אין הסכמה או קונסנסוס. מדובר בבעיה גלובלית והם מחפשים את התשובה במישור המקומי".

דרושים שחקנים בינלאומיים

בראון ניתח את הכלכלה הבינלאומית והסביר מדוע הצורך לשת"פ: "ישנו שינוי מהותי - רוב היצור וההשקעה בעולם מרוכזת כעת באסיה וב'בריקס', כאשר רוב הצריכה ממוקדת באירופה ובארה"ב. לכן, תלות הגומלין גדלה בצורה קיצונית. אין אפשרות להתאוששות באירופה ובארה"ב בלי הסכמה ובלי שת"פ עם ה'בריקס'".

בראון תקף בעקיפין את נשיא סין וון אשר אמר בפתיחת המפגש ביום רביעי כי סין תדאג לצמיחה של עצמה ובכך תסייע לעולם: "סין צריכה לעשות יותר כדי לעזור לצמיחה העולמית, היא חייבת להגדיל צריכה - ההתאוששות של ארה"ב ואירופה היא חלק אינטגראלי מהאינטרסים הסינים".

בראון ניצל את ההזדמנות לתקוף את מדיניות יריבו, ראש הממשלה הבריטי הנוכחי, ואמר כי "אם נתרכז בבעיה הפיסקאלית בלבד, כל הצנע לא יעזור. אתה חייב לחתור לצמיחה ולהבין שיש כאן בעיה הרבה יותר רחבה. רק צנע, יגרום להפחתת הצמיחה, וזה בדיוק מה שקורה היום באנגליה".

לגבי היוזמה המשותפת לבנקים המרכזיים כדי להגביר את הנזילות, בראון ציין כי "הבנקים המרכזיים לא יכולים לפתור לבד את הבעיות. המצב לעומת 2008 השתנה ולכן נצטרך משהו הרבה יותר רחב עם הרבה יותר שחקנים. ב-2008 הבנקים המרכזיים היו יכולים לפתור את בעיית הבנקים המסחריים, היום הבעיה היא של הממשלה ושל צמיחה ולכן צריכים שחקנים בינלאומיים".

טידג'אן טיאם, מנכ"ל ענקית הפיננסים העולמית "פרודנשיאל" המנהלת יותר מ-200 מיליארד ליש"ט, ולשעבר שר התכנון והפיתוח של חוף השנהב, אמר בפאנל כי "הפכנו את המשבר הפיננסי העולמי למשבר פיסקאלי. אירופה לא שינתה את הפרדיגמות בהתאם למציאות. אירופה שמה את כל הביצים בסל אחד ולכן ברור שהיא צריכה לבצע ביזור. הפוליטיקאים לא יצרו מספיק אמון בשווקים וצמיחה היא הדרך היחידה לצאת מהבעיה. בלי צמיחה לא נוכל לפתור את הבעיות הפיסקאליות".

ג'ורג' ג'יאו, שר החוץ הסינגפורי לשעבר, ומבכירי הפוליטיקאיים האסייתים: "אנו עדים לשינויים מבניים עזים. סין איננה מוכנה להוביל את העולם ונשיא סין הסביר זאת בבירור. עם זאת, סין גם לא רוצה להיות מובלת. אנו חייבים התערבות של ה-G20, אחרת יהיה בלאגן - חשוב מאוד להבין שמה שנדרש זה שינויים מבניים עמוקים ברמה הלאומית. תיאום בינלאומי הוא חשוב, אבל הוא חייב לבוא אחרי התאמה פנימית במדינות. סין לא יכולה להציל את העולם, היא צריכה לדאוג לעם הסיני. כל מדינה צריכה לדאוג לעצמה ולשתף פעולה עם כל העולם".