ארה"ב פתחה בחקירה נגד בנקים ישראליים הפועלים בשוויץ

כפי שפורסם ב"גלובס" השבוע, משרד המשפטים האמריקני פתח בחקירה נגד סניפי בנק לאומי, הפועלים ומזרחי-טפחות הפועלים בשוויץ - במסגרת חקירה של העלמות מס

כפי שפורסם ב"גלובס" השבוע, מחלקת עבירות המס של משרד המשפטים האמריקני פתחה בחקירה נגד 3 סניפים של בנקים ישראליים הפועלים בשוויץ. 3 הבנקים הנחקרים הם בנק לאומי, בנק הפועלים ובנק מזרחי-טפחות.

מקורות בארה"ב מסרו כי משרד המשפטים בודק האם הסניפים של הבנקים הישראלים סייעו ללקוחותיהם האמריקנים להתחמק מתשלום ממס.

המעבר לחקירה של בנקים ישראלים משקפת את ההתרחבות של חקירה שהחלה ב-2007 נגד בנקים שוויצריים. ישראל היא המדינה השנייה שבנקים שלה נחקרים במסגרת חקירת שלטונות המס בארה"ב, אחרי הבנקים השוויצריים.

החקירה הינה חלק מקמפיין רחב שמנהל משרד המשפטים האמריקני נגד בנקאות פרטית וסודית המשגשגת בשוויץ ומאפשרת לאזרחים אמריקנים להתחמק מתשלום מס כחוק.

פתיחת חקירה זו יכולה להיות בעייתית ליחסי ארה"ב וישראל, שסבלו ממתיחות לעתים מאז עליית ממשל אובמה לשלטון בינואר 2009. עם זאת, לא ברור עדיין היקף החקירה, שנמצאת בשלב ראשוני.

ג'יימס קול, סגן התובע הכללי בארה"ב (תפקיד מקביל למשנה ליועץ המשפטי לממשלה בישראל), שלח מכתב ל-7 בנקים שוויצרים ול-3 הבנקים הישראליים ,בו הוא דורש מהם לספק לו מידע סטטיסטי על הפעילות שלהם בשוויץ הנוגעת ללקוחות אזרחי ארה"ב.

מדוברות בנק לאומי נמסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הבקשה של משרד המשפטים האמריקני היא "בקשה למידע סטטיסטי כללי, כנראה כדי לשמש כבסיס לסידורים מקיפים בין הרשויות האמריקניות והשוויצריות. כמובן, בנק לאומי שוויץ משתף פעולה עם הרשויות באופן מלא".

מדוברת בנק הפועלים נמסר כי הסניף השוויצרי של הבנק נפרד מהבנק הישראלי.

דובר בנק מזרחי-טפחות לא הגיב לידיעה.