איש לא שם לב: המסחר הלא-מורשה ב-UBS נמשך 3 שנים

קווקו אדובולי בן ה-31 החל בפעולות המסחר הלא-מורשה שלו כבר ב-2008 בדסק מניות של הבנק, אך רק השבוע התגלו מעשיו

קווקו אדובולי (Kweku Adoboli), הסוחר בן ה-31 בבנק השווייצרי UBS שהסב לבנק הפסד של 2 מיליארד דולר בגין מסחר לא-מורשה, הצליח לסחור בבנק במשך 3 שנים מבלי שאיש ידע על מעשיו. כך מדווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל" בהתבסס על דברים שמסרו הרשויות בבריטניה, שם נעצר אדובולי ונחקר בפרשה.

במהלך דיון בבית משפט שנערך אתמול, אדובולי לא אמר דבר מלבד תאריך הלידה וכתובת המגורים שלו. הוא בכה וניגב את דמעותיו באמצעות ממחטה.

מקורבים לנושא מסרו ל"ג'ורנל" כי אדובולי, סוחר בדסק מניות ב-UBS, החל בפעולות המסחר הלא-מורשה כבר בשנת 2008 ורק ביום רביעי האחרון נדלקה נורה אדומה כאשר עובדי הבנק במחלקת ניהול סיכונים גילו פקודות מסחר לא-מורשות שהוזרמו על ידי אדובולי. הדסק בו פעל אדובולי ניהל קרנות נאמנות היברידיות. ביום רביעי תחקרו את אדובולי אנשי הניהול סיכונים ב-UBS ולאחר מכן הוא הלך לביתו. למחרת הוא נעצר ואתמול הוא הואשם בבית משפט בהונאה וניצול לרעה של תפקידו.

האישומים נגד אדובולי חמורים וכוללים גם תרמית בעסקאות בקרנות מחקות (ETF) בין אוקטובר 2008 ועד החודש הנוכחי, וכן ביצוע הונאה בחודשים ינואר-ספטמבר השנה. קרנות מחקות, כשמן כן הן - קרנות שנועדו לחקות ביצועי מדד או נכס מסוים. במקרה של אדובולי, כיוון שהועסק בדסק מניות, מדובר בקרנות המחקות ביצועי מדדי מניות.

אדובולי, אגב, שכר את שירותי משרד עו"ד קינגסלי נייפלי (Kingsley Napley), אותו משרד שייצג את הסוחר ניקולס לסון שפעולות מסחר לא מורשות שביצע הביאו לקריסת בנק ברינגס (Barings) בשנת 1995, לאחר 223 שנות פעילות של הבנק. לסון נשלח בסופו של דבר למאסר בפועל.

בנק UBS הוציא בסוף השבוע מייל ללקוחותיו בו הרגיע ומסר כי הבנק "נותר חזק" וכי יש לו מספיק הון כדי להתמודד עם ההפסד בגובה 2 מיליארד דולר. "UBS רואה את המקרה בחומרה ומטפל בו ברצינות; אנו בוחנים מחדש את ניהול הסיכונים בבנק ואת מנגנוני הבקרה", נכתב במייל.