תמר גלעדי: "לא תמיד כלה וחמות מסתדרות, אבל לנו היה המזל"

הזמרת והיוצרת תמר גלעדי הוציאה דיסק חדש, שבו היא מחדשת 17 שירים מהרפרטואר המפואר של חמותה נעמי שמר ז"ל ■ בראיון ל"גלובס" אומרת גלעדי: "בשבילי היא חיה וקיימת ואני רוצה לשמור עליה"

"לנעמי הייתה הכשרה של פסנתרנית קלאסית. מצד שני, היא הייתה רוח חופשייה והיה בה פן זרוק ומשוחרר. את הצד הזה רציתי להביא לידי ביטוי כאשר החלטתי להעלות מופע משיריה בעיבודים ג'אזיים-בלוזיים-קברטיים. ז'אנר שהוא שיר הלל לחופש היצירתי של מוזיקאים", כך מסבירה הזמרת תמר גלעדי את לידתו של "בלוז לנעמי". באלבום גלעדי מחדשת 17 שירים מהרפרטואר המפואר של נעמי שמר, ולא מהססת להפוך את חלקם על-פיהם ולהמציאם מחדש. העובדה שגלעדי הייתה גם כלתה של שמר, לאור נישואיה לבנה אריאל הורוביץ, איפשרה לה היכרות אינטימית רבת שנים עם המשוררת-מלחינה, שהלכה לעולמה לפני שבע שנים.

"במהלך המופע אני משלבת סיפורים קצרים על האדם מאחורי השירים", היא אומרת. "יש דברים שלא חשפתי, כי בשבילי היא חיה וקיימת ואני רוצה לשמור עליה, אבל פרטים אחרים אני רוצה שאנשים יידעו. היא הייתה אישה מיוחדת במינה. אמנית בנשמה. כבר בגיל 30 כתבה שירים שהתייחסו למוות, ומצד שני הייתה בה שמחת חיים וספונטניות שהובילו אותה, בין השאר, לנסוע לפריז לתשעה חודשים בהחלטה של רגע. לא תמיד כלה וחמות מסתדרות, אבל לנו היה המזל לחוות קשר חם וקרוב. היא גם הציעה לי בזמנו ללוות אותה במופע האחרון שלה, 'אלף שירים ושיר', והעדפתי לוותר".

- מדוע נדרשו לך שנים להתמודד עם שירים שבפועל היית קרובה אליהם גם ברמה האישית-משפחתית?

"דרכו של אמן זורמת וספונטנית, ולפעמים אין סיבות מוגדרות מדוע דבר מסוים קורה בעיתוי מסוים. אני מניחה שהיה לי צורך לבסס קודם את מעמדי כמבצעת ויוצרת מקורית. אחרי האלבום השלישי לקחתי פסק זמן ועם המנהל המוזיקלי רמי הראל, שעבד עם נעמי במופע 'אלף שירים ושיר', הקדשנו כמעט שנה לגיבוש רשימת השירים ובניית העיבודים. לא פעם, במהלך החזרות, חשבנו מה נעמי הייתה אומרת. ברוב המקרים האמנו שהיא הייתה אוהבת את מה שעשינו, ופה ושם גם אמרנו: 'את זה אולי פחות'".

- היה קשה לבחור 17 שירים מתוך רפרטואר כל-כך עשיר בנכסי צאן ברזל?

"זה היה החלק הכי מהנה. לחנים רבים של נעמי בנויים כמעט כמו סטנדרטים של ג'אז, ואין כמעט שיר שלה שלא היינו יכולים על-פניו לעבד בסגנון בלוזי-קברטי, ולכן היה הרבה מקום לתחושות בטן. את 'ירושלים של זהב' למשל לא חשבתי להקליט, ומצד שני שיר פחות מוכר כמו 'פרלוד' נכלל באלבום. יש לנעמי שירים מדהימים שלא נחשפו באותה מידה כמו להיטיה הגדולים, ולי ולרמי כבר יש התחלת רעיון לפרויקט המשך שאכן יתמקד ביצירות הפחות מוכרות של נעמי שמר".

- בשנים האחרונות את ובעלך הקפדתם לנהל קריירות מוזיקליות נפרדות. האם הפירוד נשמר גם במהלך העבודה על "בלוז לנעמי"?

"ההפרדה הזו מתייחסת לבמה ולאולפן בלבד. החלטנו שלא נופיע יחד, אבל בסופו של יום כאשר נפגשים בבית ברור שכל אחד חולק עם האחר מה שהוא עושה. אריאל אמנם לא היה מעורב בעיבודים או בבחירת החומרים, אבל הוא ידע כל הזמן מה הקונספט ואילו שירים אני מבצעת והתמיכה שלו הייתה מלאה".

עדכונים שוטפים על האלבום "בלוז לנעמי", ותאריכי הופעות, באתר הרשמי של הפרויקט: bluesfornaomi.com