התנגדות לביטול מיידי של ההפרדה המבנית בבזק

אסף כהן, סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת וחבר בוועדת חייק, עומד לכתוב חוות דעת מיעוט המסתייגת מחלק מהמלצות הוועדה המסתמנות

אסף כהן, סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת וחבר בוועדת חייק, עומד לכתוב חוות דעת מיעוט המסתייגת מחלק מהמלצות הוועדה המסתמנות - כפי שנחשפו ב"גלובס" בסוף השבוע שעבר - במסגרת פגישתם של חברי הוועדה עם שר התקשורת, משה כחלון. הסתייגויותיו של כהן נוגעות לעיתוי ההקלות על בזק במסגרת הקמתו של השוק הסיטונאי, שיבטל את ההפרדה המבנית הנוהגת כיום.

המלצותיה המסתמנות של הוועדה, נכון לעכשיו, הן שביטול ההפרדה המבנית וביטול הפיקוח על המחירים של בזק יבוא בד בבד עם ייסוד השוק הסיטונאי. כלומר, ברגע שמפעיל מתחרה בבזק הגיע לסיכום על רכישת שירותי תשתיות קוויות מבזק, מתבטלת ההפרדה המבנית והפיקוח על המחירים במקביל.

כהן מסתייג נחרצות ממתן הקלות לבזק עוד לפני שיושם השוק הסיטונאי ועוד לפני שהתברר האם יש בכלל שוק סיטונאי אפקטיבי. החשש הגדול שלו הוא שבזק מקבלת את כל ההקלות - ובסופו של דבר לא נותנת תמורה בעדן. לשיטתו, היה נכון יותר לחכות ולראות שהשוק החדש מתייצב, שלא רק מפעיל אחד רכש תשתיות ושהשוק הסיטונאי החדש עונה על הדרישות של כל המפעילים, גדולים כקטנים, ורק אז לאשר לבזק למזג לתוכה פעילויות של חברות-בנות, ולאפשר לה להתחרות בשוק ולהוריד מחירים.

על פי הערכות, כחלון יצטרך לשקול את עמדתו של כהן ברצינות ולעומק, מפני שכל המפעילים בשוק ידרשו זאת ממנו. קשה יהיה לראות כיצד השר יוכל להתעלם מהבקשות הללו, משום שיש בהן מידה רבה של סבירות והן מייצגות גישה מעט יותר מאוזנת, שיקל על כחלון לקבלה. בכל מקרה המאבק על קבלת הדוח ויישומו עובר כעת למגרש של כחלון.