המשטרה: להעמיד לדין את ראש עיריית בת-ים לחיאני על קבלת שוחד

‎בין החשדות: מתן היתרי בנייה לא חוקיים לגורמים בעלי זיקה ללחיאני ■ בתוך כך המשטרה מתנצלת על אופן המעצר ■ ממליצה לסגור את התיק נגד שופט העליון יורם דנציגר מחוסר אשמה

‎‎המשטרה העבירה היום (ב') לפרקליטות המלצה להעמיד לדין את ראש עיריית בת-ים, שלומי לחיאני, בגין עבירות של קבלת שוחד, מירמה והפרת אמונים על-ידי עובד ציבור, עבירות לפי חוק איסור הלבנת הון ועבירות נוספות. כמו כן, ממליצה המשטרה להעמיד לדין בעלי תפקידים נוספים בעיריית בת-ים.

המשטרה ממליצה לסגור את תיק החקירה בעניינו של שופט בית המשפט העליון, יורם דנציגר, שעסק במערכת היחסים בין לחיאני לבין דנציגר, אך חלוקה בשאלה מהי העילה לסגירת התיק נגדו - חוסר אשמה או חוסר ראיות.

הלוואות מעובדים

היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (היאל"כ) הודיעה היום על סיום החקירה בעניינו של לחיאני. במהלך החקירה התמקדה המשטרה בבדיקת מספר נושאים עיקריים לגביהם היה קיים חשד לביצוע עבירות פליליות על-ידי לחיאני ואחרים. נושאים אלה נגעו להתנהלות ראש העיר הן אל מול גורמים שונים בעירייה והן אל מול גורמים פרטיים:

‏א. נטילת הלוואות על-ידי עובדי עירייה בכירים, בהנחיית ראש העיר, מבנקים: כספי ההלוואות הועברו אל ראש העיר, שבאמצעות בני משפחתו ומקורביו השיב את ההלוואה לנוטלים בהחזרים חודשיים, במזומן. ככלל, עובדי העירייה נוטלי ההלוואות שימשו קודם לכן כפעילים במטה הבחירות של לחיאני לראשות העיר, ולאחר שמונה, מונו לשמש בתפקידים בכירים בעירייה, אם לאחר שבעלי התפקידים הקודמים פוטרו, ואם לאחר ש"נתפר" התפקיד עבורם.

‏ב. מתן הלוואות לראש העיר מבעלי עסקים פרטיים, ש"נזקקו" להליכים שונים בעירייה, אם בהחלטות הנוגעות להליכי תכנון ובנייה, ואם בהימנעות מפעולות אכיפה כלפיהם, במספר מקרים. לפי החשד, ראש העיר עשה פעולות שונות להסתרת מקור הכספים שקיבל מאותם גורמים.

‏ג. הסתרה ממועצת העיר את עובדת בעלותו של ראש העיר על המקומון "גל גפן", כאשר העירייה במהלך תקופתו כראש העיר מתקשרת עם המקומון לפרסום מודעות בו בתשלום.

‏ד. מתן היתרים בלתי חוקיים בתחום התכנון והבנייה של הוועדה המקומית וועדת המשנה לתכנון ולבנייה, והימנעות מאכיפה על-ידי גורמי העירייה בעסקים פרטיים, שלהם זיקה לראש העיר עצמו או לבני משפחתו - כל זאת תוך מודעות של ראש העיר לנעשה.

‏ה. פתיחת חשבונות בנק של העירייה בבנק איגוד, במקביל לניהול משא-ומתן עם בנק איגוד שנגע לחובותיו הפרטיים של ראש העיר. זאת, תוך הסתרת ענייניו האישיים של ראש העיר עם הבנק מגורמי העירייה.

‏המשטרה מסרה כי היא סבורה כי בכל הנושאים נמצאה תשתית ראייתית מספקת כנגד לחיאני. כמו כן, צוות החקירה סבור כי נמצאה תשתית ראייתית כנגד בעלי תפקידים נוספים בעירייה וכנגד גורמים פרטיים בעבירה של מתן שוחד.

‎‎התנצלות על אופן המעצר

‏החקירה רחבת ההיקף בעניינו של לחיאני החלה בשנת 2007 כחקירה סמויה, ובמהלך 2009 עברה לשלב הגלוי. לחקירה היו שותפים, מלבד המשטרה, גופים נוספים ובראשם רשות המסים, והיא לוותה על-ידי פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) והמחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה.

‏במהלך החקירה נעצר לחיאני, ומהלך מעצרו צולם ופורסם בתקשורת. האופן שבו בוצע המעצר זכה לביקורת ציבורית קשה, ומיד לאחריו הביעה המשטרה את צערה על כך.

במסגרת הודעתה היום התנצלה המשטרה על אופן המעצר וכתבה: "המעצר גרם פגיעה לא מידתית בפרטיותו של ראש העיר, והוא היה מנוגד לתפיסת העולם ולהנחיות ראש אגף חקירות ומודיעין, ניצב יואב סגלוביץ', בנוגע לאופן הראוי בו יש לנהל חקירות בכלל וחקירות אישי ציבור בפרט". ‏‎‎‏

שלומי לחיאני, השוהה כעת בפרנקפורט, מסר בתגובה: "אני מודה על החקירה השקטה והקצרה ומאחל שנה טובה".

החשדות נגד לחיאני

‎* עובדי עירייה בכירים, שמונו בידי לחיאני, נטלו הלוואות עבורו מבנקים. ההחזרים בוצעו במזומן באמצעות בני משפחתו ומקורביו.

* קבלת הלוואות מבעלי עסקים פרטיים, שנזקקו להליכי תכנון ובנייה או הימנעות מפעולות אכיפה. זאת, תוך הסתרת מקור הכספים.

* פרסום מודעות של העירייה במקומון "גל הגפן", תוך הסתרת בעלותו של לחיאני על העיתון ממועצת העיר.

* מתן היתרי בנייה בלתי חוקיים והימנעות מאכיפה בעסקים פרטיים, שלהם זיקה ללחיאני או לבני משפחתו.

* פתיחת חשבונות בנק של העירייה בבנק איגוד, במקביל לניהול משא-ומתן עם הבנק שנגע לחובותיו הפרטיים של לחיאני, זאת מבלי לעדכן את העירייה על ענייניו האישיים.

מחלוקת לגבי סגירת התיק נגד דנציגר: חוסר אשמה או חוסר ראיות

במסגרת חקירתו של לחיאני ושל הבכירים האחרים בעיריית בת-ים, בדקה המשטרה כזכור גם חשד כנגד שופט בית המשפט העליון, יורם דנציגר, ובאישורו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, דנציגר נחקר במשטרה באזהרה בפרשה.

החשד המרכזי שנבדק לגבי דנציגר היה כי בעת ששימש כעורך דין פרטי, נתן שירותים משפטיים ללחיאני בענייניו האישיים ללא תשלום, ובתמורה דאג לחיאני כי משרדו של דנציגר יהיה זה שיטפל תמורת תשלום בעניינים משפטיים שונים של עיריית בת-ים.

חשד נוסף נגע למצג-שווא, לכאורה, שהוצג בפני בנק אגוד על-ידי דנציגר, שטיפל בעניינו של לחיאני.

לגבי פרשת בנק איגוד הייתה תמימות-דעים בין היחידה הכלכלית לבין ראש אגף חקירות ומודיעין, ניצב יואב סגלוביץ', כי תיק החקירה נגד דנציגר צריך להיסגר בעילה של חוסר אשמה.

ואולם, בכל הנוגע למערכת היחסים בין לחיאני לדנציגר סברה היחידה הכלכלית כי יש לסגור את התיק נגד דנציגר בעילה של חוסר ראיות, ואילו ניצב סגלוביץ' הסכים כי התיק צריך להיסגר, אך הכריע כי על-פי המלצת המשטרה, העילה לסגירתו היא חוסר אשמה - ולא חוסר ראיות.

"עמדה זו גובשה לאור ממצאי החקירה בנוגע למערכת היחסים ששררה במועדי האירועים בין לחיאני לדנציגר, ולאור ממצאי החקירה בנוגע לטיב השירות המשפטי ואופן התשלום עבורו שניתן על-ידי דנציגר ללחיאני ולעירייה", הודיעה היום המשטרה.

יצוין כי המשמעות של סגירת תיק חקירה משטרתי נגד שופט בית המשפט העליון בעילה של חוסר ראיות פוגעת באופן קשה בלגיטימיות הכהונה הציבורית שלו כשופט.

חוות-דעת המשטרה הועברה לפרקליט המדינה, משה לדור, וליועמ"ש, יהודה וינשטיין, והם יכריעו באופן סופי אם התיק נגד דנציגר ייסגר ובאיזו עילה.

יצוין כי הוויכוח שהתגלע בצמרת המשטר באשר לעילה לסגירת תיק החקירה נגד דנציגר, היא בעלת משמעות רבה. אם וינשטיין ולדור יצדדו בעמדת היחידה הכלכלית, לפיה התיק נגד דנציגר נסגר מחוסר ראיות ולא מחוסר אשמה - תיפגע קשות הלגיטימיות הציבורית של כהונת דנציגר כשופט עליון, והוא יאלץ, ככל הנראה, לפרוש מתפקידו.