"כוח לעובדים" יחתום על הסכם קיבוצי בחיפה כימיקלים

אחרי 4.5 חודשים של שביתה מוחלטת במפעל, צפוייה הנהלת החברה ו"כוח לעובדים" לחתום על הסכם קיבוצי ■ העובדים יקבלו מעל 20% תוספת שכר ושיפור תנאים לצעירים

אחרי ארבעה וחצי חודשים של שביתה מוחלטת במפעל חיפה כימיקלים צפון, מהשביתות הארוכות ביותר בתולדות הסקטור הפרטי, צפויים הנהלת החברה וארגון "כוח לעובדים" לחתום בקרוב על הסכם קיבוצי - כך נודע ל"גלובס". מדובר במכה אסטרטגית להסתדרות הכללית שעמדה לחתום לפני כחצי שנה על הסכם בניגוד לכאורה לעקרונות שהתווה הוועד, רגע לפני שהעובדים נטשו אותה ועברו לארגון המתחרה.

במארס האחרון הודיעה ההסתדרות כי במסגרת המו"מ שהתנהל בין הצדדים העלו העובדים "דרישות מופרזות, לא ריאליות ולעתים אף לא ענייניות". בוועד העובדים טענו מנגד כי נציגי ההסתדרות התכוונו לחתום על הסכם מעל ראשם של העובדים, תוך צידוד כמעט אוטומטי בעמדות ההנהלה. בוועד שיגרו להסתדרות מכתב מעו"ד שמפציר בארגון שלא לחתום על שום הסכם בעניין, ובמקביל עברו לשורותיו של הארגון המתחרה. הדרישות שנתפסו על ידי ההסתדרות כ"מופרזות", עסקו בתוספות שכר גבוהות במיוחד שנועדו לשקף לכאורה את רווחיות החברה ובעיקר בביטול שכבת העובדים המכונה "דור ב'", תוך השוואת תנאיה לאלה של העובדים הוותיקים, המכונים דור א'.

על פי ההסכם שגובש, שנמצא בשלב הניסוחים המשפטיים ופרטיו נחשפים כאן לראשונה, מעמד "דור ב" לא יבוטל, אולם חלק מרכזי מתנאי העבודה של עובדים אלה יושווה לאלה של דור א'. כך למשל, עובדי דור ב' יזכו לתוספת מיוחדת עבור משמרת צהריים ומשמרת לילה, שהייתה נחלתם של דור א' בלבד - וזאת בדומה לנהוג במפעלים רבים שבהם שתי שכבות של עובדים. "לא יכול להיות ששני עובדים שעושים את אותה העבודה יקבלו תגמול שונה, כאשר ממילא קיים פער גדול בשכר היסוד שלהם", הסביר גורם המעורה בהסכם.

ההסכם כולל בנוסף טבלת שכר אחידה ללא הבדל בין המעמדות, כך שעובדי דור ב' יזכו לקידום בשכר בכל שנה, על פי הוותק. עובדי דור ב' יזכו לתוספת שכר של מעל 20%, שתיפרס על פני 5 שנות ההסכם. על פי גורם המעורה במו"מ, מדובר בתוספת גבוהה מאוד ביחס להסכמים הקודמים בחברה. לדברי אותו גורם, גם עובדי דור א' יזכו לתוספת שכר גבוהה מזו שהייתה נהוגה בהסכמים קודמים, והדבר נועד להבהיר כי "אין סיבה שהעובדים הוותיקים ישלמו מכיסם את התוספות לעובדים הצעירים יותר. הוכחנו שאפשר לקבל גם וגם". גורמים בהנהלה טוענים מנגד כי עצם העובדה שמבחינה נומינלית עובדי דור א' יקבלו תוספות גבוהות יותר, הרי שבוועד ובכוח לעובדים לא באמת עשו מאמץ גדול לצמצם את הפער בין הצעירים לוותיקים.

העובדים משלמים תמורה לא מבוטלת בגין ההסכם הזה: נקבע כי מעל 20 עובדים מדור א' שעלות העסקתם מעל 20 אלף שקל בחודש, ייצאו לפנסיה מוקדמת באמצעות הסכמי פרישה מיטיבים מבעבר.

הסלמה ביחסי העבודה

בשוק העבודה רואים במקרה של חיפה כימיקלים דוגמה מובהקת להסלמה ביחסי העבודה במשק, כתוצאה מתחרות בין ארגוני עובדים. על פי הגישה הזאת, גם בהסתדרות יקשיחו עמדות במו"מ כדי למנוע נטישה של עובדים לטובת המתחרה החדש. "נניח שכוח לעובדים הביאו עכשיו הסכם טוב יותר מההסכם שגיבשה קודם ההסתדרות, זה באמת שווה חמישה חודשי שביתה?", שואל אחד הגורמים שמעורה בהסכם. "האם זה שווה שעובדים חיים על הלוואות ועובדים כמחלקי עיתונים ב-3 לפנות בוקר? התחרות הזו נראית כמו אבא ואמא שרבים ביניהם, ומי שחוטף בסוף זה הילדים", הוסיף.