דש: "תוכנית אובמה - קרב תקשורתי לקראת הבחירות"

אלכס זבז'ינסקי, על תוכנית אובמה לקיצוץ בתקציב: "לא הוצגה כמשהו אופרטיבי - ולכן לא השפיעה על התנהגות השווקים" ■ מעריך כי הרפובליקנים יפילו התוכנית "למרות יעדיה השאפתניים"

בבית ההשקעות דש, מתייחסים הערב (ב') לתוכניתו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לבצע קיצוצים נרחבים בתקציב במטרה לצמצם את הגירעון הממשלתי. "למרות יעדיה השאפתניים של התוכנית, היא לא ממש השפיעה על התנהגות השווקים - וזה לא במקרה", סבור אלכס זבז'ינסקי, כלכלן המקרו של דש.

לדידו של זבז'ינסקי, תוכניתו של אובמה, הכוללת קיצוצים בהיקף 1.5 טריליון דולר כדי לצמצם את הגירעון הממשלתי בהיקף של 3.6 טריליון דולר תוך עשור, "לא הוצגה כמשהו אופרטיבי, אלא כחלק מהכנה למירוץ לנשיאות בשנה הבאה".

לדבריו, עקב מרכיבי התוכנית - הכוללים בין היתר את "חוק באפט" להעלאת נטל המס על אזרחים עשירים, לא תזכה לתמיכת הרפובליקנים בקונגרס האמריקני: "הם מתנגדים בתוקף להעלות את המיסים ודורשים להוביל לירידה בגרעון על ידי קיצוץ בהוצאות הממשלה".

עוד התייחסו בדש לתוכניות "רשת הביטחון" הלאומיות - דוגמת הביטוח הלאומי, המדיקייר והמדיקאייד - כמכשולים להעברת התוכנית, שכן הרפובליקנים מעוניינין "בין היתר בקיצוץ בתוכנית ביטוח הבריאות הממלכתי - שהיא 'הבייבי' של הנשיא". לפיכך, מעריכים בדש כי תוכנית אובמה "אינה יותר מקרב תקשורתי לפני הבחירות".

אובמה, נזכיר, הציע הערב תוכנית לצמצום הגירעון הממשלתי האמריקני בטווח-הארוך, זאת כחלק מהסכמותיו עם המפלגה הרפובליקנית - הסכמות שהובילו בחודש הקודם להעלאת תקרת החוב של ארה"ב והימנעות שלה מהכרזה טכנית על חדלות פירעון - מה שעשוי היה להוביל לטלטלה עזה בשווקים הגלובליים. "כוונת העל" של נשיא ארה"ב היא להוריד את הגירעון האמריקני ב-3.6 טריליון דולר תוך 10 שנים. (לסיפור המלא)