יוזמה ליום כיפור: לחסום טוקבקים "שליליים" באתרי חדשות

יוזמה חדשה, המופצת בשעות האחרונות בין עורכי אתרי החדשות בישראל, קוראת להם להימנע מלפרסם תגובות גולשים "שליליות ופוגעניות" במהלך היממה של יום כיפור

האם הכפייה הדתית מגיעה גם לשירשורי התגובות של אתרי החדשות באינטרנט? יוזמה חדשה שמניע העורך הראשי של האתר הדתי 'כיפה', בעז נכטשטרן, קוראת לעורכים של אתרי החדשות באינטרנט לחסום ולסנן תגובות גולשים "שליליות" באתריהם, במשך יממה אחת - יום כיפור הקרוב.

"בשנים האחרונות הפכו הטוקבקים לזירת ההתנגחויות של הציבור בישראל. מדי יום מתפרסמים באתרים השונים מאות אלפי טוקבקים בנושאים שונים, שהמכנה המשותף לרובם הוא הלשון הארסית והצינית של הכותבים, היכולים להוציא את חרצובות לשונם באמצעות המקלדת והמסכה הוירטואלית", כותב נכטשטרן במכתב שהגיע גם למערכת "גלובס".

"יום הכיפורים הוא היום בו החברה הישראלית עוצרת ומבקשת לבחון את עצמה ואת יחסיה כלפי הסובב אותה. אנו מבקשים כי ביום זה תמנעו מלפרסם טוקבקים שלילים, וכי יום אחד בשנה יוקדש לתגובות חיוביות ובונות".

על העובדה שהטוקבקים באתרי החדשות הפכו לזירת התגוששויות, השמצות והכפשות - אין עוררין, בעיקר כשמדובר על נושאים בוערים ונפיצים בחברה הישראלית. רבות נכתב ונאמר על ההתבטאויות הקשות, הפוגעות, הגזעניות וכדומה, שמשורשרות בתחתית ידיעות וכתבות באתרי החדשות המובילים ברשת האינטרנט הישראלית. ואכן, אי-אפשר שלא להזדהות עם תחושותיו של נכטשטרן לגבי המשמעויות של טוקבקים כאלה.

מצד שני, השאלה שצריכה להישאל היא האם זוהי לא התכונה החשובה והמשמעותית ביותר בערך הבסיסי כל-כך שנקרא חופש הביטוי? גם אם לפעמים אנו נחשפים לאיזשהו צד שלילי בתכונה הזו, האם הגולשים ברשת היו מסכימים לצנזורה מגמתית שכזו? ומה בדיוק ההגדרה של מר נכטשטרן ל"תגובה שלילית"?

רשת האינטרנט בכלל, ותגובות גולשים בפרט, הן הסמל המובהק ביותר של העידן הדיגיטלי לחופש הביטוי במדינה דמוקרטית. לטובת הגולשים ואתרי האינטרנט בישראל, אנו מקווים שיום אחד גם לא ניתקל בהצעה להוריד מהאוויר את אתרי האינטרנט החילוניים לכבוד יום כיפור.