מכוני הרנטגן הושבתו כהזדהות עם עובדי ההוסטלים לניצולי שואה

לראשונה מזה תקופה ארוכה נקטה היום ההסתדרות הכללית ב"שביתת סולידריות", שבה קבוצת עובדים אחת שובתת למען קבוצה אחרת ■

לראשונה מזה תקופה ארוכה נקטה היום (ג') ההסתדרות הכללית ב"שביתת סולידריות", שבה קבוצת עובדים אחת שובתת למען קבוצה אחרת. במסגרת המהלך, כל מכוני הרנטגן בבתי החולים הממשלתיים הושבתו בשעות הבוקר למשך שעתיים, כאות הזדהות עם עובדי ההוסטלים לניצולי השואה.

עובדי שלושת ההוסטלים, שפתחו השבוע בשביתה, מנהלים מזה מספר שנים מאבק למען קליטתם כעובדי מדינה - זאת לאחר שהממשלה העבירה בשנת 2009 את התפעול של ההוסטלים לידי קבלן ביצוע חיצוני. לאחרונה הצהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא שוקל להחזיר לידי המדינה את האחריות המלאה לניהול ההוסטלים, אולם בינתיים פרסם משרד הבריאות מכרז חדש להפעלת ההוסטלים בידי קבלן אחר.

במשרד האוצר טוענים כי אין סיבה אמיתית להעניק לעובדי ההוסטלים מעמד של עובדי מדינה, משום שמדובר ב"פרויקט זמני" - רמז לגילם המבוגר של ניצולי השואה. העמדה הזו של האוצר עוררה תגובות קשות כבר לפני חודש וחצי, אולם באוצר חזרו על עמדתם בעניין "הזמניות" גם השבוע. ככלל, באוצר סבורים כי המדינה יודעת להעניק שירותי רווחה איכותיים יותר כשהם ניתנים על ידי גורם ביצוע חיצוני, כאשר המדינה נותרת בתפקיד הרגולטור. בהסתדרות, לעומת זאת, טוענים כי לניצולי השואה מגיע עובדים בתנאים ראויים שאינם חוששים מדי יום למקום עבודתם.

סולידריות מוגבלת

שלא כמו במדינות סקנדינביה, בהן ארגוני עובדים רשאים לנקוט בשביתות סולידריות ללא מגבלת זמן מיוחדת, משפט העבודה הישראלי מאפשר שביתות סולידריות למשך 2-3 שעות לכל היותר. בשים לב למגבלה הזאת, בהסתדרות מתכוונים לנקוט בשביתות סולידריות נוספות, כל פעם על ידי סקטור אחר במגזר הציבורי. בדרך הזו מקווים בארגון לחדד שני מסרים נוספים: ההסתדרות מתכוונת להפעיל משקל רב יותר בתקופה הקרובה לסוגיית עובדי הקבלן בישראל ובמגזר הציבורי בפרט, וכי ההסתדרות מתנערת מהתדמית שדבקה בה כמגינת הוועדים הגדולים והחזקים בלבד.