פנייה לקווי חופשה: הפסיקו לפרסם טיסות שטרם אושרו רשמית

כך הורתה הרשות להגנת הצרכן ■ קווי חופשה: "יש כאן אי-הבנה בסיסית של הרשות להגנת הצרכן אודות ההתנהלות שבין סיטונאי התיירות לבין רשות שדות התעופה וחברות התעופה"

הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן הורתה לחברת קווי חופשה בע"מ להסיר פרסומים ומכירה של טיסות בטרם אושרו רשמית - ובכך להפסיק ולהטעות את צרכני טיסות השכר.

לצרכנים קוראת הרשות לגלולת ערנות ולוודא בטרם תשלום כי הם עומדים לרכוש טיסות שמועדיהן אושרו על-ידי רשות שדות התעופה.

גם הפעם, תחילתו של הטיפול הוא בתלונות שהגיעו למשרדי הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, מאת צרכנים שרכשו חבילת נופש הכוללות טיסות מחברת קווי חופשה בע"מ, אולם מספר ימים מועט לפני מועד הטיסה קיבלו הודעה על ביטול הטיסה או שינוי מועדה על-ידי חברת התעופה. מבירור שערכו חלק מהצרכנים מול חברת התעופה עלה כי לאותה חברת תעופה כלל לא הייתה טיסה לאותו יעד, ובמקרים מסוימים היא אף אינה מקיימת כלל טיסות ליעדים אלה.

בעקבות התלונות פתחה הרשות בבדיקת הפרסומים המופיעים באתר חברת קווי חופשה בע"מ. הבדיקה העלתה כי אכן קיימים פרסומים באתר האינטרנט של החברה המציעים חבילות נופש שונות שכוללת טיסות, שכלל לא אושרו ושאינן רשומות כטיסות מתוכננות ברשות שדות התעופה.

לאור התלונות וממצאי הבדיקה, הורתה עו"ד תמר פינקוס, הממונה על הרשות להגנת הצרכן, להסיר פרסומים אלה מאתר החברה או לתקן את הפרסום - תוך 7 ימים. עוד הורתה להפסיק לאלתר מכירת כרטיסים שמועדם לא אושר.

הממונה הודיעה לחברה כי פרקטיקה שעניינה פרסום טיסות שאינן רשומות כטיסות ברשות שדות התעופה בעת הפרסום היא פרקטיקה מטעה, בניגוד לחוק הגנת הצרכן. הפרת הוראות הממונה תהווה עבירה נמשכת ותגרור נקיטת הליכים על-פי חוק.

בקווי חופשה מכחישים את הדברים וטוענים בתגובה: "יש במקרה זה אי-הבנה בסיסית של הרשות להגנת הצרכן אודות דרכי ההתנהלות שבין סיטונאי התיירות לבין רשות שדות התעופה וחברות התעופה.

"במעמד ההתקשרות בין קווי חופשה, שהינה סיטונאית תיירות בלבד, לבין חברת התעופה - מוסרת חברת התעופה לקווי חופשה את מועדי הטיסות. קווי חופשה מפרסמת את מועדי הטיסות באותו לוח זמנים (יום ושעה), כפי שהם נמסרים לה על-ידי חברת התעופה.

"כסיטונאית תיירות, לקווי חופשה אין מעמד מול רשות שדות התעופה בנושא מועדי הטיסות, והיא אינה צד לסיכום בנושאים אלה בין חברות התעופה לבין רשות שדות התעופה.

"הדברים נכונים גם לגבי שינויים במועדי הטיסות. גם הם נקבעים ומסוכמים בין חברת התעופה לבין רשות שדות התעופה בלבד. במקרה שיש שינוי, חברת התעופה מודיעה לקווי חופשה, ואנו מעדכנים את הפרסומים ומודיעים מיד ללקוחות שכבר הזמינו".

במשרד התמ"ת מדגישים מנגד: "התגובה לא מקובלת על הממונה על הגנת הצרכן, והיא עומדת בתוקף מאחורי הנאמר. הדיונים מה צריך לעשות ואיך באתר החברה יתקיים מול הממונה ולא מעל גבי העיתון".