צומת ספרים מצמצמת את המבצעים לראש השנה

ממכתב ששלחה להוצאות הספרים עולה כי הרשת הקטינה משמעותית את מספר העותקים שיימכרו במבצע בחודש ספטמבר ■ בעלי צומת ספרים, אבי שומר: "הלקוח כמעט לא נפגע"

רשת צומת ספרים החליטה לצמצם את מבצעי מכירת הספרים לחגים - כך נודע ל"גלובס". ממכתב ששלחה הרשת להוצאות הספרים עולה כי הרשת החליטה להגביל את מספר הכותרים שימכרו במבצע בחודש ספטמבר ל-350-400 כותרים בלבד.

לדברי אחת מהוצאות הספרים, מדובר בירידה דרסטית בכמות המבצעים, שכן קודם לכן נמכרו כ-2,000 כותרים במבצע.

"מסיבות שונות, אנחנו סבורים כי הוצאת הספרים שבראשה אתה עומד לא הצליחה לנצל את מלוא הפוטנציאל של הגידול ברשת. לפיכך החלטנו לשנות את מודל המבצע החל מספטמבר על מנת לנסות ולמקסם את מכירת הוצאת הספרים ברשת. בחודש ספטמבר יוקצו לכל הוצאות הספרים סך של 350-400 רבי-מכר, כולל השותפים בצומת ספרים, ושום הוצאה לא תוכל להשתתף במבצע גורף, והמבצע היחידי יהיה המבצע שיכלול כמות זו של רבי-מכר", נכתב במכתב, שבו צוין גם כי ביולי רשמה הרשת עלייה של 19.5% במכירות.

פגיעה במכירות

בשנתיים האחרונות הפך שוק הספרים לשוק של מבצעים. צומת ספרים התבססה מאז הקמתה על אסטרטגיית מחיר, אבל גם סטימצקי יישרה קו עם אותה אסטרטגיה, מה שהביא לחידוד התחרות בשוק וגם לסגירתן של לא מעט חנויות ספרים פרטיות. בענף מעריכים כי המהלך של צומת ספרים יפגע במכירות הרשת בתקופת החגים, שבה המכירות פורחות.

לדברי אבנר פחימה מהוצאת "קוראים", "צומת ספרים ניסתה לעשות מהלך לשפר את הרווחיות, כי רוב הספרים שהיא מוכרת הם במבצע, ולכן הלכו ליותר ספרים במחיר קטלוגי. קודם היו עושים מבצעים על אלפי כותרים.

"הענף בעייתי. מתחילת השנה סטימצקי עובדת בהיסטריה ועולה במכירות. אצלנו צומת לא עלתה במכירות. היום נלחמים כל יום להכניס ספרים למבצע כי כך אתה מוכר יותר".

פחימה מעריך כי המהלך לא צלח כיוון שלאחר שצומת ספרים הקצתה לו 7 כותרים, היא החליטה להוסיף עוד 8 כותרים.

אבי שומר, מנכ"ל ומבעלי צומת ספרים, מסביר: "התברר לנו שאנחנו מרחיבים יותר מדי את המבצעים. נהיה לנו בלגן. אין לנו מקום בשולחנות. ההוצאות מתלוננות שאנחנו נותנים עדיפות לשותפים שלנו. ל'כנרת' ו'זמורה-ביתן' יש עשרת אלפים כותרים, והיינו נותנים להן את כל הכותרים במבצע, אז עכשיו החלטנו לתת באופן שווה לכל ההוצאות וחילקנו באופן שווה לכולם".

- קודם נמכרו אלפי כותרים במבצע.

שומר: "80% מהמכירות זה מכירות של רבי-מכר, וכל רבי-המכר נמצאים במבצע. הלקוח בעיקרון כמעט לא נפגע. אין מקום ברצפת המכירה לשים את כל הספרים שבמבצע. ברשת יש יותר מ-40 אלף כותרים, אז אני צריך שכולם יהיו במבצע? אני שיפרתי את מצב הוצאות הספרים, ואני נותן להן במה שווה".

- אתה לא חושב שהמהלך יפגע במכירות הרשת לחגים?

"ממש לא".