בכיר באוצר בכנס האנרגיה של "גלובס": "חייבים לייצא גז"

(עדכון) - סגן הממונה על התקציבים באוצר בכנס "אנרגיה לישראל" של "גלובס": "האמירות על 50 ו-100 שנה, הן כמו אלה שמחביאים דולרים במזרון. זה בסדר, אבל כלכלית זה לא כל כך הגיוני"

"ישראל חייבת להתיר לייצא גז אם ברצונה להבטיח את הביטחון האנרגטי שלה", כך אמר היום (ה') סגן הממונה על התקציבים באוצר, שאול מרידור, בכנס "אנרגיה לישראל" של "גלובס".

מרידור התייחס לטענת משרד התשתיות, לפיה יש לשמור עתודה אסטרטגית של גז שיוכל לספק את צרכי המדינה 50 שנה קדימה. לפי מרידור, "האמירות על 50 ו-100 שנה, הן כמו אלה שמחביאים דולרים במזרון. זה בסדר, אבל כלכלית זה לא כל כך הגיוני".

לדברי שוקי שטרן, ראש רשות הגז הטבעי במשרד התשתיות הלאומיות, "יהיו מחירים סביבתיים וחברתיים להבאת הגז לישראל. זה לא יגיע דרך האוויר". שטרן התייחס לקשיים שבהם נתקל המשרד בניסיונו לאשר תוכנית לתחנת קבלה צפונית שתאפשר להזרים לארץ את הגז מהמאגרים הימיים. הוא קבל על כך שהלחץ הציבורי אינו מאפשר לרשויות לעבוד. לדבריו, "בכל ישיבת תמ"א 37 יש הפגנות מחוץ לבניין נגד המתכננים שעובדים עבור המדינה. סוגיות התכנון הן מאוד קשות, ולגורמים חברתיים וסביבתיים יש הרבה מה להגיד... אפילו אני הותקפתי".

מרידור אמר עוד, כי ההתנגדות לתחנת הכוח הפחמית מונעת מפחדים מוגזמים מפני השפעתו הסביבתית המזיקה של הפחם. "יש בעיה אחת עם הפחם - הוא שחור". מרידור תקף את התוכנית להקים תחנה דו-דלקית, וטען שהשימוש בפחם כדלק חלופי בחירום מנוגד להיגיון כלכלי.

עו"ד משה שחל קרא בכנס למשרד התשתיות להורות על פיתוח מיידי של מאגר הגז דלית על מנת לספק את המחסור הצפוי בגז טבעי במשק עד אמצע 2013. לדברי שר האנרגיה לשעבר שחל, "פיתוח דלית חייב להיות בלי קושי, ולא צריך להיבהל".

שטרן השיב לשחל: "המציאות היום יותר מורכבת מכפי שהייתה בתקופתך", ורמז שאין אפשרות משפטית לחייב את בעלי הזכויות בחזקה לפתח אותה מיידית.

מנכ"ל חברת החשמל לשעבר, עמוס לסקר, קרא לזרז הקמתה של תחנה גרעינית, והזהיר כי הגדלת שיעור החשמל המיוצר בגז טבעי ל-70% בעשור הקרוב יהיה "חוסר אחריות לאומי".