מייסד קומטאץ' גדעון מנטל רוצה לעשות מהפכה ברפואה באינטרנט

גדעון מנטל הקים חברה שמנתחת תוכן גולשים באתרי בריאות כדי להפיק תובנות חדשות על תרופות ומחלות: "חיפשתי תחום שבו האינטרנט עדיין לא עשה מהפכה, וגיליתי את הרפואה"

לפני כשנה הודיע גדעון מנטל על פרישתו מחברת Commtouch. מנטל ייסד את חברת אבטחת המידע לפני 20 שנה והיה המנכ"ל שלה במשך 13 שנים סוערות. אחרי שנים כה רבות בתפקיד, פרישתו לא הייתה מפתיעה, אולם איש לא ידע לאן מנטל הולך.

בארבע השנים האחרונות עבד מנטל, מאחורי הקלעים, על מיזם שמשלב את הידע שצבר בתחום עיבוד המידע עם עולם תוכן חדש עבורו - תחום הבריאות. את החברה החדשה שלו - First Life Research, הוא ייסד רשמית לפני שלוש שנים.

"חיפשתי את התחומים שבהם האינטרנט עדיין לא עשה מהפכה", אומר מנטל בראיון בלעדי ל"גלובס", "כמעט בכל תחומי החיים - קניות, תיירות, פיננסים, מוזיקה - רואים את ההבדל בין העולם שלפני ואחרי האינטרנט. רק בתחום הבריאות אנחנו עדיין הולכים לרופא, מקבלים מרשמים והולכים לבית מרקחת. אמנם אנחנו מפיקים מידע מהרשת, אך הוא מגיע פחות או יותר מאותם ספקים, ובאותה הצורה כמו לפני 10 שנים".

מנטל שם לב לשינוי אחד שיצרה הרשת - שיח צרכנים בענייני בריאות. "אנשים מעלים לרשת המון מידע אישי. בתור איש של אבטחת מידע ראיתי מיד מה אפשר להפיק מכך", הוא אומר.

באותו שלב מנטל עדיין לא ידע איזה שימוש יהיה למידע הרפואי, אך ידע כי הוא מעוניין במיזם שבו המידע ישמש את הצרכן, ולא רק את חברות התרופות וחברות הביטוח.

עם פרשת רמדיה, נפל האסימון

באותו זמן התרחש אירוע שהפיל את כל החלקים של הפאזל למקום. "פרשת רמדיה נחשפה לאחר שרופאה אחת עשתה משמרת של 34 שעות, ונתקלה בשני תינוקות שסבלו מבעיה שאותה לא הייתה יכולה להסביר. היא העלתה שאילתה לאתר של רופאים, ואז התברר שרופאים נוספים נתקלו באותו החודש במקרים כאלה".

ייתכן שלו היה נאסף מידע באופן שוטף מפורומים חברתיים ורפואיים, ומנותח בכלים שנועדו לאיתור מגמות, היה ניתן לקשר שבועות קודם לכן בין שני הורים מבוהלים שהתינוקות שלהם החלו להתנהג מוזר.

מנטל הקים מיזם כזה - כלי לניתוח מתוחכם של כל המידע שמעלים צרכנים לגבי מצבם הבריאותי, כדי לשדרג את חיפוש המידע הרפואי ברשת ולאפשר לגולשים ללמוד מהחוויות של המשתמשים השונים.

מנטל הקים את פירסט לייף, שמפעילה אתר שנקרא Treato (Treat Online), שהושק אתמול. "השאיפה שלי היא שבעוד חמש שנים מהיום, כשחולה ייצא מהרופא עם מרשם הוא ייגש לאתר To treato it", אומר מנטל.

החברה גייסה עד היום 5.5 מיליון דולר. המשקיעה הגדולה היא קרן הון הסיכון Reed Elsevier Ventures - הקרן של תאגיד המידע והמו"לות Reed Elsevier, שנסחר לפי שווי של 9.5 מיליארד דולר (ראו מסגרת).

האתר ישמש גם את חברות התרופות

כרגע האתר מונחה לחפש מידע שקשור בעיקר בצריכת תרופות, אך אינו מתמקד בהשוואה בין רופאים או בין טיפולים ניתוחיים שונים. הכוונה היא שבעתיד ניתן יהיה לאסוף מידע גם על תוספי מזון ועל ההשפעה של מאכלים על מחלות שונות. מידע כזה חסר כיום אפילו יותר ממידע על תרופות.

החיפוש נעשה כמו במנוע חיפוש רגיל. הצרכן מקליד באתר את שם התרופה שבה הוא מתעניין. המערכת מנתחת מעל מיליארד פוסטים של גולשים בענייני בריאות (עד היום נכתבו 10 מיליארד פוסטים בנושאי בריאות ברשת), ומציגה רשימה מסוננת של הנושאים המדוברים בהקשר של תרופה מסוימת.

בחיפוש בנוגע לתרופה טיילנול (משכך כאבים אמריקני פופולרי) המערכת מאתרת 280,112 פוסטים הקשורים בתרופה, ומגדירה כי הנושאים הפופולריים לדיון הם טיילנול והתמכרות, טיילנול ודלקת אוזניים, טיילנול ותחושת נימול.

ברשימה יש כמה עשרות נושאים כאלה, והיא מהווה אינדיקציה למה מעניין משתמשים אחרים בתרופה. אם הצרכן מעוניין לחפש נושא אחר, הוא יכול לבצע תת-חיפוש בעצמו. כמו-כן ניתן להשוות בין תרופות שונות באמצעות שאילתה נפרדת.

הצרכן עדיין צריך לקרוא את הפוסטים ולברור מהם את המידע המעניין אותו, אך פירסט לייף עושה חלק נכבד מהעבודה.

"חיפוש בגוגל יוביל למידע רב שהגיע ממקורות בעלי אינטרס. אנחנו מנתחים את חוות הדעת של הגולשים", אומר מנטל, "בנוסף, החיפוש שלנו מציף נושאים שהצרכן לא היה יודע לחפש בעצמו, ומאפשר לו חיפוש ממוקד מאוד בנושאים שמראש עניינו אותו".

מנוע החיפוש הוא סמנטי. למשל, בקטגוריה ריטלין והתמכרות יכולים להיכלל גם פוסטים שבהם מופיעה המילה ריטלין יחד עם "צורך בכמויות הולכות וגדלות", אך בלי המילה "התמכרות".

באופן זה ניתן לא רק לאתר תופעות לוואי כמו במקרה רמדיה, אלא גם לשמוע חוויות מצרכנים שהשוו תרופה גנרית מול ממותגת, או ההשפעות של תרופה מסוימת ששימשה להתוויה שונה מזו שיועדה לה במקור (למשל גלולות נגד הריון המשמשות גם לטיפול בפצעי בגרות) וכן תופעות לוואי נפוצות של החלפת תרופות.

* מה המודל העסקי של המוצר?

מנטל: "נאפשר חיפושים מתוחכמים יותר בתשלום ונציע הכנה של דוחות עבור מבטחים, חברות תרופות, גורמים שיווקיים, חוקרים מהאקדמיה ועוד. אך לצד החיפושים המורחבים, תמיד יהיה אתר חינמי, לפחות במתכונת של האתר הנוכחי. לא נשכח שאנחנו מתבססים על מידע שמגיע מהגולשים".

מה יחפשו חברות התרופות ב-treato? כיום, החברות משקיעות כספים רבים בניסויי תרופות על-מנת לדעת אם יש להן תופעות לוואי, אך לעיתים הן מתגלות רק לאחר השקת התרופה בשוק.

בשנים האחרונות מדינות שונות אף החלו להנהיג ברגולציה שלהן כלי לאיסוף מידע על תופעות לוואי, המסתמך על דיווחי רופאים. ה-treato עוקף את הצורך להתקין כלי דיווח אצל הרופאים ולחייב אותם לדווח על תופעות לוואי שבהם נתקלו, שכן המידע הרי נאסף ישירות מן החולים.

* אתם עלולים לעמת את חברות התרופות עם מידע שהן לא בהכרח רוצות לדעת.

מנטל: "אנחנו מאמינים שחברות התרופות רוצות לזהות תופעות לוואי מוקדם, ולמנוע נזק כלכלי ופגיעה במוניטין שיכולים לעלות להן סכומי עתק.

"נציע לחברות לערוך עבורן חיפושים מעמיקים ולהפיק להן דוחות מיוחדים, כדי שיוכלו לאתר את התופעות הללו לפני שהן מגיעות לרשויות הרגולציה ולצרכנים. אולי הן יוכלו להוציא הוראה כי התרופה לא מתאימה, למשל, למי שיש לו בעיות לב, וכך יחסכו הורדה של המוצר מהמדפים".

המשקיע של מנטל מחפש טכנולוגיות ישראליות

אנתוני אסקיו, שותף בקרן Reed Elsevier Ventures, המשקיעה הגדולה ב-First Research, אומר כי למרות שהקרן פועלת מלונדון, היא משקיעה בעיקר בחברות אמריקניות ובחברה ישראלית אחת - בבילון. "אנחנו מחפשים השקעות ישראליות נוספות", אומר אסקין," אנחנו משקיעים בתחום ניהול המידע, בחברות אינטרנט ובביואינפורמטיקה. אלה תחומים חזקים מאוד בישראל, ולא סתם אני מגיע לכאן יותר מאשר לרוב המדינות באירופה. יש לכם יכולות שמדינות רבות מתקנאות בהן.

"מה שעדיין חסר כאן זה חברות אינטרנט טובות וגדולות בכמות מספיקה. אנחנו מעריכים כי המצב ישתנה ומקווים להיות חלק מהמהלך".

הקרן של ריד אלסבייר מושקעת גם ברשת Healthline, אחת מרשתות הגולשים הגדולות בתחום הבריאות. כך נוצר שיתוף פעולה בין הלת'ליין לפירסט לייף, שמגובה במענק מקרן BIRD לשיתוף פעולה ישראלי-אמריקני.

"תחום הבריאות אופיין תמיד על-ידי פילטרים שהוצבו בין הצרכן לבין המידע", אומר אסקין, "המטרה של פירסט לייף, שאליה אנחנו מתחברים מאוד, היא לעודד את השקיפות ולתת לצרכן את השליטה במידע".

רכבת ההרים של גדעון מנטל בקומטאץ'
 רכבת ההרים של גדעון מנטל בקומטאץ'