פורבס על השאלה הבוערת מכל: האם לצאת משוק המניות?

המגזין הפיננסי היוקרתי מסביר האם כדאי למשקיעים שנותרו בשוק המניות למכור כעת את תיק ההשקעות שלהם ולחזור "כשהעניינים יירגעו", או שמא על המשקיעים להישאר בשוק חרף הירידות

אין ספק שזו תקופה לא טובה בכלל להיות מושקע במניות, אם לדבר בלשון המעטה. השבוע החולף בוול סטריט היה הגרוע ביותר מאז אוקטובר 2008, משבר החוב באירופה מעיב ופתרון לא נראה כרגע באופק, ארה"ב חווה האטה וגם בסין יש בעיות. האם כעת, לאחר ששוקי העולם נפלו יותר מ-20% מהשיא ונכנסו לשוק דובי, הגיע הזמן לצאת לגמרי משוק המניות (עבור מי שעדיין נשאר בפנים)?

המגזין הפיננסי "פורבס" מנתח לעומק את השאלה הבוערת הזו, תוך שהוא ממליץ למשקיעים להתעלם לרגע מהפאניקה ולבצע ניתוח קר-רוח. במגזין מתבססים על מחקר של Dalbar שהראה כי מדד S&P 500 הניב למשקיעים תשואה שנתית ממוצע של 9% במהלך 20 השנים האחרונות, עבור מי שנשאר במניות לכל אורך התקופה ולא מכר. כן, המשקיעים קיבלו תשואה זו למרות התנפצות בועת ההיי-טק בתחילת שנות ה-2000, פיגועי ה-11 בספטמבר והתנפצות בועת הנדל"ן בארה"ב שהובילה למשבר הפיננסי הגדול ב-2008.

אך אותו מחקר מראה גם שהמשקיעים בארה"ב הרוויחו רק 4% בשוק המניות ב-20 השנים האחרונות. כיצד, אם כן, ייתכן שמדד S&P 500 הניב תשואה ממוצעת של 9% בשנה בעוד המשקיעים הרוויחו פחות מחצי מכך? התשובה: משקיעים מנסים לתזמן את השוק ונוטים למכור את המניות וקרנות הנאמנות שלהם בתקופות של ירידות מתוך פחד, ולאחר מכן נכנסים שוב לשוק לאחר מהלך של עליות. כיוון שקשה מאוד לתזמן את השוק, הפסד הוא כמעט ודאי.

"פורבס" מציע למשקיעים שמעוניינים לצאת כעת מהשוק לבחון מספר דברים:

■ מהי האלטרנטיבה להשקעה במניות? האלטרנטיבה לא נראית טוב כלל וכלל; הריבית בארה"ב אפסית ותיוותר כך לפחות עד אמצע 2013, כך שהכסף השוכב בפיקדונות "מבוזבז". גם השקעה בזהב נראית מפחידה לאחר גל העליות הגדול במחיר המתכת, וההתרסקות אתמול עם צניחה של 5.5%, מה שעלול לסמן את סופו של הראלי במתכת היקרה.

■ מתי תחזרו בחזרה לשוק המניות? אם התשובה שלכם היא "לעולם לא", הרי שתיאלצו להסתפק בתשואות נמוכות למדי בכל חייכם. "חוץ מזה, אתם באמת חושבים שהכלכלה ושוק המניות לא יתאוששו לעולם?", תוהים ב"פורבס". המגזין עונה גם למשקיעים שאומרים, 'נחזור לשוק כשהכל יירגע', וטוען כי משקיעים כאלה יחזרו לשוק אחרי מהלך של עליות חדות ובכך תיפגע התשואה שהם יכולים להשיג לאורך זמן, לו רק יפסיקו לנסות לתזמן את השוק.