שמריך ונויברגר מדש איפקס גרפו כ-200 מ' שקל ב-7 שנים

צמד המנכ"לים המשותפים של בית ההשקעות מכרו את יתרת החזקותיהם בו לקרן BRM של אלי ברקת, שרכשה את השליטה לפני קצת פחות משנתיים, בפרמיה של 46% על השוק

תעשיית הברוקרים הישראלית הוכתרה בשנים האחרונות כיצרנית סדרתית של מיליונרים. בעקבות רפורמת בכר, שהעבירה את ניהול חסכונות הציבור מידי הבנקים לידי חברות הביטוח ובתי ההשקעות הפרטיים, צמחה שדרה רחבה של מנהלים מיליונרים, בעיקר כתוצאה ממכירת מניות בבתי ההשקעות, אך גם בזכות תנאי שכר מפליגים.

את האקזיט המרשים ביותר רשמו רוני בירם וגיל דויטש, מייסדי בית ההשקעות אקסלנס, שמכרו את השליטה להפניקס של יצחק תשובה, וביחד עם שכר ודיבידנדים שמשכו לאורך השנים, גרפו לכיסם כמיליארד שקל.

את המקום השני ברשימה תופסים ככל הנראה ויקטור שמריך ועידו נויברגר - צמד המנכ"לים המשותפים של בית ההשקעות דש-איפקס, שהשליטה בו נמכרה לקרן BRM של אלי ברקת לפני קצת פחות משנתיים. באותה עסקה מכרו נויברגר ושמריך את רוב מניותיהם בבית ההשקעות (שאותן קיבלו כחלק מתנאי העסקתם בחברה) תמורת כ-42 מיליון שקל כל אחד.

ביום חמישי האחרון מכר הצמד את יתרת מניותיו בבית ההשקעות (כ-2% מההון, במחיר של 24 שקל למניה - הגבוה ב-46% ממחירה בשוק), תמורת כ-18 מיליון שקל. מבדיקת "גלובס" עולה כי בסה"כ, מאז שנת 2005, גרפו השניים - במכירת מניות, דיבידנדים שקיבלו והשכר אשר לו זכו (שכלל רכיב בונוס הנגזר מהרווח הנקי) - סכום מצטבר של קרוב ל-200 מיליון שקל.

מכירת המניות הנוכחית בוצעה בהתאם לאופציית PUT שניתנה לשניים במסגרת ההסכם עםBRM , שלפיה הם יוכלו למכור לה את יתרת מניותיהם עד מארס 2012 במחיר שבו בוצעה עסקת העברת השליטה - 28 שקל למניה, בכפוף להתאמות.

נויברגר ושמריך לא מכרו את כל מניותיהם בדש-איפקס בעסקה הראשונה מכיוון שההסכם עימם נחתם לפני שהיה ידוע האם קרן הע"ל - בעלת מניות מרכזית לשעבר (23%), תצטרף לעסקה ותמכור את מניותיה.

במסגרת אופציית PUT

הקרן (בניהול עמיתים - קרנות הפנסיה הוותיקות) הצטרפה לעסקה ומכרה את מניותיה, ולכן נויברגר ושמריך, כמו גם בעלי מניות נוספים - מוזי ורטהיים, נתן חץ וקרן הגידור אולד ליין - נשארו עם החזקות קטנות. מבין כל אלה רק לנויברגר ושמריך היתה אופציית PUT ומכיוון שמניית דש איפקס צנחה ב-27% מאז העסקה, בחרו השניים לממשה כעת.

בעזרת רכישות (קופת הגמל תגמולים של בנק הפועלים וחברת תעודות הסל תכלית), ובעיקר צמיחה אורגנית, צמח דש-איפקס בשנים האחרונות להיות בית ההשקעות השלישי בגודלו בענף (אחרי פסגות ואקסלנס) והוא מנהל 63 מיליארד שקל בקופות גמל וקרנות פנסיה, בקרנות נאמנות, בתיקי השקעות והתעודות סל. כמו כן הוא עוסק בחיתום, בברוקראז' ובמוצרים מובנים.

שורשיו של שיתוף הפעולה המוצלח בין שמריך לנויברגר ב-1993, עת הקימו חברה לניהול תיקים, איפקס. שנה לאחר מכן קיבלו השניים דחיפה משמעותית, לאחר שהטייקון מוזי ורטהיים (קוקה קולה ישראל, בנק מזרחי-טפחות) רכש 25% מהחברה.

קפיצת המדרגה המהותית של השניים התרחשה בשנת 2005 עת מכרו את השליטה באיפקס לבית ההשקעות ברגר הולדינגס תמורת 8 מיליון שקל כ"א. איפקס מוזגה לתוך דש ני"ע, החברה הבת של ברגר הולדינגס ואילו נויברגר ושמריך הפכו למנכ"לים של החברה המאוחדת - דש-איפקס, שנשלטה אז בידי הסתדרות העובדים הלאומית (הע"ל) שניהל מיקי צולר.

בשנים שחלפו מאז הובילו נויברגר ושמריך, וכן מנכ"ל החברה הבת לשעבר, קובי לוינסון, בהצלחה רבה, ועיבו את ההון העצמי של החברה בעזרת הכנסת משקיעים חדשים וגיוסי הון בהיקף מצטבר של קרוב ל-300 מיליון שקל.

עד לפני כמה חודשים בלט דש בגיוסים מרשימים בשלל מוצריו. כך למשל, בשנים 2008-2009 דש הובילה את הגיוסים בקופות הגמל, והייתה גם בין המגייסות הגדולות בקרנות נאמנות. ואולם כבר קרוב לשנה שבקופות הגמל יש פדיונות, ובקרנות מגייסים בעיקר בקרנות הכספיות, שעליהן לא נגבים דמי ניהול. תכלית, חברת תעודות הסל שנרכשה לפני כשנה, מאזנת את התמונה, והיא גייסה מתחילת השנה כחצי מיליארד שקל.