אירופה ננעלה בעליות שערים: מדד הדאקס זינק כ-3%

אירופה נפתחה בירידות אולם במהרה המגמה התהפכה ■ מדד אמון העסקים בגרמניה עלה ל-107.5 נקודות ■ חשש כבד מחדלות פירעון ביוון ■ אסיה התנהלה בירידות שערים

אירופה ננעלה היום (ב') בעליות שערים חדות בהמשך למגמה חיובית נרשמה במהלך יום המסחר ולאחר פתיחה שלילית. במוקד יום המסחר היום נמצא משבר חוב בגוש האירו וחשש גם לחדלות פרעון של יוון, מה שעלול להוביל ל"אפקט דומינו" הרסני בשווקים באירופה, שצפוי לפגוע בין היתר באיטליה וספרד. השבוע יהיה שבוע גורלי עבור הכלכלה הגלובלית כלל ועבור כלכלות אירופה בפרט, כאשר ביום חמישי תתקבל החלטה באשר להעברת סיוע כספי נוסף ליוון.

בזירת מאקרו, פורסם מדד אמון העסקים בגרמניה, אשר ירד לרמה של 107.5 נקודות, מעל לצפי האנליסטים שחזו כי המדד ירד לרמה של 106.5 נקודות. זאת, לעומת רמה של 108.7 שרשם המדד בחודש אוגוסט.

"בהתחשב בעובדה שיסודות הכלכלה הגרמנית עדיין טובים, יש חשש שנכניס את עצמנו למיתון", אמר אנדריאס שולר, כלכלן בבנק הגרמני דיקאבנק. "זה יהיה כמו נבואה שמגשימה את עצמה". שולר הוסיף עוד ש"אחרי כל עדכוני התחזיות לירידות בצמיחה, החברות מתמודדות עם עננה של חוסר וודאות, וזה גורם לכולם לדחות השקעות".

חוששים מיוון

במוקד המסחר, כאמור, חששות כבדים מהכרזה על חדלות פירעון ביוון - שעשוייה להוביל ל"אפקט דומינט" הרסני בשווקים, אשר יכלול מחיקות של מאות מיליארדי דולרים. יוון משוועת לסיוע פיננסי נוסף, המגיע לה במסגרת תוכנית החילוץ המקורית שלה - בהיקף של 8 מיליארד אירו. רק במידה ותקבל את הסיוע - אשר ההחלטה לגביו תתקבל סופית ביום ה' - תהא הממשלה מסוגלת לפרוע את חובותיה מול בעלי האג"ח היווניות, אולם גם אז - תיאלץ להתמודד עם לחץ זהה בדצמבר, אז תצטרך לשלם בשנית 5.8 מיליארד אירו לבעלי האג"ח שלה, כחלק מסך חובותיה בהיקף של 350 מיליארד אירו.

דיווח של מקור ל"גארדיאן" אמש, כי קרן המטבע הבינלאומית הנחתה את מדינות האיחוד האירופי "לבצר" את המערכת הבנקאית באירופה לקראת תרחיש של פשיטת רגל ביוון - רק מגביר את החששות.

זאת ועוד, בגרמניה מתקיימות הבחירות לפרלמנט, כאשר הסיעה הדמוקרטית של אנגלה מרקל נחלה עד כה הפסדים ב-6 מחוזות שונים - מה שצפוי להחליש את כוחה הפוליטי ולהקשות עליה להעביר הצעות חוק ומהלכים להענקת סיוע נוסף ליוון.

בעקבות מצבה הכלכלי הקשה והמחאה החברתית שפוקדת את המדינה, הודיע היום ראש ממשלת ספרד חוסה לואיס זאפטרו על פיזור הפרלמנט והקדמת הבחירות ל-20 בנובמבר. המהלך בא בעקבות האבטלה הגואה במדינה שחוצה את רף ה-20%. כבר בקיץ הודיע זאפטרו, שעומד בראש מפלגת השלטון הסוציאליסטית, שהוא לא מתכוון להתמודד על כהונה נוספת.

אסיה מידרדרת

המסחר בבורסות אסיה מתנהל הבוקר (ב') בירידות שערים בהובלת הבורסה בטוקיו, כאשר המשקיעים ביפן שבים מחופשת סוף שבוע מוארכת (בת 3 ימים). מדד הניקיי מאבד עד כ-1.8% מערכו במהלך המסחר, כאשר המשקיעים ביפן משלימים את הירידות שחלו בשווקים הגלובליים ביום ו', עת הבורסה המקומית הייתה סגורה במסגרת יום חג לאומי. בהמשך השבוע צפויים להתפרסם נתונים חשובים - דוגמת אומדן התמ"ג הרבעוני בארה"ב ומדד הייצור התעשייתי בסין.

"לדעתנו, שינוי כיוון וראלי חיובי בשוק המניות לא יתרחש לאורך זמן, אלא אם יגובה בנתונים קונקרטיים המצביעים על פיתרון מסתמן למשבר החוב באירופה ולתמיכה נוספת בצמיחה הגלובלית", מסבירה שרה ייטס, אסטרטגית בברקליס קפיטל.

ביום ו', נזכיר, ננעל המסחר בארה"ב בעליות שקיזזו מעט את הירידות הגדולות שחוו המדדים המרכזיים לאורך השבוע - אשר כבר מגלמות טכנית שוק דובי. אולם, הנתונים ההיסטוריים מראים כי המשקיעים בארה"ב מפחדים, ומדד הדאו ג'ונס סיכם את השבוע הגרוע ביותר שחווה מאז אוקטובר 2008, עם ירידה של 6.4%. מדד ה-S&P איבד 6.6% השבוע ומדד הנאסד"ק רשם ירידה של 5.3% בסיכום שבועי.

נגיד הבנק המרכזי של סין, זו זיצ'ואן (Zhou Xiaochuan), הצהיר היום כי סין לא תשנה את המדיניות המוניטארית והפיסקאלית שלה בזמן הקרוב, בעוד הכלכלה המקומית שלה מתאקלמת למשבר הפיננסי הגלובלי. בריאיון שהעניק לעיתון בסין, אמר כי "הממשלה בסין תאמץ מדיניות שתאפשר 'נחיתה רכה' לכלכלה הסינית, ותשאף לשמור על צמיחה יציבה".

ביום ו' האחרון, פרסם בנק HSBC אומדן ראשון לסקר הייצור התעשייתי לחודש ספטמבר, אשר הצביע על שפל של חודשיים - ברמה של 49.4 נקודות, מתחת לרף ה-50 נקודות המסמל האטה בייצור.

סאמסונג תשיק גרסאות גלאקסי חדשות

הנפילה במחירי הסחורות, בדגש על הנפט, משפיעה על מניות החברות היצואניות. נציין בין היתר את Mitsui , Mitsubishi וכן את Itochu .

מניות סקטור הפיננסים גם הן מרכזות עניין, כשהן מובילות (כבשגרה) את המגמה השלילית ביבשת. נציין את Daiwa Securities וכן את Nomura Holdings .

גם מניות הטכנולוגיה מושכת תשומת לב, וראוי לציין את Sony כמו גם את Sharp Corp . נציין גם את Samsung שהכריזה היום על תוכניתה להשיק שתי גרסאות חדשות של מכשיר הגלאקסי S, אשר יכיל מערכת הפעלה משופרת.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]