צוקרברג מעצב מחדש את האנושות

מארק צוקרברג תמיד אמר שהפרטיות מתה, אבל הפעם נדמה שבפייסבוק הלכו רחוק מדי

"בכל מקום אנו נשארים לא חופשיים וקשורים באזיקים לטכנולוגיה, אם נודה בכך ואם לאו", כך אמר הפילוסוף מרטין היידגר, שנולד היום לפני 122 שנה. היידגר אמר את הדברים האלה בשנת 1949.

שנות ה-40 של המאה ה-20 היו בהחלט ימים מרגשים, שלא לומר מסעירים, מבחינת טכנולוגית: תורת הקוונטים פורסמה, אניאק - המחשב הראשון, הוצג בפני העולם, המטוס הראשון עבר את מהירות הקול, הוצגו גם הטרנזיסטור, המכ"ם, טיל השיוט וכמובן - הפצצה הגרעינית. העולם הפך להיות קטן יותר, ברור יותר ומסוכן הרבה יותר בזכות הטכנולוגיה.

62 שנה של טכנולוגיה מאוחר יותר, והנה אנחנו. המון דברים השתנו, כמובן, אבל נדמה שהאמירה של היידגר עדיין תופסת. מלבד הסתייגות אחת לא קטנה: אנחנו עדיין קשורים באזיקים לטכנולוגיה, זה בטוח, אבל נדמה שהיום אנחנו מודים בזה בפה מלא, ויותר מכך - אנחנו מתמסרים לאזיקים האלה שלנו בלב שלם. האזיקים האלה, הטכנולוגיים, הם אנחנו. אין להפריד בינינו יותר.

לדוגמה, ראו את החידושים האחרונים והמרובים בפייסבוק. הבטחתי לעצמי לא לכתוב על זה, אבל נדמה שאין ברירה. עושה רושם שזה הדבר המעניין, אולי היחיד, שקורה היום באינטרנט. אפשר אפילו לדייק ולומר שפייסבוק היא האינטרנט. פייסבוק היא האזיקים שלנו, או לפחות של 800 מיליון מאיתנו.

חלק מהחידושים האחרונים שהציגה החברה בשבוע שעבר, בעיקר בתחום שילוב ושיתוף צריכת המדיה - וידיאו ומוזיקה - יפים, אין להכחיש. חלקם ממש מנג'סים בעין, הכול כל הזמן קופץ ומתרוצץ, ואין מנוחה, אבל זה לא העיקר.

לשינויים ממשקיים אנחנו מתרגלים בקלות. תוך שבועיים נשכח איך נראה הפייסבוק התמים והשקט של פעם. ובכל זאת, נדמה שהלכו שם רחוק, אולי רחוק מדי. כך, כחלק מהחידושים, גם כשאתה מתנתק מפייסבוק, החברה ממשיכה לאסוף מידע על התנועות שלך ברשת ולשתף אותו. נדמה ששום דבר לא מספיק להם שם.

אם עד היום היית צריך לנקוט איזושהי פעולה, ללחוץ לייק או לשתף על מנת לחלוק מידע עם חבריך - עכשיו הם רושמים ומפרסמים כל אתר שאתה מבקר בו וכל תנועה שאתה עושה, כל זה בלי לשאול אותך.

נכון שגם עד עכשיו אספו שם מידע עלינו - בלי איסוף מידע, פייסבוק (וכמוה גם חברות אחרות) איננה פייסבוק - ובכל זאת, הצעד האחרון שלהם מהותי.

זו כבר לא "סתם" בעיה של פרטיות. מארק צוקרברג תמיד אמר שהפרטיות מתה. בשבוע שעבר הוא רק עשה לה וידוא הריגה, שלא לומר קבר אותה בבטון. פייסבוק הלכה מעבר לפרטיות, ביטלה אותה לחלוטין, ואנחנו מתמסרים בלב שלם. אני לא מכיר אף אחד שסגר את החשבון שלו בשבוע האחרון. גם אני לא.

זו כבר לא שאלה של פרטיות, גם לא של טכנולוגיה. זו שאלה של פילוסופיה. המטרה של פייסבוק, מעבר ללמכור את כל הפרטים שהיא אוספת למפרסמים, היא לעצב מחדש את האנושות. לא פחות. וזה מהלך קיצוני הרבה יותר ממה שעשתה גוגל. היא רצתה "רק" לארגן מחדש את כל המידע האנושי. צוקרברג רוצה לארגן מחדש את הכול.

אם לחזור להיידגר, חידושי פייסבוק האחרונים מגשימים עוד אמרה אקזיסטנציאליסטית שלו: "כל אדם הוא הזולת, ואיש אינו הוא עצמו".

כשאנחנו רואים בכל רגע מה החברים שלנו עושים, מה הם רואים ומה הם שומעים ואיפה הם נמצאים - אנחנו באמת הופכים להיות הזולת, והזולת הופך להיות אנחנו.

זה קצת מפחיד, אבל אנחנו לא עושים שום דבר בקשר לזה.