סיכום שנה בצרכנות: סמארטפונים, אייפד וחרם הקוטג'

הם הוכיחו שחרם צרכנים יכול להצליח, הם החלו להבין את נפלאות הקניות ברשת, וכמו חבריהם בעולם, הם התמכרו לטאבלטים ■ "גלובס" מסכם שנה ומעלה את רף הציפיות לשנה הבאה

שינויים בהרגלי הצריחה: המחאה

לאיש אין צל של ספק: זו הייתה שנתו של הצרכן הישראלי, שנהיה באחת לראש ולא לזנב. ראש למחאה, ראש לחרמות וגם - סוף סוף צרכן עם ראש על הכתפיים. לא עוד זנב נגרר אחרי מדיניות תמחור של חברות דורסניות, אלא ראש חושב פעמיים לפני כל קנייה ופוקח עיניים בניסיון לגלות היכן מתעמרים בו - ומה הוא יכול לעשות בנושא; היכן מקטינים לו את האריזה והיכן עובדים עליו בכיתוב שעל גבי המוצר.

את מקומו של חרם הקוטג' הגדול, שהציף באחת את נושא יוקר המחיה בעקבות ופתח את הדלת לווריאציות רבות של מחאת המונים, אי אפשר לקחת: גם אם התארגנויות בפייסבוק היו תמיד, הרי שעתה מאמינים כולם בכוחם להשתקף בשטח ולייצר מציאות אלטרנטיבית. בימים אלה לומדת על בשרה תנובה כיצד נראה אותו צרכן ישראלי חדש, שצימח בן-לילה אופי וסולידריות קבוצתית באופן מעורר השתאות והרבה השראה להמשך.

בצל השינויים שייעשו בשרשרת המזון שהביאה למצב הנואש הקיים - חשוב לא פחות להפנים את מה שמזמן צריך היה להיות נר לרגלינו: את אורח החיים ואת היקף ההוצאות יש להתאים למצב הקיים, ולא להפך.

בלטו בשטח: חרם הקוטג' הגדול, חרם הסטודנטים על שופרסל, החרם נגד תנובה.

הפגנה תנובה / צלם: אבשלום ששוני
 הפגנה תנובה / צלם: אבשלום ששוני

קניות באינטרנט: הישראלים התמכרו לקופונים

עולם הסחר המקוון בארץ עובר לא מעט שינויים, שקל לנסות ולתמצת אותם במפלצת הגרופונים שהסתערה על כל חלקה טובה. אולם השינוי בפועל רחב יותר מסתם צמיחתם של אינספור אתרים המציעים קופונים לכל דורש, גם אם הוא בהחלט נגזר מפעילותם.

שינוי ראשון, מצדו של הצרכן, הוא פתיחות גדולה יותר לאפשרות של רכישה מקוונת מצד אלו שלא הורגלו בה קודם לכן, אבל נסחפו בעקבות הגל וכעת כבר חוששים פחות לתפעל את כרטיס האשראי שלהם מעמדת המקלדת (גם אם מדובר ברכישה סטנדרטית באתר רגיל ולא בקופונים עצמם).

השני הוא ניסיון מתמיד מצד אתרים ויזמים לחדש ולהמציא את הגלגל עם שלל פטנטים לקניות מסוג שונה והנחות בווריאציות משתנות - כשהמוטיב הקבוצתי חוזר לא אחת.

הצרכן הישראלי המקוון אולי רחוק עדיין מלהידמות לעמיתו מעבר לים בדפוסי ההתנהגות האופייניים לו, וגם המחירים למרבה הצער רחוקים לרוב מלהיות דומים, אבל ניצני פתיחות בהחלט אפשר לראות כאן: יותר אתרי אופנה שפורחים מכל עבר (מאתרי מעצבים ועד קניוני אופנה המאגדים כמה מהם תחת קורת גג אחת), יותר אתרים המאפשרים רכישה נוחה יותר מחו"ל וגם צעדיהן הראשונים של חנויות הפייסבוק, שצפויות להתפתח בעתיד ולהציע מאפיינים ייחודיים לערוץ הזה.

בלטו בשטח: אתרי הקופונים, אתרי אופנה, חנויות בפייסבוק.

קופונים / מתוך: אתר החברה
 קופונים / מתוך: אתר החברה

רגולציה: מביטול קנסות ועד החזר כספי

גם השנה בלטו בתחום הרגולציה השינויים בענף הסלולר: שר התקשורת משה כחלון ממשיך במסלול עקבי של חתירה להוגנות ולשקיפות מול הצרכן - מה שבא לידי ביטוי בביטול קנסות היציאה בסלולר שכבר נכנס לתוקף והגבלתם בענף התקשורת כולו מיד לאחר החגים; בחיוב הנפקת מסמך המסכם את עיקרי הדברים בצורה בהירה ומתומצתת בתחילתו של כל חוזה סלולר; בהגבלה על מתן שירותי תוכן לטלפון הנייד ללא הסכמה מפורשת מצד הצרכן, ועוד. מתוך רשימה של 16 תיקונים צרכניים שפרסם כחלון בתחילת השנה, כשהוא מצהיר שבכוונתו להחיל בזמן הקרוב את כולם באמצעות פיקוח ואכיפה, הובאו לידי יישום העיקריים שבהם. אנחנו ממליצים: קנסות כבדים על טעויות בחשבוניות - כאלו שיגרמו לחברות לחשוב פעמיים לפני "כל טעות", מהלך אותו מנסה לקדם ח"כ אורי אריאל.

הקץ לזיכויים

תיקון מהותי שנכנס לפני תשעה חודשים הוא סעיף ההחזר הכספי במזומן - הבייבי של סגנית שר התמ"ת דאז, ח"כ אורית נוקד,

זאת, מבלי לגלות את "פרצופו המכוער של הצרכן הישראלי" ממנו חששו כולם. כך נהנה הקונה מביטחון רב יותר ביכולותו לקנות מבלי להיפגע, והמוכר מוכר יותר ועושה זאת תוך יצירת אמון רב יותר עם הלקוח.

בלטו בשטח: תקנות ההחזר הכספי, ביטול קנסות יציאה, שירותי תוכן באישור בלבד.

משה כחלון / צלם: תמר מצפי
 משה כחלון / צלם: תמר מצפי

טכנולוגיה: האייפון כבר לא לבד

השנה האחרונה הייתה שנת הטאבלטים והסמארטפונים, בערך כמו השנה שלפני כן. אם האייפד 1 היה הצלחה היסטרית, האייפד 2 המשיך להיות השליט בשכונת הגאדג'טים, כאשר כל טאבלטי האנדרואיד שהחלו לצאת כאן בחודשים האחרונים לא הצליחו לספק אלטרנטיבה טובה יותר להגמוניה של אפל.

מצד שני, אפשר להרגיש שיצרנית האייפד והאייפון מבינה שככל שהזמן עובר, גם טאבלטי האנדרואיד משתפרים ועליה להיות עם היד על הדופק כדי להמשיך להוביל את השוק.

בישראל אפשר למצוא מבחר לא קטן של יצרניות שמוכרות טאבלטי אנדרואיד, כמו סמסונג, אסוס, מוטורולה ופקארד בל. המבחר הגדול הזה ללא ספק מוצלח עבור הצרכן, אולם הבעיה הגדולה היא שאין כאן אף טאבלט קילר שבאמת מצליח לדגדג את הממשק הידידותי של אפל, שלא לדבר על כך שכמות האפליקציות עבור האנדרואיד קטנה בהרבה מזו של האייפד, והגופים שמתפתחים אפליקציות עדיין מעדיפים את המכשיר של אפל.

חובבי האנדרואיד יכולים לשמוח מכך שלפחות בתחום הסמארטפונים, מערכת ההפעלה של גוגל כבר עשירה באפליקציות עם תוכן מקומי, כאשר חלק מהאפליקציות אפילו מגיעות קודם אליה.

מה שמעניין עם הטאבלטים הוא שהם הפכו למוצר המוני ופופולארי במהירות כזו רבה, עד שקשה לחשוב שלפני פחות משנתיים הייתה הקטגוריה הזו בעיקר בדיחה מצחיקה, בעקבות מוצרים לא ידידותיים שיצאו לשוק עם מערכת ההפעלה חלונות של מיקרוסופט. אפל הצליחה לשנות את התמונה במקרה הזה במהירות, וקשה שלא לתהות אם בעוד שנה ימשיכו הצרכנים לקנות את הטאבלטים, שעדיין קשה להסביר למה חייבים לקנות אותם או שהם יהפכו למוצר חולף כמו הנטבוקים.

קרב מגע: גלקסי אס 2 נגד אייפון

שינוי מעניין שראינו בשנה החולפת היתה הפיכתו של הגלקסי אס של סמסונג ליריב הכי קשה של האייפון. קשה לחשוב על מכשיר נוסף, שזכה לכזו ציפייה תקשורתית כמו הגלקסי אס 2 שיצא בארץ לפני קצת יותר מחודשיים, אחרי שממשיכו מכר למעלה מ-200 אלף יחידות. סאני, יבואנית סמסונג בארץ, הבינה שיש לה מוצר מנצח והיא ניצלה את כל המומנטום שהיה לה איתו. החברה דאגה שהמלאי של הגלקסי אס הראשון יהיה זמין בחנויות, כאשר לקוחות שבאים לקנות את האייפון 4 יאלצו לבחור מכשיר אחר. כזכור, הסמארטפון של אפל, לפחות בתקופת ההשקה שלו בישראל נמכר כמו לחמניות חמות והותיר את המפעילות הסלולריות ללא סחורה במלאי.

מעבר לתזמון המוצלח של סאני, הגלקסי אס הראשון וגם השני, היו מכשירים מנצחים מכל הבחינות. שניהם הגיעו עם מסכים מצוינים (בהתאם לתקופה שנמכרו) עם מפרטים חזקים ועם מערכת ההפעלה של גוגל שמהווה אלטרנטיבה, לכל מי שלא רוצה אייפון.

בחודש פברואר הקרוב, סמסונג צפויה להכריז על הגלקסי אס 3 בתערוכת הסלולר בברצלונה. המכשיר העתידי, כנראה יגיע עם מסך גדול, חד יותר, מעבד מהיר יותר ועוד פיצ'רים טובים יותר. האס 3 אמור לצאת אחרי שהאייפון 5 יוכרז (לפי הערכות) בחודש הבא וסמסונג בוודאי תגיב עם דגם טוב יותר מבחינת מפרט חומרה, אבל לא כזה, שבאמת יצליח לגרום לרוב האנשים להעדיף אותו על האייפון הבא.

בלטו בשטח: סמסונג גלקסי S, אייפד 2, טלוויזיות חכמות.