הדבר שבאמת מדאיג את זהבית כהן

החקירה הנוכחית היא בעניין אחד, אך יש יותר מדי אינדיקציות למעשים חמורים נוספים

רשות ההגבלים פתחה בחקירה נגד תנובה בחשד להסתרת מידע, אבל על פניו נראה כי למנכ"לית אייפקס ויו"ר תנובה, זהבית כהן, צריכות להיות דאגות הרבה יותר רציניות מהחשד הנוכחי.

הסתרת מידע היא עבירה פלילית לפי החוק, וברשות ההגבלים מתייחסים אליה כאל שיבוש הליכים, לא פחות. אבל הרשות, כך נראה, לא הייתה פותחת בחקירה על הסתרת מידע - צעד חריג במיוחד כשלעצמו - אם המידע שהוסתר לא עשוי לשמש נגד תנובה בחשדות אחרים לכאורה.

"רשות ההגבלים לא הייתה פושטת על משרדי תנובה בשביל מסמך שלא קיבלה אם לא היה משהו אחר, אבל מרגע שיש עניין אחר - אז היא עוסקת גם בהסתרת המידע", אומרים היום מומחים להגבלים עסקיים.

ברשות ההגבלים מבקשים לבחון האם תנובה עשתה שימוש בכוחה המונופוליסטי כדי להעלות מחירים בשוק באופן לא הוגן, ולמעשה, בניגוד לחוק. עוד מוקדם מדי לדעת האם רשות ההגבלים תוכל לבסס חשד כזה, אבל לדוח מקינזי יש חשיבות מכרעת בביסוסו.

דוח מקינזי גרס כי תנובה יכולה להעלות את מחירי הגבינה הצהובה, הקוטג' והגבינה הלבנה - 3 קטגוריות הנשלטות באופן כמעט מוחלט על-ידי תנובה - ב-15% לפחות מבלי לפגוע בביקוש. מקינזי התווה דרך עסקית, ותנובה יישמה אותה. היא העלתה את מחירי המוצרים הללו לאחר הדוח, וההלימה הזאת היא אינדיקציה לשימוש שעשתה תנובה בכוחה המונופוליסטי בשוק.

פער שהלך וגדל

גם השוואת מחיר הגבינה הצהובה במדף שעלה, בזמן שמחיר הגבינה הצהובה בפיקוח ירד או נשאר על כנו - היא אינדיקציה לשימוש לרעה בכוח מונופוליסטי. לכך ראוי להוסיף גם את הפער שהלך וגדל במחירי שני המוצרים (גבינה צהובה במדף וגבינה צהובה בפיקוח), שכן הפיקוח על מחיר מוצר מתבסס על עיקרון של הותרת רווח סביר ליצרן ומניעת רווח מופקע.

לרשות ההגבלים יש יותר מדי אינדיקציות לשימוש לרעה לכאורה שתנובה עשתה בכוחה בשוק. גם השינוי במדיניות התמחור של תנובה מאז השלמת רכישתה על-ידי אייפקס ועיקרו העלאת מחירים משמעותית, יכול כשלעצמו להוות אינדיקציה לכך. אבל מאינדיקציות לראיות של ממש הדרך לפעמים ארוכה, ובהיבט זה ניתן לומר כי ככל שדוח מקינזי ברור יותר בניסוחו - כך תנובה נמצאת בבעיה גדולה יותר.

תנובה תחת בעלותה הקודמת הייתה חברה רווחית. אבל בקרן אייפקס, הבעלים החדשים, שאפו למקסם את הרווח ובמהירות. את מחיר מקסום הרווח לקרן הזרה שילם הצרכן הישראלי, והוא גם זה שעתיד לשלם את מחיר הפטור ממס שמדינת ישראל העניקה לקרן אייפקס על הרווחים שייווצרו לה כתוצאה ממכירת החברה.