הדולר נחלש על רקע החלטת הריבית: היציג - 3.71 ש'

הדולר נחלש בכ-0.34% והאירו היציג התחזק ב-0.24% ל-5.04 שקלים ■ "פישר בחר ליזום מהלך של 'תרופת מנע' למשק הישראלי"

המסחר בשוק המט"ח התנהל היום (ג') במגמה מעורבת על רקע החלטת הריבית של בנק ישראל אמש, בחר בצעד מפתיע להוריד את הריבית לרמה של 3.0%. השקל התחזק מול הדולר ב-0.349% לשער יציג של 3.712 שקלים, בעוד האירו התחזק בשל האווירה החיובית בשווקים הגלובליים באשר לאפשרויות לפיתרון משבר החוב ביבשת, ועלה ב-0.244% לשער יציג של 5.043 שקלים.

אתמול, אותת נגיד בנק ישראל סטנלי פישר אותת באופן הכי ברור שאפשר כי הוא חושש מהאטה כלכלית חריפה בעולם - ונוקט בצעד מקדים בדמות הורדת ריבית בישראל, כאמור. הנגיד חתך את הריבית בצעד מפתיע ב-0.25% ל-3% - בניגוד גמור להערכות האנליסטים בשוק שחזו הותרת הריבית על כנה.

"ההחלטה להוריד את ריבית בנק ישראל לחודש אוקטובר לרמה של 3% מתבססת בעיקר על התפנית השלילית במשק העולמי, היא עיקבית עם חזרת האינפלציה לתוך תחום יציבות המחירים, ונועדה לתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית", נכתב בהודעת בנק ישראל. עוד בנימוקים להחלטה מציין הבנק: "לאחרונה גברו ההערכות כי הירידה בצמיחה העולמית תהיה עמוקה מזו שנחזתה קודם לכן. כך, הורידה קרן המטבע הבינלאומית את תחזיותיה לצמיחת המשק האמריקאי ל-2012 מ-2.7% ל-1.8% ולצמיחת המשק האירופי ל-2012 מ-1.7% ל-1.1%, וההערכות הן כי מאזן הסיכונים שלילי".

רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי במיטב, מציין הבוקר כי ההחלטה של בנק ישראל נובעת מההחרפה בסביבה הכלכלית העולמית ומעדכון כלפי מטה של תחזיות הצמיחה לעולם ולישראל. "אמנם הקונצנזוס היה להותרת הריבית על כנה אולם אין כל הפתעה בהפחתה ובהתאם לא צפויה להביא לשינוי במחירי הנכסים בשוק על הפעילות הריאלית במשק. לא רק המשק האמריקאי או האירופי חווים מהלך של יפניזציה. דבר דומה קורה גם לתשואות הריאליות הקצרות בישראל. אגב, הריבית הבנק המרכזי הריאלית (בניכוי האינפלציה ב 12- החודשים האחרונים) בישראל היא נמוכה מאשר ביפן".

בעולם נסחר הדולר סביב 1.359 דולר לאירו ו-76.42 ין לדולר.

האירו מתחזק מול הדולר על רקע ההצבעה ההצבעה הגורלית בגרמניה על הקמת קרן הסיוע האירופית בהיקף של 440 מיליארד אירו, אשר אמורה להתקיים לקראת סוף השבוע. היום באירופה, ייפגש ראש ממשלת יוון גיאורג פפנדריאו עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל כדי לדון בפתרונות האפשריים למשבר היווני, כאשר במוקד עומד הסיוע הפיננסי הנוסף שיוון זקוקה לקבל - בהיקף של 8 מיליארד אירו, במסגרת תוכנית החילוץ הראשונה שלה.

זאת ועוד, מנסים הפוליטיקאים בגוש האירו על רקע הניסיון להשיג קונצנזוס בקרב מדינות הגוש בדבר השתתפות בתוכנית החילוץ השנייה שגובשה ליוון, בהיקף 159 מיליארד אירו, כדי למנוע ממנה להכריז על חדלות פירעון ולהוביל ל"אפקט דומינו" בשווקים.

"פישר לא ימהר להמשיך להוריד את הריבית"

"פישר בחר ליזום מהלך של 'תרופת מנע' למשק הישראלי", מעריכים כי בבית ההשקעות תכלית-דיסקונט. יאיר דרורי, האנליסט הראשי של תכלית-דיסקונט, אמר כי "בראיה קדימה, אנו לא צופים שפישר ימהר להוריד את הריבית ומניחים כי ימתין מספר חודשים, על מנת לבחון את ההתפתחויות הכלכליות בארץ ובעולם".

רונן מנחם מבנק מזרחי אומר כי הפחתת הריבית המפתיעה מצביעה על דאגה ניכרת בבנק ישראל לגבי המצב במשק. "בנק ישראל כותב בדרך כלל כי החלטותיו הנוכחיות והבאות תיקבענה לפי גורמים נוספים, לרבות קצב האינפלציה בארץ והתפתחות שערי החליפין, אך בהודעתו הנוכחית ההסברים מתמקדים קודם כל במצב בחו"ל ובכך שמאזן הסיכונים לפעילות הן בארץ והן בחו"ל שלילי".

האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט, אמר בתגובה כי "ייתכן כי הנגיד שומע בחדרי החדרים של המנהיגות הכלכלית העולמית מסרים מדאיגים ולפיכך למרות שאינו נתמך במספרים בוחר להפתיע את השווקים בהחלטתו להפחתת ריבית". פגוט מעלה את הסבורה כי "על בסיס התנהגות האפיק הסולידי במהלך המסחר היומי, נראה כי הידיעה על הפחתת הריבית דלפה לשווקים עוד בטרם ההודעה הרשמית של בנק ישראל - חבל שכך קורה גם בהחלטות חשובות מעין אלו".