"ארה"ב בדרך למיתון; הממשלה או ה'פד' לא ימנעו זאת"

מחקר של ECRI: "לא מדובר בתחתית כפולה אלא בסוג של מיתון חדש" ■ "הפוליטיקאים והבנקים המרכזיים לא מסוגלים לנוע מהר כמו המחזורים הכלכליים" ■ בהתייחס להתערבות ה'פד': "מעט מדי ומאוחר מדי"

חברת המחקר ECRI מעריכה כי כלכלת ארה"ב נמצאת בפני מיתון וכל התערבות ממשלתית לא תסייע במניעת המיתון. "מדובר במיתון חדש, לא מדובר בתחתית כפולה", אמר מייסד חברת המחקר (Economic Cycle Research Institute), לקשמן אקוטן.

מה המשמעות של מיתון חדש? אם ארה"ב תיכנס למיתון שני אחרי המיתון הגדול של 2008זה יבוא לידי ביטוי באבטלה גבוהה יותר, ההכנסות ממסים יקטנו והבורסה תתאפיין בשוק דובי כאשר שוק המניות יעמוד בפני אתגרים. "המשקיעים צריכים להתרגל לתנודות קיצוניות ומחזוריות, אנו נמצאים בתקופה של שבה האטה ומיתון הופכים להיות תכופים יותר", אמר לקשמן.

על פי ניתוח מקיף שערכה חברת המחקר ועל פי האינדיקטור לצמיחה (WLI) שמודדת החברה, הכלכלה האמריקנית נמצאת בצד השלילי של המדד. הנתון מצביע על כך שהצמיחה האמריקנית סיימה את השבוע שהסתיים ב-23 לספטמבר עם נטייה שלילית של 7.2% לעומת 6.7% (מינוס) בשבוע הקודם. עוד עולה מהנתונים כי כוחה של הכלכלה האמריקנית במגמת ירידה מאז חודש מאי.

בהתבסס על אינדיקטורים אלה ואחרים, בחברת המחקר ECRI הצביעו באופן מדוייק על שלוש תקופות של מיתון ולא שגו בהערכות הקודמות שלהם. "אנו רואים את החולשה של הכלכלה מתפשטת במהירות, יש כאן הידבקות זה כמו אש בשדה קוצים, דבר גורר דבר, כאשר המכירות בשפל גם הייצור בשפל, כך ההכנסה נופלת, מה שחוזר ומדכא את המכירות, זהו מעגל", כך אמר מייסד חברת המחקר, לקשמן אקוטן. "אנחנו נמצאים בתהליך כזה", אמר.

עוד מעריכים בחברת המחקר, שמפרסמת את ממצאיה, כי מאמציה של הממשלה האמריקנית הכוללים גם את מאמצי הפדרל ריזרב, הם בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי, "הפוליטיקאים והבנקים המרכזיים לא מסוגלים לנוע מהר כמו המחזורים הכלכליים". עוד הוסיף לקשמן כי אנו בתקופה של מיתונים חוזרים והמשקיעים צריכים להתרגל לזה.

ב-ECRI מעריכים כי משבר גדול נוסח המשבר של 2008, בעת קריסת ליהמן ברדרס, לא נראה באופק, "אם כי אי אפשר לפסול אפשרות כזו", אמר מייסד חברת המחקר, לקשמן אקוטן. לקשמן רואה את מוקד הבעיה באירופה אך מעריך כי גם לארה"ב בעיות משלה וכאמור, מיתון הוא בלתי נמנע.