"קבלנים יוזילו את הדירות בקרוב - וזה יחלחל גם ליד שנייה"

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן המאקרו של דש, צופה ירידה במחירי הדירות כבר בתקופה הקרובה ■ "ירידה במחירי הדירות תתרחש מוקדם מן הצפוי ותושפע משוק הדירות החדשות, בו הפער בין הביקוש להיצע מתרחב במהירות"

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן המאקרו של בית ההשקעות דש אשר חוזה מזה חודשים האטה בשוק הנדל"ן, מגיב היום (א') לנתונים שפורסמו בשבוע שעבר ע"י הלמ"ס, המעידים על התקררות ניכרת בשוק הנדל"ן. הנתונים הצביעו על ירידה במכירות הדירות החדשות באוגוסט ועלייה בהיצע הדירות, וזבז'ינסקי מציין כי הנתונים "העידו בבירור שהאוויר מתחיל לצאת במהירות משוק הנדל"ן".

"מכירות הדירות החדשות התרסקו בחודש אוגוסט לרמות שבשנים האחרונות נרשמו רק בחודשים 'משבריים', כגון חודש אוקטובר של שנת 2008", כותב זבז'ינסקי בסקירה שהוציא ללקוחותיו. "ירידה בביקושים נרשמה כמעט בכל המחוזות, למעט ירושלים, אך הירידה המשמעותית ביותר הייתה באזור המרכז".

זבז'ינסקי מציין כי השילוב של ירידה בביקושים לדירות חדשות מחד ועלייה בהיצע הדירות הקיים מאידך "מזיזים את שווי המשקל בשוק הדיור, למרות שעדיין לא רואים השפעה ניכרת על מחירי הדירות".

אז מתי יגיע המפנה במחירי הדירות? לדעת זבז'ינסקי, "העיתוי ועוצמת הירידה במחירי הדירות יהיו תלויים במצבו הכלכלי של המשק". עם זאת, הוא מעריך כי "להבדיל משוק הדירות יד שנייה, בו למוכרים יש אורך רוח במידה ולא חלה התדרדרות במצבם הכלכלי, קבלנים צפויים להתחיל ולהוריד את המחירים כבר בתקופה הקרובה ועל ידי כך להשפיע גם על מחירי הדירות יד שנייה".

זבז'ינסקי מעריך כי מחירי הדירות יירדו כבר בקרוב: "למרות מצבם היציב עדיין של משקי הבית, ירידה במחירי הדירות תתרחש מוקדם מן הצפוי ותושפע משוק הדירות החדשות, בו הפער בין הביקוש להיצע מתרחב במהירות".

על רקע החששות מהאטה כלכלית בישראל וגלישה למיתון בארה"ב ואירופה, זבז'ינסקי מזהה סימנים ראשונים לחולשה במשקי הבית: "המכירות ברשתות השיווק ירדו בצורה חדה בחודש אוגוסט. אמנם נתוני האבטלה עדיין היו חזקים, אך מתחילים להופיע סימנים ראשונים של קושי במצבם של משקי הבית. כמות החזרות השיקים מאחר ו'אין כיסוי מספיק' מתחילה לגדול אחרי תקופה ארוכה של ירידה. אנו צופים שהביקושים ליצוא והביקושים הפנימיים יהיו חלשים בשליש האחרון של השנה וישפיעו על הצמיחה הכללית במשק".