פיקוד העורף מכשיר מהנדסים שיבדקו מבנים אחרי רעידות האדמה

בפיקוד העורף ובאיגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות מכינים את אנשיהם ליום שאחרי רעידת אדמה קשה בישראל: ייקיימו סדרת השתלמויות וקורסים שמטרתם להכשיר מהנדסים לבדיקת עמידותם של מבנים לפני ואחרי רעידת אדמה

בעוד תוכנית המתאר לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה (תמ"א 38) עדיין מדשדשת ומעטים המבנים שאכן חוזקו, בפיקוד העורף ובאיגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות מכינים את אנשיהם ליום שאחרי רעידת אדמה קשה בישראל. שני הגופים עתידים לקיים סדרת השתלמויות וקורסים שמטרתם להכשיר מהנדסים לבדיקת עמידותם של מבנים לפני ואחרי רעידת אדמה.

באמצעות ההשתלמויות יוקם מאגר של מהנדסים שתפקידם יהיה לבדוק את מצב המבנים לאחר רעידת האדמה ולקבוע האם ניתן להמשיך להתגורר בהם, או שיש לשפצם או להרסם ולבנותם מחדש. במקביל, ההכשרה תעניק לאותם מהנדסים את הכלים לבחון את עמידות מבנים קיימים לרעידות אדמה וזאת במסגרת בדיקות שעורכות רשויות מקומיות או חברות שמחזיקות בצבר של נכסים.

אינג' דני מריאן יו"ר איגוד המהנדסים וד"ר אדי ליבוביץ יו"ר התא להנדסה סייסמית מציינים כי אחת הבעיות במקרה של רעידת אדמה מעבר לטיפול בנפגעים היא סקירת המבנים וקביעת חומרת הנזקים וקבלת תמונת מצב מהירה לגבי בטיחות האיכלוס של המבנים טיפול וחיזוק של המבנים שנפגעו.

השניים מדגישים, כי "ישנם מבנים שיוותרו עומדים בשטח והדיירים יתפתו לחזור ולהתגורר בהם מבלי לדעת שהמבנה מהווה סכנת חיים גם לאחר שרעידת האדמה פסקה עקב רעידות משנה, לכן יש חשיבות רבה להקמת מאגר של עשרות ומאות מהנדסים מכל רחבי הארץ שבשעת חירום יהיו ערוכים לבדיקה מהירה של המבנים לצורך בדיקת מצבם ההנדסי ואפשרות האיכלוס והשימוש בהם".

בנוסף ההכשרה תאפשר למהנדסים לקבל רקע והבנה טובה יותר לגבי הסיכונים הקיימים ברעידת אדמה והפגיעות של בניינים קיימים, ולפעול כבר היום במסגרת הרשויות המקומיות לסקירת עמידותם של מבנים ברעידות אדמה. ישנן כיום רשויות שעורכות בדיקה של נכסים ציבוריים על מנת לבדוק את הצורך בחיזוקם.