המדינה מנסה למנוע שוב את התפטרות המתמחים המחודשת

המדינה הגישה הערב לביה"ד הארצי בקשה דחופה לביטול ההתפטרות המחודשת של המתמחים ■ הטענה: כמו בחודש הקודם, גם כאן מדובר בהתפטרות קולקטיבית המהווה צעד בלתי חוקי

המדינה מימשה את האיום מהבוקר (א') - והגישה הערב לבית הדין הארצי לעבודה בקשה דחופה לביטול ההתפטרות המחודשת של המתמחים, בטענה כי גם היא, כמו בחודש הקודם, בגדר התפטרות קולקטיבית המהווה צעד ארגוני בלתי חוקי.

"אותה הגברת בשינוי אדרת", כותבת המדינה בבקשה. לחילופין, המדינה מבקשה לדחות את כניסתם לתוקף של חלק ממכתבי ההתפטרות לפרק של עד חודשיים.

ההסתדרות הרפואית מסרה בתגובה: "אנו מתנגדים נחרצות לעתירת המדינה ורואים בכך ניסיון ברוטלי למנוע מהרופאים להחליט על עתידם המקצועי. אנו נמצאים בתהליך מורכב של ניסיון גישור על הפערים, וצעד זה עלול להרחיק אותנו ממציאת פתרון".

המתמחים מסרו בתגובה: "ממשלת ישראל, משרד הבריאות, משרד האוצר ופרקליטות המדינה הראו הערב את חוסר האחריות שלהם כלפי ציבור החולים ומערכת הבריאות בישראל. לאחר 57 ימים של התהוות המשבר, 36 שעות בלבד לפני כניסת ההתפטרות לתוקף, נזכרו ראשי המדינה לנסות ולעצור באופן כוחני את זכותם של הרופאים בישראל לחופש העיסוק, וזאת בפעם השנייה תוך חודש ימים.

"ציבור הרופאים מקווה כי בית המשפט לא יראה את עצמו כחותמת גומי של ממשלת ישראל. אנו הרופאים, לאחר שחתמנו על שני מכתבי התפטרות עוקבים, חוששים כי מהלך זה עלול לקעקע זכות יסוד, לראשונה בתולדות מדינת ישראל".

("מכתבי התפטרות אישיים": מי עומד מאחורי המתמחים?)

בתוך כך, סגן שר הבראות, יעקב ליצמן, נפגש בשעה זו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, על מנת לעדכן אותו בהתפתחויות ובניסיונות השונים למנוע את המשבר בתי-החולים. ליצמן מעדכן בין היתר על הפגישה שהתקיימה היום על כל הגורמים הנוגעים בדבר, לרבות נציגי המתמחים שמובילים את ההתפטרות, ועל כך שמתוכננת פגישה דומה גם למחר (ב').

בפגישות האלה מנסה המדינה לייצר מספר פתרונות יצירתיים שירצו את הרופאים שמתנגדים להסכם האחרון שנחתם, מבלי לפתוח את ההסכם עצמו.

הבוקר, נזכיר, אמר מנכ"ל משרד הבריאות, רוני גמזו, כי אם לא תהיה התפתחות מהירה בנוגע להתפטרות ההמונית של הרופאים המתמחים - המדינה תפנה לבית הדין לעבודה, כדי למנוע את ההתפטרות מחרתיים.

על-פי הפרסום, המדינה תבקש משליש מהמתפטרים להתפטר מיד, שליש רק בעוד חודש ושליש נוסף רק בעוד חודשיים. יצוין כי בית הדין הארצי קבע לפני חודש כי גם אם מדובר בהתפטרות אישית - הרי לא בטוח שניתן לאפשר מסה של מתפטרים במערכת הבריאות בבת-אחת.