טורקיה החליטה לא לחדש הסכם הנפט והגז שלה עם רוסיה

מדובר בהסכם בן 25 שנים שעתיד להגיע לסיומו בסוף שנת 2011 ■ הסיבה: סירובה של ענקית האנרגיה הרוסית גזפרום להפחתה במחיר שבו החברה מוכרת לטורקיה גז טבעי

טורקיה החליטה כי לא תחדש את הסכם הנפט והגז שלה עם רוסיה; מדובר בהסכם בן 25 שנים שעתיד להגיע לסיומו בסוף שנת 2011 ודורש חידוש ל-25 השנים הבאות. הבסיס לסירובה של טורקיה לחדש את ההסכם ארוך הטווח עם רוסיה, הוא סירובה של ענקית האנרגיה הרוסית, גזפרום, להפחתה במחיר שבו החברה מוכרת לטורקיה גז טבעי.

טורקיה החליטה שלא להמשיך ברכישת הגז הטבעי מרוסיה בשל הסירוב להוריד את המחיר "למחיר סביר יותר", על פי טורקיה. נציין כי חברת גזפרום מספקת 67% מדרישותיה של טורקיה לגז טבעי.

טורקיה הפעילה לחץ על ענקית האנרגיה הרוסית גזפרום להוריד את המחירים, לאחר שחברת אדיסון איטליה הגישה תביעה בבית המשפט בשטוקהולם כנגד חברת הגז הרוסית כאשר במוקד טענותיהנגד החבה הרוסית, היה מחיר הגז. בעקבות התביעה גזפרום הסכימה לחתוך את מחיר האנרגיה שהיא מוכרת לחברת אדיסון איטליה בחודש יולי.

רוסיה תפסה את מקומה של גרמניה כשותפת סחר מרכזית של טורקיה, ההסכם הביטרלי עם טורקיה בתחום בגז הטבעי הוא בהיקף של מעל 40 מיליארד דולר עד סוף שנת 2011. רוסיה מספקת 20% מתצרוכת הנפט של טורקיה. בין שתי המדינות קשרים הדוקים, כ-3 מיליון רוסים מבקרים בטורקיה מידי שנה והוסרו באופן הדדי הדרישות לויזה בשתי המדינות. טורקיה אף הסירה את רוסיה מרשימות המדינות המהוות איום חיצוני למדינה. עובדים טורקיים בתחום הנדל"ן מצאו את מקומם ברוסיה כאשר קבלנים טורקיים השלימו כ-1,200 פרויקטים המוערכים ב-32 מיליארד דולר.