נתניהו התקפל: דחה את ההצבעה על דוח טרכטנברג לשבוע הבא; "משוכנע שאצליח לגייס רוב בממשלה"

(עדכון) - למרות מאמצים קדחתניים לאשר היום את דוח טרכטנברג, נתניהו החליט לדחות ההצבעה לאחר שלא הצליח להשיג רוב ■ שטייניץ: "נעביר הדוח בשבוע הבא" ■ יחימוביץ': "חבל שעוצמת המחאה לא חילחלה לראש הממשלה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התקפל והחליט לדחות את ההצבעה על דוח טרכטנברג לשבוע הבא. לאחר שנואש מהניסיונות להשיג רוב בממשלה, החליט נתניהו להפסיק את הדיון לאחר 9 שעות דיון מרתוני, ולנסות לגייס רוב עד לשבוע הבא.

"ראש הממשלה משוכנע שיצליח לגייס רוב לשינוי המהותי בסדר העדיפויות הלאומי. שינוי בסדר גודל כזה אינו דבר של מה בכך אבל רה"מ משוכנע שיצליח להשיג רוב להחלטת הממשלה למען רווחתם של אזרחי ישראל", כך נמסר בהודעה רשמית מלשכת ראש הממשלה.

התגובות לכישלון בממשלה:

דפני ליף: "שרי הממשלה לא נתנו יד למחטף על גב הציבור"

יחימוביץ': "השרים הבינו שדוח טרכטנברג זה גיבוב סעיפים"

שטייניץ: "נעביר דוח טרכטנברג"

הממשלה התכנסה היום (ב') לדון במסקנות ועדת טרכטנברג ואף הוחלט שתתקיים הצבעה על המסקנות. זאת, בעקבות שינוי בדעתו של רה"מ נתניהו. הישיבה הייתה אמורה להימשך עד 16:30, אולם היא התארכה בשל הקושי של נתניהו להשיג רוב בממשלה לאישור הדוח. נתניהו הורה לשרים לפנות את הלו"ז שלהם לשעות הערב, עד לתום הדיון במסקנות.

כבר משעה 18:20 לערך, הסתמן כי לראש הממשלה נתניהו אין רוב להעברת מסקנות ועדת טרכטנברג. מאזן הכוחות עמד על 16 מתנגדים אל מול 12 תומכים. לישראל ביתנו (5), ש"ס (4) והעצמאות (4), הצטרפו בהתנגדות גם שרי הליכוד - המשנה לראש הממשלה סילבן שלום, השר יוסי פלד. גם שר התקשורת והרווחה משה כחלון, שנאלץ לצאת מהדיון לסיור שנקבע מבעוד מועד, השאיר פתק הצבעה נגד.

שרי ש"ס וישראל ביתנו, שמתנגדים למסקנות טרכטנברג, התכוונו להימנע או להתנגד בהצבעה. גם מפלגת העצמאות בראשות אהוד ברק - על 4 שריה בממשלה - התכוונה להתנגד בהצבעה. כמו כן, ייתכן שחלק מהסעיפים לא יעמדו להצבעה בממשלה אלא יעברו לדיון בקבינט החברתי-כלכלי.

נתניהו התקשר היום באופן דחוף לשר החוץ אביגדור ליברמן וביקש ממנו להורות לשרי ישראל ביתנו שלא להתנגד בהצבעה, אלא לכל היותר להימנע. לאחר השיחה עם ליברמן קיים נתניהו בצהריים גם התייעצות עם שרי ש"ס אלי ישי ואריאל אטיאס במטרה להניא אותם מכוונתם להתנגד; עמדתם לא השתנתה. רה"מ יצא מהישיבה ופרש לחדרו. בשעות אחר הצהריים נפגש עם שר הביטחון אהוד ברק בניסיון לשכנעו לתמוך במסקנות טרכטנברג.

"לאשר את מסגרת דוח טרכטנברג היום ואחר כך להצביע עליו בקבינט החברתי זה כמו שמרכז הליכוד יאשרו את מסגרת חלוקת ירושלים ואחר כך יעבירו לוועדת משנה לאיך מחלקים", אמר ישי בישיבת הממשלה.

בשעות הצהריים המאוחרות החליט רה"מ להביא את הדוח להצבעה היום בכל מקרה - מה שלא צלח בסופו של דבר. במהלך ישיבת הממשלה הכריז: "אני הולך עם דוח טרכטנברג עד הסוף. זה דוח שמחולל שינוי בסדרי העדיפויות. זה דוח שמביא לשינוי חברתי. רק הדוח הזה הוא המנוע לשינוי חברתי ולכן החלטתי להביא אותי להצבעה".

טרכטנברג: "שיפור מיידי במצבן הכלכלי של המשפחות"

פרופ' מנואל טרכטנברג, יו"ר הוועדה לשינוי חברתי כלכלי הציג לממשלה את עקרי דו"ח הוועדה, ואמר כי מימוש התכנית המפורטת בדוח מייעדת סך כולל של כ-60 מיליארד שקל על פני החומש הקרוב, כאשר התקציב התוספתי מסתכם כ-30 מיליארד שקל לחומש. בדבריו בפני מליאת הממשלה התייחס טרכטנברג לעקרונות המנחים למדיניות חברתית כלכלית הכוללים העלאת משקלה של ההוצאה האזרחית בתקציב ובתוצר יחד עם קביעת יעדים להגדלת התעסוקה ולהקטנת העוני ואי השוויון.

טרכטנברג הוסיף כי יש לכלול היבטים של איכות חיים והקטנת אי השוויון במדידת הביצועים של המשק, על ידי חלוקה הוגנת של פירות הצמיחה, הבטחת כללי משחק הוגנים לכלכלת השוק תוך מניעת כוח מונופוליסטי וריכוזיות, והעסקה הוגנת לכלל העובדים.

בהתייחסו לממשלה ציין טרכטנברג כי יש לפעול לחיזוק אחריות הממשלה לאספקת שירותים ציבוריים, אם ישירות ואם במיקור חוץ, ושימת דגש על איכות, זמינות, יכולת מעקב ואכיפה של סטנדרטים, יחד עם שיפור יכולות השירות הציבורי - התכנון, הביצוע והגמישות הניהולית.

"כתוצאה מיישום הדוח יחול שיפור מיידי במצבן הכלכלי של המשפחות העובדות, זאת על ידי על ידי הפחתה ניכרת ביוקר המחייה, הרחבת השירותים החברתיים ותמיכה כספית להורים לילדים קטנים", לדברי טרכטנברג.

בדבריו על נושא הדיור ציין טרכטנברג כי יש לפעול למימוש מדיניות של דיור בר השגה למגוון האוכלסיות, על ידי הגדלה מאסיבית של היצע הדירות, בנייה להשכרה לטווח ארוך של דירות קטנות, הגדלת הסיוע הישיר לזכאים ולקשישים ופתרונות ייחודיים למגזר הערבי.

בהתייחסו לנושא המונופולים מסר טרכטנברג כי יש לקיים מאבק מוגבר נגד הכוחות המונופוליסטיים בכל שוק ושוק, ולקבוע את הפחתת יוקר המחיה כיעד לרגולטורים הממשלתיים, בין היתר על ידי הפחתת מכסים וחסמים אחרים לתחרות בינלאומית.

"נגיד בנק ישראל סטנלי פישר אמר בדיון כי "דוח טרכטנברג מרשים וחשוב מאוד. הוא שם דגש על נושאים חשובים מאוד כמו החינוך, הגיל הרך ועוד. המשק העולמי עומד להיכנס בקרוב למיתון ואם אנחנו לא נעמוד במסגרת ההוצאה, נקבל התקפה כלכלית ופיננסית מבחוץ, לכן החלטת הוועדה להטיל על עצמה מגבלה של המנעות מפריצת התקציב היא חשובה והכרחית. קל יותר לחלק לכולם, לדעתי הממשלה הגיבה נכון למצוקות שעלו מהמחאה".

"שינוי כיוון"

נתניהו דיבר בתחילת הישיבה הבוקר והודה לפרופ' טרכטנברג: "אני מאמין שהולכת להיות שנה טובה, שנה טובה מאוד, ואני רוצה לאחל לך באופן אישי, מנו, ולחברי הוועדה, אני רוצה לאחל לכם גם כן שנה טובה אחרי העבודה המאומצת, הרצינית והמעמיקה שעשיתם כדי להביא בשורה לחברה בישראל. אני יודע שאתה השקעת בזה השקעה אישית עצומה, בתנאים לא פשוטים, תוך כדי פתיחת דיאלוג עם הציבור, בפריצת דרך בכל מיני תחומים חדשים או תחומים ישנים שלא טופלו במשך שנים רבות, ואני חושב שעשית עבודה מאוד מאוד חשובה".

נתניהו הביע אמון רק בהמלצות טרכטנברג: "אני מאמין שיש פה שינוי כיוון. אזרחי ישראל צריכים לדעת שהיום אנחנו משנים את סדר העדיפויות הלאומי. אנחנו עושים תיקונים חברתיים רבים שייטיבו עם אזרחי ישראל, אבל אנחנו עושים אותם באחריות. המשימה המרכזית שעומדת בפנינו היא הורדת יוקר המחיה בישראל. זהו שורש המצוקה שפוקדת את אזרחי ישראל וזה הדבר שאותו אנחנו באים לשנות ולתקן.

"אנחנו משנים את סדר העדיפויות הלאומיות במגוון רחב של תחומים - החל בסיוע לטיפול בילדים מהגיל הרך, דרך הפחתת שורה ארוכה של מכסים, דרך תיקוני מסים וביטול עיוותי מסים, דרך הגברת התחרות במוצרים ושירותים לרווחה במשק הישראלי, דרך הגדלת מס הכנסה שלילי, דרך הקלות בדיור ועוד תחומים רבים שלא אמרתי. נדון בכך גם בדיוני המשך, עד להבאת הצעות מחליטים מפורטות לממשלה".

לדברי רה"מ, השינויים ייעשו תוך שמירה על מסגרת התקציב: "כל זה נעשה באחריות, בלי לפתוח את האוברדראפט של המדינה. אם לא ננהג באחריות, אנחנו בהחלט יכולים להביא את מדינת ישראל למצב של מדינות רבות שבעצם הגיעו לסף פשיטת רגל כלכלית, לקריסת מערכות הרווחה שלהן, וכמובן גם לאבטלה גבוהה. אנחנו ננהג אחרת, אנחנו נאמץ את עיקרי הדוח ואח"כ נלך קדימה להמלצות פרטניות, כשהכוונה שלנו היא לעשות תיקונים חברתיים תוך כדי שמירה על אחריות כלכלית. וגם בזה אני חושב שישראל תפרוץ דרך חדשה ותסמל את הכיוון למדינות רבות אחרות".