נתוני תמ"ג ארה"ב שגויים

כנגד הודעה פסימית מאד, התפרסמו בשבוע שעבר שני נתונים חיוביים. הבה נבדוק אותם

החשש ממיתון כפול\חוזר בארה"ב שוב העיב על השווקים בשבוע שעבר. המשקיעים החוששים מאוזלת יד של בן ברננקי והנשיא אובמה, מתחילים להבין שהמושג היפני של "עשור אבוד" עלול לקבל תרגום לאנגלית. ואכן, בסוף השבוע פורסמו שני נתונים חשובים שיכולים לשפוך מעט אור, ואולי נכון יותר להציגם כמי שמצביעים על הכיוון שממנו מתפשט החושך אל כלכלת ארה"ב.

האירוע הראשון הוא פרסום מטעם הגוף שאמון על פרסום מדדים מובילים לכלכלת ארה"ב. הגוף, המוכר בכינוי בראשי תיבות ECRI, מפרסם בכל חודש את מדד Leading Indicators, האמור לחזות את הצמיחה האמריקאית בזמן אמת. בנימה שחצנית פרסם גוף המחקר הודעה שאומרת כי כלכלת ארה"ב נעה לעבר מיתון, ואין כל דרך למנוע את זה.

בהודעה ללקוחותיו הכריז מכון המחקר שלעולם לא טעה בחיזוי מחזור העסקים. גפ הוזכר מאי 2010, אז עלו חששות למיתון כפול, והם טענו שהדבר לא יתרחש באותה נקודת הזמן. בפרסומם, אומרים כלכלני המכון כי הם לא מסתמכים על מדד או תצפית אחת, אלא על עשרות מדדים שמראים כולם על כניסה למיתון בארה"ב.

את ההודעה שלהם, שאני ממליץ לקרוא במלואה, הם סיכמו בשורה הבאה:

Here’s what ECRI’s recession call really says: if you think this is a bad economy, you haven’t seen anything yet. And that has profound implications for both Main Street and Wall Street.

אבל לעומת ההודעה הפסימית שלהם, התפרסמו בשבוע שעבר דווקא נתוני צמיחה חיוביים לרבעון השני בארה"ב. התמ"ג בארה"ב צמח ב-1.3% בחישוב שנתי לעומת 1% שפורסם בקריאה המקדימה הקודמת. (נסביר: נתוני תוצר מתפרסמים במשך כשלושה חודשים כקריאות מקדימות, עד לקריאה הסופית). הנתון היה חיובי במיוחד לאור נתוני צריכה של הצרכן האמריקאי שמראים על גידול של 0.7% בצמיחה לעומת 0.4% בקריאה הקודמת. כיצד ייתכן שפורסם נתון חיובי יחד עם נתון שלילי מ-ERCI?

התשובה הפשוטה היא שנתוני התוצר מתייחסים לרבעון השני שנגמר ביוני, ואלו אנחנו נמצאים כעת בכלל ברבעון השלישי. במהלך הרבעון הזה, השתנה מצב הכלכלה האירופאית, הסתיימה תוכנית ההקלה השנייה, ושיעור האבטלה עלה שוב. האירועים האלו הביאו את הכלכלה למיתון, ונתוני הרבעון השני כלל לא רלוונטיים.

התשובה המורכבת יותר, והיא שיש בעיה בנתונים. נתוני התמ"ג הם נתונים ריאלים. הכוונה היא שאם הכלכלה כלל לא גדלה, אך הייתה עליית מחירים של 3%, הרי שהתוצר גדל נומינלית בשלושה אחוז. אך זה לא מדויק ולא מלמד כלל על הכלכלה. לכן, מנקים את האינפלציה, ומקבלים תמ"ג ריאלי שבמקרה של הדוגמא הפשוטה יראה כמובן על 0% צמיחה.

למזלנו, נתוני התמ"ג בארה"ב גלויים לחלוטין. התמ"ג הנומינלי גדול ברבעון השני ב- 3.9% בחישוב שנתי. אם נחלץ את האינפלציה, שבה השתמשו הכלכלנים על מנת לחלץ את התמ"ג הריאלי, שהיא היתה בשיעור 2.55%. למונח הזה קוראים GDP Deflator. ויש מספר שיטות לחשב אותו (ניתן להעריך שהוא נע בין 2.1 ל-2.6).

מתעוררת השאלה עד כמה אמיתי מספר זה: האם בשנה האחרונה האינפלציה בארה"ב לא עברה את רמת 3%? בדיקת האינפלציה בהתאמה לתקופת המדד מראה כי זו היתה כ- 3.6%.

חילוץ התמ"ג הריאלי מהנתונים האלו מראה כי ברבעון השני התמ"ג עלה בקושי ב-0.3%, נמוך אפילו מזה של הרבעון הראשון האומלל, ובמונחי תמ"ג לנפש, זה בכלל מראה על התכווצות אמיתית.

חישוב הנתונים בצורה הזו מראה כי כלכלת ארה"ב אכן אינה צומחת, והיא במסלול ירידה שהחל עוד ברבעון הראשון, ממש כפי שטוענים כלכלני ECRI.

חשבון פשוט בסיסי מראה כי ריאלית, אין כל צמיחה בכלכלת ארה"ב. את הנתונים האלו, מרגישים כבר אלפי אזרחים בארה"ב. אם הכלכלה תמשיך בכיוון זה, הרי שהתחזית העגומה של כלכלני ECRI, כי את מצב הכלכלה ירגישו גם ברחוב וגם בוול סטריט, צפויה להתגשם.

מר חיים נתן הינו ראש צוות מאקרו במנורה מבטחים קרנות נאמנות בע"מ (להלן: "מנורה קרנות"), בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים. מנורה קרנות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות עניין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך. שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.