שטייניץ: "אהוד ברק - שר הביטחון הכי יקר בישראל"

שר האוצר טוען כי אימוץ המלצות ועדת הריכוזיות ודוח טרכטנברג ייטיבו עם משפחות מעמד הביניים בישראל ויחסכו להן אלפי שקלים בחודש

חרף כישלונו של ראש הממשלה אתמול לאשר את המלצות ועדת טרכטנברג בישיבת הממשלה, הבטיח הבוקר (ג') שר האוצר יובל שטייניץ כי הממשלה אכן תאמץ בסופו של דבר את דוח טרכטנברג.

"הממשלה לא תחמיץ את ההזדמנות לחולל את התיקון הזה, והוא יעבור בסוף בממשלה. יתקיימו מגעים עם כל המפלגות הקואליציוניות, ומכיוון שהמהלך מתבקש - יושג רוב", קבע שטייניץ בסקירה שנשא בפני חברי פורום בכירי המשק של אוניברסיטת חיפה.רקע הדברים האלה התייחס שטייניץ לקיצוץ הנדרש בתקציב הביטחון והבהיר כי "מדובר בקיצוץ מושכל".

לדבריו, "כשהיו בעבר קיצוצים שפגעו בצה"ל, הייתי הראשון שהציע תוספת לתקציב הביטחון, כמו למשל לאחר מלחמת לבנון השנייה". בהמשך הזכיר כי מערכת הביטחון קיבלה תוספת של כ-5 מיליארד שקל בארבע השנים האחרונות. "אמרתי פעם בהומור לשר הביטחון אהוד ברק שהוא שר הביטחון הכי יקר שיש, עם 20 מיליארד שקל חריגה. כל מה שטרכטנברג המליץ זה להתחיל להחזיר אותנו למתווה של דוח ברודט", אמר.

עוד הוסיף שטייניץ כי "כשהמערכת חורגת, צריך להחזיר אותה למתווה ולכן השקיפות זה דבר קריטי. לא מדובר בקיצוץ אלא בהקטנת החריגות העצומות בארבע השנים האחרונות, שבהן כל פעם מערכת הביטחון דורשת עוד, וגם מקבלת, מעבר ל-100 מיליארד השקלים שדוח ברודט קבע שמערכת הביטחון צריכה לקבל". בלשכת שר הביטחון סירבו להגיב.

"דיבורים חסרי אחריות"

שטייניץ יצא להגנת דוח טרכטנברג וטען כי אימוץ המסקנות יחסוך למשקי הבית עד אלפי שקלים בחודש. "קחו, למשל, זוג הורים לילדים בני 2-4, כשהגבר משתכר 8,000 שקל נטו בחודש והאישה 3,000 שקל. כתוצאה ממס הכנסה שלילי לנשים, מנקודות זיכוי לגבר, מחוק חינוך חינם ומהארכת יום הלימודים - כל אלו יחד מסתכמים למשפחה הזו בתוספת של 2,000 שקל בחודש. זו הקלה משמעותית, ועוד לא דיברנו על ההמלצות שיובילו להורדה ביוקר המחיה ועל מחירי חלק נכבד מהמוצרים", הסביר שר האוצר.

לדבריו, "טרכטנברג עוסק בתיקון משמעותי, חברתי וכלכלי. אנחנו המדינה המערבית היחידה שבה אפשר לדבר על תיקונים כאלה בימים כאלה. לא תשמעו על תוספות גדולות - לא באנגליה, בספרד, בגרמניה, בקנדה, בארה"ב או בכל מדינה מערבית אחרת. הסיבה שאנחנו בכלל מסוגלים לקבל המלצות כאלה אחרי הצעדים הללו, שכבר עולים מיליארדים, מתאפשרת בזכות דבר אחד: אנחנו בין הבודדים שהצלחנו להתאושש מהמשבר ולחזור לרמת השקעות גבוהה יחסית", הוסיף שטייניץ.

בהתייחסו להידרדרות במצב הכלכלי אמר שר האוצר כי "בחודשיים-שלושה האחרונים יש ירידה ביצוא סחורות, וזה מדאיג בגלל המשבר באירופה; אנחנו מנסים לבלום את זה. יצרנו מהלך של הסטת יצוא ממדינות המערב לשווקים המתעוררים של הודו, וסין ודרום אמריקה - והצלחנו בזה. אי אפשר להימלט מהכלכלה העולמית, אבל זה יפה שהכלכלה הישראלית הצליחה ליצור דינמיקה אחרת בזמן המשבר".