מניות הבנקים צוללות: "העלאת הלימות ההון - שינוי מהותי"

יובל בן זאב על חשיפת "גלובס": אם אלו אכן יהיו ההנחיות, הרי שבחמש השנים הקרובות אנו צפויים למחנק אשראי עם פגיעה בפוטנציאל הצמיחה של המשק

אתמול חשפנו ב"גלובס" כי הפיקוח על הבנקים צפוי להציב לבנקים יעד הלימות הון ליבה (ההון הבסיסי של הבנק הכולל את הון בעלי המניות ורווחים שצבר הבנק) של 11% שיש להגיע אליו עד שנת 2016. לאור זאת יצטרכו הבנקים להגדיל את הון הליבה שלהם ב-27 מיליארד שקל, סכום המהווה כ-80% מהרווח הממוצע הנקי של המערכת הבנקאית בחמש שנים.

יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים ברוקראז', מגיב הבוקר לפרסום ואומר כי "אין בשלב זה כל חוזר רשמי בנושא ולהערכתנו, הפיקוח על הבנקים לא יפרסם הנחיות מחייבות בנושא לפני תחילת 2012, אבל אם הפרסום מאתמול יקבל בסופו של דבר תוקף בהנחיות מחייבות, הרי שמדובר בשינוי מהותי של כללי המשחק עבור המשקיעים עם השפעות על המשק כולו".

בן זאב מציין כי לבנקים לאומי ופועלים יידרשו 3.3-3.5 שנים כדי לעמוד בדרישה, שכן הם מרוויחים 2.4-2.7 מיליארד שקל בשנה וצריכים להגדיל את ההון ב-9 מיליארד שקל (פועלים) וב-8 מיליארד שקל (בנק לאומי). לדיסקונט יידרשו כ-5 שנים, למזרחי טפחות 3.1 שנים ולבינלאומי כ-2.8 שנים.

לכן, הבנקים צריכים לקחת כ-70%-80% מהרווחים בחמש השנים הקרובות ולהשתמש בהם לשם הגדלת בסיס ההון. כלומר - הרווחים בשנים הקרובות לא יופנו לחלוקת דיבידנדים ולא ישמשו לצמיחה, אלא לחיזוק ההון בלבד.

בעבר דובר על הגדלת בסיס ההון ל-7% עם דרישה לתוספת של 1%-2.5% מבנקים בעלי השפעה מערכתית, "כך שציפינו לדרישת הגדלה עד ל-9%-9.5%, שמשמעותה היתה האטה בקצב חלוקת הדיבידנד תוך צמיחה בקצב של 3-5% בתיק האשראי", אומר בן זאב.

אם אלו אכן יהיו ההנחיות, הרי שבחמש השנים הקרובות אנו צפויים להאטה משמעותית ביכולת הבנקים להגדיל את תיק האשראי שלהם. המשמעות הנגזרת היא פשוטה - מחנק אשראי, עצירה בחריקת בלמים. מחנק אשראי משמעותו פגיעה בפוטנציאל הצמיחה של המשק, לצד עליה במרווחי האשראי ופגיעה בכושר ההחזר של הלווים הנדרשים למחזור אשראי. אנו בספק האם השוק החוץ בנקאי יוכל לספוג את עודפי הביקוש לאשראי. המלצות ועדת טרכטנברג, למשל בתחום ההאצה של בניה למגורים, יתקלו במחסור אשראי לבניה ולמשכנתאות באופן שעלול לפגוע ביישומן המוצלח.

לכאורה אפשר היה לדרוש מהבנקים להגדיל את ההון העצמי ב-30%-40% בדרך של גיוס הון ולפתור את הנושא במכה אחת. במכפיל הון 0.75 המערכת כבר מגלמת דילול כזה. אבל, במצב השורר היום בשווקים קשה לראות משקיעים המזרימים היום הון בהיקף של 25 מיליארד שקל לבנקים בישראל.

בשורה התחתונה, בין זאב יוצא בהמלצת "תשואת שוק" גורפת למניות הבנקים בלי להציב מחירי יעד.