IBI: "לאומי ימכור ההחזקה בחב' לישראל; עננה כבדה במניה"

בעקבות חשיפת "גלובס" על הדרישה של בנק ישראל להגדיל יעד הלימות ההון ל-11%, ב-IBI צופים השלכות דרמטיות: האצת מחנק אשראי, עצירת הדיבידנדים בבנקים, ודילול של בעלי המניות ■ מניות הבנקים צונחות עד 7.3% בבורסה

בעקבות חשיפת "גלובס" מאתמול, כי בנק ישראל ידרוש מהבנקים להגדיל את יעד הלימות הון הליבה (ההון הבסיסי של הבנק הכולל את הון בעלי המניות ורווחים שצבר הבנק) ל-11% עד 2016, ב-IBI צופים השלכות דרמטיות מהמהלך.

עדי סקופ, אנליסט הפיננסים של IBI, סבור כי הדרישה של הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל עלולה להביא להאצת מחנק אשראי בנקאי במשק כתוצאה מקיטון באשראי תוך עלייה במחיר הריבית, וכן כי לא מעט חברות טובות לא יעמדו בתנאי הסף ויתקשו לגייס בשוק ההון. לדברי סקופ, כל אחוז עלייה בהלימות ההון שוות ערך ל-9 מיליארד שקל הון עצמי נוסף במערכת הבנקאית.

בנוסף, בבית ההשקעות צופים כי המהלך של בנק ישראל יביא לעצירה בחלוקת הדיבידנדים בבנקים, שייאלצו לשמור רווחים צבורים; חלקם אף עשוי להידרש להנפיק הון מניות וזכויות שידללו את בעלי המניות.

מבחינת בנקים ספציפיים, סקופ מעריך כי בנק לאומי עשוי למכור את האחזקה שלו בחברה לישראל (18%) כדי לשחרר הון רגולטורי. "מהיום תרבוץ עננה כבדה על מניית החברה לישראל", הוא אומר. בנוסף, סקופ סבור כי קיים סיכוי סביר שבנק לאומי והפועלים יצטרכו להגדיל את מרכיב הון הליבה ב-1%-2% יותר משלושת הבנקים האחרים, הואיל והם בעלי חשיבות מערכתית בעיני בנק ישראל.

ב-IBI מזכירים כי לפני 6 שבועות הם הורידו המלצה ומחירי יעד לבנקים בגלל החששות מהתפשטות משבר החוב האירופי. "למרות הירידות האחרונות במחירי הבנקים ומכפילי הון 'אטרקטיבים' יחסית, אנו נשארים בהמלצת 'נייטרלי' לבנקים לאומי,פועלים, מזרחי טפחות והבינלאומי. אין ספק שהתרופה של בנק ישראל תקשה על הבנקים להראות ביצועים עודפים בקרוב", לדברי סקופ.

כזכור, אתמול נחשף ב"גלובס" המהלך הדרמטי של בנק ישראל להגדלת הון הבנקים. כחלק מההיערכות ליישום תקנות באזל 3, הבנקים יצטרכו להגדיל את הון הליבה שלהם ב-27 מיליארד שקל, סכום המהווה כ-80% מהרווח הממוצע הנקי של המערכת הבנקאית בחמש שנים.

ההערכות הן כי בנק הפועלים יצטרך להגדיל את ההון ב-9 מיליארד שקל, בנק לאומי ב-8 מיליארד שקל, בנק דיסקונט ב-5 מיליארד שקל, מזרחי טפחות ב-3 מיליארד שקל והבינלאומי ב-2 מיליארד שקל. כיום, יעד הון הליבה הוא 7.5% והלימות ההון הממוצעת בבנקים היא כ-8%.

המהלך משפיע דרמטית גם על נוטלי המשכנתאות, לאור העובדה כי בעקבות הדרישה של בנק ישראל, הבנקים יצמצו את האשראי שהם מעניקים.

יובל בן זאב: "צפי למחנק אשראי עם פגיעה בפוטנציאל הצמיחה של המשק"