מערומי התפטרות המתמחים

כך נראתה הדרמה מאחורי החלטת המתמחים להקפיא את נטישת בתי החולים ב-48 שעות

הסכמת נציגי הרופאים המתמחים להקפיא ב-48 שעות את מכתבי ההתפטרות חשפה את הבלוף הגדול ביותר של המהלך הזה. המתמחים טענו לאורך כל הדרך כי בניגוד לחודש שעבר, ההתפטרות הנוכחית היא אישית ולא קולקטיבית. והנה אמש (ב'), בלשכת נשיאת בית הדין הארצי לעבודה בירושלים, הוכיחו נציגי המתמחים שהם יכולים להקפיא את מכתבי ההתפטרות של מאות מחבריהם. כלומר, אישי זה לא.

כדי שההסכמה לא תחזור כבומרנג על ראשי המתמחים, במקרה שבו ביה"ד יאלץ להכריע בסוגיית חוקיות ההתפטרות, עושים מעין ישראבלוף משפטי: מבהירים שנציגי המתמחים הם "נציגים ולא מייצגים" ומוסיפים סעיף בהחלטת ביה"ד שקובע: "השעיית מכתבי ההתפטרות כאמור, אין בה כדי לשנות מטענות הצדדים או לפגוע בהן". במילים אחרות: הבלוף שנחשף בלשכתה הסגורה של ארד יישאר בלשכתה הסגורה של ארד.

האש שינתה כיוון

תוך כדי הדיון בלשכת ארד, כשהתחיל להסתמן שנציגי המתמחים יסכימו להשעות את מכתבי ההתפטרות, התחוללה סערה בדף הפייסבוק של ציבור המתמחים. "התקפלות מבישה של נציגי המתמחים", כתבו שם, "מי הם שיחליטו בשבילנו?". אחר כתב שהוא מופתע לראות כיצד בתי הדין משתמשים בקשיחות באיום להוצאת צווי מניעה כדי למנוע מהלכים ארגוניים. הוא כתב שהוא מתחיל להבין איך יו"ר ההסתדרות הרפואית חתם בסוף על אותו הסכם שכנגדו הם נאבקים היום.

על זה צריך לומר: חשבתם שאתם יודעים יותר טוב מכולם - אבל אתם יודעים הרבה פחות. האירוניה היא שנציגי המתמחים סופגים עכשיו את האש, בדיוק כשם שההסתדרות הרפואית ספגה את האש לאחר חתימת ההסכם על ידי אותם מתמחים ממש. איך שגלגל מסתובב לו.

מריונטות של הבכירים

רבות נאמר כאן על כך שהתפטרות המתמחים היא חלק ממהלך ארגוני כולל, שבו דווקא הרופאים הבכירים ממרכז הארץ הם שמובילים אותו מאחורי הקלעים, ומשתמשים במתמחים שבחזית כמעט כמו בובות על חוט. אמש, מחוץ לביה"ד הארצי לעבודה בירושלים, אפשר היה לראות זאת מקרוב. כמה מנהלי מחלקות הגיעו למקום וקיימו התייעצות בינם לבין עצמם, כשמדי פעם הגיע אליהם אחד מנציגי המתמחים במה שנראה כמו "תדרוך" לכל דבר. בשלב מסוים עלו המנהלים לקומה השלישית, נכנסו ללשכתה של נשיאת ביה"ד נילי ארד וקיימו התייעצות ארוכה עם נציגי המתמחים.

"המלצנו למתמחים להתפטר ולא להישמע להצעות להקפיא את ההתפטרות", אמר ל"גלובס" ד"ר ירון בר-לביא, מנהל מחלקה מבית החולים הממשלתי רמב"ם. מדוע אתם המנהלים לא מתפטרים בעצמכם? מדוע אתם משתמשים במתמחים?, שאלתי. "אין סיכוי שמנהלי מחלקה יתפטרו, זה שונה", הוא השיב. "מנהל מחלקה הוא בעל תפקיד שנבחר במכרז, יש לו גם אחריות שונה".

אבל רגע לפני שאותו מנהל נתפס כאדם האחראי של השנה, תראו מה הוא אומר: "כבר אז המלצתי להם לא ללכת למהלך של התפטרות, כי ידעתי שבסוף נגיע לביה"ד לעבודה. אמרתי להם שהם היו צריכים לנטוש את המחלקות באופן מיידי, ואחרי כמה ימים כל המשבר הזה היה מסתיים". אחד הגורמים שישבו באותה עת בלשכתה של הנשיאה ארד סיפר ל"גלובס" איך הוא רואה את הדברים: "המנהלים אומרים בעצם למתמחים - תלכו לפנינו, אם יש מוקשים תתפוצצו איתם ותסללו לנו את הדרך".

קולו של היועץ

בשלב מסוים, מחוץ לביה"ד הארצי לעבודה, ניצב במרחק 200 מטרים מהמקום, מקפיד לעמוד בפינה חשוכה, יועץ התקשורת רונן צור - יועץ הסתרים של המתמחים וגם של הבכירים. עו"ד טל קרת, שגם היא מייצגת את המתמחים והבכירים כאחד, הגיעה אליו להתייעצות. כך, בקושי 10 שעות לפני שמכתבי ההתפטרות נכנסים לתוקף, מערכת הבריאות כולה תלויה בעורך דין וביועץ. ואלה הם פנינו.