ברננקי לחוץ: "המשבר באירופה פגע במשקי-הבית בארה"ב"

יו"ר הפדרל ריזרב מזהיר כי משבר החובות באירופה מהווה "סכנה לצמיחה" ■ באשר לכלכלת ארה"ב: "הנתונים האחרונים מעידים על התאוששות איטית בשוק העבודה"

יו"ר הפדרל ריזרב, בן שלום ברננקי, נאם היום (ג') בפני הקונגרס האמריקני (תחת שבועה), בעודו פורס תחזיות לכלכלה האמריקנית לראשונה מאז השיק ה'פד' את תוכנית "אופריישן טוויסט" (פירוט בהמשך). ברננקי הציג תחזית לא אופטימיות במיוחד באשר לכלכלת ארה"ב, תוך שהוא מדגיש כי משבר החוב באירופה כבר נותן את אותותיו ופוגע בציבור בארה"ב, כאשר קצב הצמיחה וההתאוששות של המשק האמריקני מהמשבר ב-2008 אינם גבוהים כפי שה'פד' ציפה.

"הנתונים האחרונים שפורסמו לאחרונה מעידים על התאוששות איטית מאד בשוק העבודה", ציין ברננקי, שהדגיש שוב - כמו בכל נאומיו בחודשים האחרונים - כי קצב ההתאוששות בשוק האמריקני "פחות חזקים מכפי שציפינו".

ברננקי הזהיר בנפרד ממשבר החוב באירופה: "הבעיות באירופה החלו לפגוע כבר במשקי הבית בארה"ב ומהוות סכנה לצמיחה", אמר יו"ר ה'פד', תוך שהוא דוחק באובמה לנקוט בצעדים פיסקאליים לתמרוץ השווקים, באופן מיידי. "יש להימנע מצעדים שיכבידו על ההתאוששות", הסביר ברננקי.

"הצמיחה תמשיך לקרטע"

"הנתונים האחרונים, כמו גם התביעות הראשוניות לדמי אבטלה וסקרי השמה בשוק האמריקני, מצביעים על כך שאנו צופים שהצמיחה תמשיך לקרטע בתקופה הקרובה", דבריו. ברננקי הצהיר כי הוא צופה שרמות הצמיחה יעלו מעל שיעור של 0.9% שנרשם במחצית הראשונה של שנת 2011.

באשר ל"אופריישן טוויסט", ציין יו"ר ה'פד' כי התוכנית צפוייה "ללחוץ מטה את הריביות על הלוואות ארוכות-טווח ותסייע ליצור תנאים התומכים בהמשך התאוששות הצמיחה הפיננסית". לדבריו, "האינפלציה החלה להתמתן בתקופה האחרונה, כפי שציפינו".

ברננקי הדגיש כי הבנק המרכזי מוכן לנקוט בצעדים מוניטריים נוספים "כנדרש", כדי לתמוך בהמשך התאוששות הכלכלה האמריקנית. כאשר נשאל ע"י חברי הקונגרס בכמה להערכתו יירדו תשואת אגרות החוב הממשלתיות בעקבות תוכנית ה"אופריישן טוויסט", ענה: "אנו מעריכים שהפעולה בה נקטנו שקולה להורדת ריבית הבסיס ב-0.5%. זה משמעותי, אך זה לא 'גיים צ'יינג'ר'".

מדובר בנאומו הראשון של יו"ר ה'פד' מאז השיק הבנק המרכזי בארה"ב את תוכנית "אופריישן טוויסט" במסגרתה ימכור אג"ח ממשלתיות קצרות טווח וירכוש במקומן אג"ח ארוכות טווח, עד סוף שנת 2012. נזכיר כי בהודעת ה'פד' האחרונה שלוותה להשקת התוכנית, ציין ברננקי כי ישנם "סיכונים מהותיים" לצמיחה הכלכלית, אזהרה שהציתה ירידות חדות בשווקים.

ברננקי נשאל היום ע"י חברי הקונגרס אילו עוד כלים יש בארגז של הפד כדי להתמודד עם המשבר באירופה שמאיים על ארה"ב, ואמר כי הפד יכול לספק עוד נזילות לשווקים במידת הצורך.